Επίσκεψη σε μουσείο- μια ευκαιρία για να χάσουν οι μαθητές μάθημα. Ή μήπως όχι; Μπορούν τα μουσεία να γίνουν ένας από τους αμεσότερους τρόπους βιωματικής εκπαίδευσης;
Στην Ελλάδα η μουσειακή εκπαίδευση αποτελεί έναν ταχέως αναπτυσσόμενο κλάδο τα τελευταία 20 χρόνια. Σε συνεργασία με τα σχολεία της χώρας οργανώνονται ετησίως επισκέψεις στα σημαντικότερα, κατά την κρίση του Υπουργείου Παιδείας, μουσεία προκειμένου οι μαθητές να έρθουν σε επαφή με έναν διαφορετικό τρόπο άμεσης μάθησης. Κι όμως το πείραμα αποτυγχάνει παταγωδώς. Οι μαθητές συνήθως αδιαφορούν για ό,τι ακούνε και βλέπουν. Είναι πρόβλημα της εκπαίδευσής μας ή μήπως είναι παγκόσμιο το πρόβλημα; Τι γίνεται όμως στον υπόλοιπο κόσμο;
Σε μελέτη που έγινε στην Λουιζιάνα Αμερικής σε δείγμα 280 μαθητών μελετήθηκαν οι αλλαγές που παρατηρούνται στους μαθητές μετά από την επίσκεψή τους σε ένα μουσείο. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε τέσσερις προς μελέτη ομάδες. Η πρώτη ομάδα ήταν το δείγμα ελέγχου, όπου τα παιδιά δε συμμετείχαν καθόλου, η δεύτερη ομάδα παρακολούθησε ένα μικρής διάρκειας μάθημα (30 λεπτά), η τρίτη ομάδα απλώς είδε τα εκθέματα κι η τέταρτη παρακολούθησε το μάθημα κι είδε και τα εκθέματα. Όπως προέκυψε, η μία επίσκεψη δεν κίνησε ιδιαίτερα το ενδιαφέρον των μαθητών. Αντίθετα σε άλλες έρευνες όπου η μουσειακή εκπαίδευση αποτελούσε μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας φάνηκε η θετική επίδραση αυτού του τρόπου μάθησης.
Συνεπώς γίνεται αντιληπτό πως τα μουσεία με τη σωστή οργάνωση πριν και μετά την επίσκεψη θα μπορούσαν να αποτελέσουν έναν διαδραστικό τρόπο εκπαίδευσης των παιδιών.
Κι ένα βίντεο που επιβεβαιώνει πως τα μουσεία κάνουν καλό!
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Holmes, J. A. (2011). Informal learning: Student achievement and motivation in science through museum-based learning. Learning Environments Research, 14(3), 263–277. Whitesell, E.R. (2016). A day at the museum: The impact of field trips on middle school science achievement. Journal of Research in Science Teaching,<a rel="noreferrer noopener" aria-label="53(7), 1036-1054.
53(7),1036-1054.
Πολύ καλή πρόταση.
Προσοχή όμως: οι σύνδεσμοι που βάζεις να ανοίξουν οδηγούν στο sci-hub, το οποίο κανονικά είναι παράνομο. Οπότε θα σου πρότεινα να τους αφαιρέσεις και να βάλεις συνδέσμους στο άρθρο όπως εμφανίζεται μέσα στο σχετικό περιοδικό.