Πόσες φορές δεν έχουμε χρησιμοποιήσει το wikipedia για την εύρεση κάποιας πληροφορίας; Πόσες φορές έχουμε σκεφτεί όμως πώς υπάρχει διαθέσιμη αυτή η γνώση; Το γιατί είναι σχεδόν αυταπόδεικτο. Ποιος δημιούργησε, όμως, αυτή την πλατφόρμα; Εμείς μπορούμε να συνεισφέρουμε σε αυτή;

Το wikipedia ξεκίνησε ως ιδέα το μακρινό 2001 και σήμερα αποτελεί τη μεγαλύτερη πηγή γνώσης. Η ηλεκτρονική αυτή εγκυκλοπαίδεια στην ελληνική της εκδοχή της περιλαμβάνει 172536 λήμματα και 1208 ενεργούς εγγεγραμμένους συνεισφέροντες.

Οι οποίοι αυξήθηκαν έως σήμερα σίγουρα κατά 15-όσοι κι οι φοιτητές κι οι φοιτήτριες του μεταπτυχιακού “Διδακτική της Βιολογίας”.

Η συνεισφορά ενός ατόμου στον κόσμο της Wikipedia συνεπάγεται την εισαγωγή ή τη διόρθωση ενός λήμματος. Εγώ επέλεξα να εισαγάγω ένα λήμμα. Η επιλογή ήταν ο όρος “πρόδρομη πρωτεΐνη του αμυλοειδούς“.

Η επιλογή δεν είναι διόλου τυχαία, αν διαβάσει κανείς για αυτό το πρωτεϊνικό μόριο. Αποτελεί τον πρόδρομο ενός νευροτοξικού πεπτιδίου (Αβ-πεπτίδιο), το οποίο εμπλέκεται σε νευροεκφυλιστικές ασθένειες. Μιλάμε δηλαδή για έναν ακρογωνιαίο λίθο στη Βιοχημεία και τη Νευροβιολογία.

Στο προκείμενο όμως… Η προσθήκη ενός λήμματος είναι σίγουρα πιο εύκολη διαδικασία από εκείνη της μετατροπής ενός κειμένου σε κώδικα. Δεν απαιτείται κάποιος κώδικας, απλώς γράφεις την πληροφορία. Βέβαια απαιτούνται παραπομπές, προκειμένου το λήμμα σου να διακρίνεται για την εγκυκλοπαιδικότητά του και την εγκυρότητά του.

Σε μια αναζήτηση στο Wikipedia διαπιστώθηκε η έλλειψη λήμματος οπότε η δημιουργία του ήταν μονόδρομος. Μάλιστα η μόνη αναφορά του ήταν στο λήμμα για τη νόσο Αλτσχάιμερ.

Το λήμμα κατά τη διάρκεια σύνταξής του κι επεξεργασίας του

Η εικόνα του περιβάλλοντος κατά τη σύνταξη του λήμματος ήταν κάπως έτσι…Ένα κλικ μακριά ήταν η δημοσίευση…

Το λήμμα όπως δημοσιεύθηκε στο wikipedia

Μπορεί η συνεισφορά αυτή να μην αλλάξει το ρου της ιστορίας, όμως νομίζω ότι η προσθήκη λημμάτων, απλών και σύνθετων, είναι μια γροθιά απέναντι στα τείχη που υψώνονται απέναντι στην ελεύθερη πρόσβαση στη γνώση.

Ας συμβάλλουμε όλοι, ο καθένας από το δικό του επιστημονικό μετερίζι, στον αγώνα για τη διάδοση της πληροφορίας. Spread the knowlege, ελληνιστί.

Όποιος δεν ξέρει και ξέρει πως δεν ξέρει, είναι παιδί, μόρφωσέ το.

Khalil Gibran |1883-1931

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *