Η ΚΥΤΤΑΡΙΚΗ ΔΙΑΙΡΕΣΗ
Μάθημα : Βιολογία
Διδακτική ενότητα :Κυτταρική διαίρεση ( Μίτωση-Μείωση)
Διδακτικοί στόχοι:
- Να κατανοήσουν οι μαθητές βασικά στάδια της κυτταρικής διαίρεσης
- Να κατανοήσουν την έννοια της Μίτωσης και την έννοια της Μείωσης
- Να μπορούν να ξεχωρίζουν τις δύο αυτές διαδικασίες
Πολλές φορές μια γόνιμη διδασκαλία ενός μαθήματος βιολογίας μπορεί να γίνει με διαφορετικούς τρόπους είτε δηλαδή μέσω της χρήσης εικόνων και διαφόρων βίντεο ή αν θέλουμε να κάνουμε ακόμα πιο διασκεδαστικό το μάθημα μας και μέσα από ένα QUIZ.Μέσω της εφαρμογής HD QUIZ μπορούμε εύκολα να δημιουργήσουμε ένα quiz.
Κάνοντας μια μικρή εισαγωγή στο τι θα αναφερθούμε στο μάθημα φτιάχνουμε ένα σχεδιάγραμμα στο πίνακα διαχωρίζοντας τις έννοιες της μίτωσης και της μείωσης.Παραθέτουμε στη συνέχεια σχετικά βίντεο ζητώντας από τα παιδιά να παρακολουθήσουν και να σημειώνουν παράλληλα σημαντικά σημεία του βίντεο που θα τους βοηθήσουν να στο να ξεχωρίσουν τις δύο αυτές διαδικασίες
Έπειτα αφού ολοκληρωθεί η παραπάνω διαδικασία γίνονται στους μαθητές διάφορες ερωτήσεις σχετικά με το τι παρατήρησαν και αν πιο συγκεκριμένα μπόρεσαν να εντοπίσουν τις διαφορές τόσο της μίτωσης όσο και της μείωσης
Στη συνέχεια παραθέτουμε ένα σύντομο quiz έτσι ώστε να διαπιστώσουμε αν έγιναν κατανοητά όσα είδαν στα βίντεο και αν κατάφεραν τελικά να βρουν τις διαφορές των δύο διαδικασιών και να καταλάβουν ότι είναι εντελώς διαφορετικές.Για να ενισχυθεί ωστόσο και η έννοια της ομαδικότητας και της συλλογικής σκέψης χωρίζουμε τα παιδιά σε μικρές ομαδούλες δίνοντάς τους το ίδιο quiz.Τελειώνοντας το quiz κάθε ομάδα ανακοινώνει τις απαντήσεις της ενώ παράλληλα οι άλλες ομάδες σε περίπτωση που έχουν διαφορετική απάντηση μπορούν να την πουν.Μ αυτό το τρόπο,συζητώντας δηλαδή την απάντηση και ψάχνοντας πάντα με τη καθοδήγηση του καθηγητή τη σωστή απάντηση οι σωστές απαντήσεις που θα δοθούν θα γίνουν ακόμα πιο κατανοητές.
Ένα σύντομο quiz με τις έννοιες που θέλουμε να διδάξουμε και να κατανοήσουν οι μαθητές είναι το εξής :
1)Κυτταρικός πολλαπλασιασμός είναι
α)η ανάπτυξη οργανισμών
β)η ανανέωση ιστών
γ)η κυτταρική αναπνοή
δ)η μείωση
2)Στη διαδικασία της μίτωσης συμμετέχουν
α) χρωματίδες
β) μιτοχόνδρια
γ)κεντρομερίδιο
δ) χρωμοσώματα
3)Στη μείωση συναντάμε τις έννοιες
α)διπλοειδή κύτταρα
β)ωάριο
γ)γονιμοποίηση
δ)κυτταρική μεμβράνη
4) Η κυτταρική διαίρεση είναι
α)απλή
β)προαιρετική
γ)σημαντική
δ)απαραίτητη
5)Πριν από την έναρξη της μείωσης έχει προηγηθεί και πάλι η αντιγραφή
α)χρωμοσώματος
β)πλασματικής μεμβράνης
γ)DNA
δ)μιτοχονδρίου
(Δε κατέστη εφικτή η χρήση της εφαρμογής HD QUIZ )
Σίγουρα η διδασκαλία μέσω βίντεο γίνεται πιο ενδιαφέρουσα και προσελκύει σε μεγάλο βαθμό το ενδιαφέρον των μαθητών.