Πώς αντιδρούν τα φυτά στο bullying;

Ο όρος bullying αποτελεί έναν νεοεισαχθέντα στη σχολική ζωή όρο για να περιγράψει φαινόμενα βίας που συμβαίνουν εντός σχολικού περιβάλλοντος. Στο wikipedia διαβάζει κανείς:

Ο εκφοβισμός (αγγλ. bullying) αναφέρεται στη σωματική και ψυχολογική κακοποίηση ή μείωση ασθενέστερων ατόμων σε μια ομάδα. Παρά την εντύπωση ορισμένων ότι αποτελεί αποκλειστικά σχολικό φαινόμενο, στην πραγματικότητα εμφανίζεται σε όλες τις ηλικίες και τις κοινωνικές ομάδες. Μπορεί να συναντηθεί σε οποιοδήποτε τύπο σχολείων και σχολικών εγκαταστάσεων, στον στρατό, σε αθλητικά σωματεία, στη φυλακή, αλλά και στην οικογένεια ή στο χώρο εργασίας (ανάλογα με το αν αφορά τον προϊστάμενο ή το αφεντικό, μιλάμε για ηθική παρενόχληση ή τοξικό ηγέτη). Είναι μια μορφή κακοποίησης ή εξαναγκασμού. Το θύμα του εκφοβισμού αναφέρεται και ως στόχος[1].

Ο όμιλος IKEA αποφάσισε να κάνει ένα κοινωνικό πείραμα, όπου αντί για ανθρώπους χρησιμοποίησε φυτά. Συγκεκριμένα στα πλαίσια του πειράματος χρησιμοποιήθηκαν δύο φυτά του γένους Dracaena, τα οποία εγκαταστάθηκαν σε μία σχολική τάξη. Παράλληλα ζήτησαν από τους μαθητές να ηχογραφήσουν κάποια μηνύματα- μισά με συγχαρητήρια και τα υπόλοιπα μισά με κακίες και μηνύματα μίσους. Τα ηχητικά αυτά ντοκουμέντα έπαιζαν για 30 ημέρες-τα πρώτα στο ένα φυτό, τα δεύτερο στο άλλο φυτό. Και τα δύο φυτά είχαν την ίδια φροντίδα αναφορικά με την τροφή, το διαθέσιμο νερό και το λίπασμα. Τα αποτελέσματα, όμως, ήταν διαφορετικά- το ένα φυτό που “άκουγε” τα θετικά μηνύματα αναπτύχθηκε κανονικά, ενώ το άλλο όχι.

Τα δύο φυτά του γένους Dracaena μετά από 30 ημέρες έκθεσης στα ηχητικά μηνύματα στα πλαίσια του πειράματος.
Πηγή: treehugger

Το εν λόγω πείραμα αποτελεί απόδειξη πως τα φυτά έχουν “νου”, αφού μπορούν να αντιληφθούν τα εξωτερικά ερεθίσματα και ν’ αντιδράσουν αναλόγως. Φυσικά το πείραμα αυτό αποσκοπεί περισσότερο στην κοινωνική διάσταση- να αντιληφθούν τα παιδιά τις τρομερές συνέπειες του σχολικού εκφοβισμού.

Το βίντεο του πολύ ενδιαφέροντος πειράματος μπορείτε να το δείτε εδώ.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Μουσεία & εκπαίδευση

Επίσκεψη σε μουσείο- μια ευκαιρία για να χάσουν οι μαθητές μάθημα. Ή μήπως όχι; Μπορούν τα μουσεία να γίνουν ένας από τους αμεσότερους τρόπους βιωματικής εκπαίδευσης;

Στην Ελλάδα η μουσειακή εκπαίδευση αποτελεί έναν ταχέως αναπτυσσόμενο κλάδο τα τελευταία 20 χρόνια. Σε συνεργασία με τα σχολεία της χώρας οργανώνονται ετησίως επισκέψεις στα σημαντικότερα, κατά την κρίση του Υπουργείου Παιδείας, μουσεία προκειμένου οι μαθητές να έρθουν σε επαφή με έναν διαφορετικό τρόπο άμεσης μάθησης. Κι όμως το πείραμα αποτυγχάνει παταγωδώς. Οι μαθητές συνήθως αδιαφορούν για ό,τι ακούνε και βλέπουν. Είναι πρόβλημα της εκπαίδευσής μας ή μήπως είναι παγκόσμιο το πρόβλημα; Τι γίνεται όμως στον υπόλοιπο κόσμο;

Σε μελέτη που έγινε στην Λουιζιάνα Αμερικής σε δείγμα 280 μαθητών μελετήθηκαν οι αλλαγές που παρατηρούνται στους μαθητές μετά από την επίσκεψή τους σε ένα μουσείο. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε τέσσερις προς μελέτη ομάδες. Η πρώτη ομάδα ήταν το δείγμα ελέγχου, όπου τα παιδιά δε συμμετείχαν καθόλου, η δεύτερη ομάδα παρακολούθησε ένα μικρής διάρκειας μάθημα (30 λεπτά), η τρίτη ομάδα απλώς είδε τα εκθέματα κι η τέταρτη παρακολούθησε το μάθημα κι είδε και τα εκθέματα. Όπως προέκυψε, η μία επίσκεψη δεν κίνησε ιδιαίτερα το ενδιαφέρον των μαθητών. Αντίθετα σε άλλες έρευνες όπου η μουσειακή εκπαίδευση αποτελούσε μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας φάνηκε η θετική επίδραση αυτού του τρόπου μάθησης.

Συνεπώς γίνεται αντιληπτό πως τα μουσεία με τη σωστή οργάνωση πριν και μετά την επίσκεψη θα μπορούσαν να αποτελέσουν έναν διαδραστικό τρόπο εκπαίδευσης των παιδιών.

Κι ένα βίντεο που επιβεβαιώνει πως τα μουσεία κάνουν καλό!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Holmes, J. A. (2011). Informal learning: Student achievement and motivation in science through museum-based learning. Learning Environments Research, 14(3), 263–277.
Whitesell, E. R. (2016). A day at the museum: The impact of field trips on middle school science achievement. Journal of Research in Science Teaching, 53(7), 1036–1054.

3.2 Η σύγχρονη σύνθεση | Πλάνο διδασκαλίας βάσει του διδακτικού μοντέλου 5Ε

Ένα αρκετά διαδεδομένο μοντέλο διδασκαλίας των θετικών επιστημών είναι το μοντέλο 5Ε. Σύμφωνα με το μοντέλο αυτό, ο διδάσκοντας έχει 5 βασικούς άξονες γύρω από τους οποίους στήνει το μάθημά του. Έτσι, λοιπόν, στην προσπάθειά μας να στήσουμε ένα πλάνο διδασκαλίας για την ενότητα 3.2 “Η σύγχρονη σύνθεση” της Βιολογίας Γ’ Λυκείου στηριχθήκαμε στο μοντέλο αυτό και φτιάξαμε ένα πλάνο μαθήματος. Στόχος του μαθήματος είναι οι μαθητές, παρακολουθώντας την παράδοση, να αφομοιώσουν τους νέους όρους και να συνδέσουν την πρότερη με τη νέα γνώση. Σύμφωνα με το μοντέλο 5Ε υπάρχουν 5 στάδια που ακολουθούνται:

Το πρώτο στάδιο είναι η ενεργοποίηση. Προκειμένου να τους διεγείρουμε το ενδιαφέρον, θα χρησιμοποιήσουμε το διδακτικό εργαλείο της ιδεοθύελλας (brainstorming) γύρω από τη λέξη ”Εξέλιξη”. Οι μαθητές θα μοιραστούν τις εναλλακτικές ιδέες που έχουν πάνω στην έννοια αυτή.

Το δεύτερο στάδιο είναι η εξερεύνηση. Στο στάδιο αυτό θα παίξουμε ένα παιχνίδι σαν το χαλασμένο τηλέφωνο όπου θα πούμε σε έναν μαθητή την φράση ”είμαι μία γάτα με κοντά πόδια, μακρύ τρίχωμα και μπλε μάτια” και ο ίδιος θα πρέπει να επαναλάβει τη φράση σε δύο συμμαθητές του. Δημιουργούνται λοιπόν δύο αλυσίδες. Συνεχίζοντας το παιχνίδι οι δύο αλυσίδες θα καταλήξουν σε διαφορετική γάτα (πχ η μία θα έχει μακρυά πόδια/κοντό τρίχωμα/μπλε μάτια και η άλλη μακριά πόδια, μακρύ τρίχωμα, καφέ μάτια). Στη συνέχεια θα τους πούμε πως έστω ότι αυτά είναι δύο διαφορετικά είδη που προέρχονται από τον κοινό πρόγονο και θα τους ζητήσουμε να ερμηνεύσουν με βάση τη θεωρία του Δαρβίνου το πώς συνέβη αυτό. Στο σημείο αυτό θα καταλάβουν ότι τους λείπουν γνώσεις καθώς δε θα μπορούν να το ερμηνεύσουν.  

Στο τρίτο στάδιο στην εξήγηση θα προσθέσουμε τους νέους όρους , δηλαδή την ποικιλομορφία, την κληρονομικότητα, την φυσική επιλογή και την γενετική απομόνωση. Θα τους εξηγήσουμε, δηλαδή, μέσω μετωπικής διδασκαλίας τις νέες έννοιες.

Το τέταρτο στάδιο είναι η επεξεργασία. Έχοντας  εισάγει τους νέους όρους θα τους ζητήσουμε να ερμηνεύσουν το πώς προέκυψαν ο λύκος και ο σκύλος από έναν κοινό πρόγονο.

Τέλος, στο πέμπτο στάδιο, δηλαδή στην εξέταση, θα εξετάσουμε την κατανόηση των νέων όρων μέσω ενός σύντομου τεστ με ερωτήσεις κλειστού τύπου, όπως σωστό/λάθος και πολλαπλής επιλογής. Στο τέλος του μαθήματος θα τους δείξουμε μια εικόνα και θα τους ζητήσουμε να σχολιάσουν την φράση ” ο άνθρωπος κατάγεται από τον πίθηκο”

Something for fun

© 2019 biokiller

Theme by Anders NorenUp ↑

Skip to toolbar