Οι μαθητές ΔΕΝ είναι tabula rasa- Μία διδακτική προσέγγιση με τη βοήθεια του ψηφιακού σχολείου και του φωτόδεντρου

Πόσες φορές εμείς οι εκπαιδευτικοί, δεν αναρωτηθήκαμε και δε προβληματιστήκαμε: “Γιατί οι μαθητές δεν κατάλαβαν αυτά που τους δίδαξα σήμερα; Μήπως δεν έκανα καλά το μάθημα;  Μήπως δεν τους εξήγησα ικανοποιητικά τις έννοιες που έπρεπε; Μα και χάρτη εννοιών χρησιμοποίησα και βίντεο τους έδειξα και πείραμα κάναμε… και… και…και…”

Η απάντηση στον προβληματισμό είναι σκληρή: “Πώς να μην έχουν προβλήματα με αυτά που τους διδάσκεις καλέ μου συνάδελφε; Αφού δεν έρχονται στη αίθουσα σαν άγραφοι πίνακες , που θα γράψεις εσύ πάνω τους ότι θέλεις. Έρχονται με τις δικές τους αντιλήψεις και ιδέες,  που τις περισσότερες φορές μάλιστα  τις εμπιστεύονται περισσότερο από εσένα. Και πάνω σε αυτές τις ιδέες “χτίζουν”.

πηγή: https://twoboysandhope.blogspot.gr/2014/03/blog-post_26.html

Κανόνισε λοιπόν την πορεία σου. Ούτε μπορείς να φανταστείς πως ερμηνεύουν οι μαθητές, τα φυσικά φαινόμενα και τις έννοιες, που τόσο πολύ δυσκολεύεσαι να τους διδάξεις. Πρόσεξε πολύ λοιπόν, πριν προχωρήσεις στη διδασκαλία. Ότι και αν σκοπεύεις να διδάξεις, πρέπει πρώτα να γνωρίζεις, τι πιστεύουν οι μαθητές για αυτό. Και αν δεν αποδομήσεις αυτό που πιστεύουν, τότε λυπάμαι αλλά άδικα κουράζεσαι. Δε θα καταφέρεις ποτέ να τους μεταλαμπαδεύσεις τη γνώση, που διακαώς επιθυμείς.

Θέλοντας λοιπόν να διδάξω και γω την έννοια του αλληλόμορφου γονιδίου, στους μαθητές της Γ΄ Λυκείου, έψαξα να βρω από τη βιβλιογραφία αυτές τις περιβόητες ” εναλλακτικές ιδέες των μαθητών”, όπως ονομάζονται. Και ιδού μερικές από αυτές:

πηγή: http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C103/395/2618,10281/
  • Θεωρούν ότι σε κάθε άτοµο υπάρχουν πάρα πολλά αλληλόµορφα για κάθε
    χαρακτηριστικό.
  •  Ορίζουν ως επικρατές το αλληλόµορφο που εκδηλώνεται, γενικά, στους απογόνους.
  • Θεωρούν ότι οι σχέση µεταξύ των αλληλοµόρφων είναι πάντα επικρατές-
    υπολειπόµενο.
  • Χαρακτηρίζουν γενικά το άτοµο ως οµόζυγο ή ετερόζυγο, χωρίς να αναφέρονται σε  συγκεκριµένα αλληλόµορφα.
  • Δεν αναγνωρίζουν ότι τα αλληλόμορφα γονίδια είναι διαφορετικές μορφές ενός γονιδίου.

Στην προσπάθειά μου λοιπόν να προσπεράσω το σκόπελο των εναλλακτικών ιδεών, βρήκα ένα βίντεο στο αποθετήριο του ψηφιακού σχολείου, που σκέφτηκα να το χρησιμοποιήσω στα πλάισια μιας  μαθητοκεντρικής προσέγγισης με σκοπό την παρατήρηση και την ανακάλυψη πληροφοριών και   εννοιών, μέσα από  την οπτική πληροφορία, αλλά  και κινούμενα γραφικά, με τα οποία ερμηνεύονται οι όροι «αλληλόμορφο γονίδιο», «επικρατές» και «υπολειπόμενο γονίδιο», «ομόζυγο» και «ετερόζυγο άτομο», «φαινότυπος» και «γονότυπος» και παρουσιάζονται ο διαχωρισμός των αλληλόμορφων γονιδίων κατά τη δημιουργία των γαμετών και οι πιθανοί συνδυασμοί που προκύπτουν με τη γονιμοποίηση στους διπλοειδείς οργανισμούς. 

βίντεο από φωτόδενδρο

Σε όλη τη διάρκεια του Βίντεο παρατίθενται χρήσιμος πληροφορίες για το γονιδίωμα και οι μαθητές μπορούν να εστιάσουν ιδιαίτερα από το 2ο λεπτό και μετά.

                   

κινούμενο γραφικό 

Πάτησε πάνω στην εικόνα που βλέπεις και μετά πάτησε στο κουμπί κάτω δεξιά που γράφει έναρξη. Το ίδιο κάνεις και στα επόμενα βήματα.

 

2 Comments

  1. Στο βίντεο: ίσως θα έπρεπε, για να πετύχεις τους συγκεκριμένους στόχους που θέτεις, να έδινες και συγκεκριμένες οδηγίες για το ποιά ακριβώς σημεία του βίντεο πρέπει να δουν οι μαθητές.
    Το δεύτερο ΜΑ δεν τρέχει.

Γράψτε απάντηση στο Παναγιώτης Στασινάκης Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *