Στάδια Χαρακτηριστικά
1ο Στάδιο:
Ενεργοποίηση
Δημιουργία ομάδων «κατά Λαμάρκ» και «κατά Δαρβίνο» – debate στη διατύπωση παραδείγματος σελ.131 ή θέμα Δ4 των Πανελλαδικών εξετάσεων Βιολογίας Γενικής Παιδείας 2013 :
«Οι πάπιες έχουν τη δυνατότητα να κολυμπάνε στις λίμνες, όπου συλλέγουν την τροφή τους. Στην κολύμβηση τις βοηθούν οι μεμβράνες που διαθέτουν ανάμεσα στα δάκτυλα των ποδιών τους, τα οποία χρησιμοποιούν σαν κουπιά. Με βάση τη θεωρία του Δαρβίνου να ερμηνεύσετε την επικράτηση του συγκεκριμένου μορφολογικού χαρακτηριστικού στις πάπιες».
Εστιάστε στο 4ο σημείο. Τι παρατηρείτε;
Νέα γνώση:
Αποδοχή θεωρίας Λαμάρκ από Δαρβίνο (4ο σημείο), Μέντελ περί κληρονομικότητας, Μεταλλάξεις, Γενετική πληθυσμών.
Συνθετική θεωρία -> Σύγχρονη θεωρία εξέλιξης
Διαμορφώνεται από 3 παράγοντες: ποικιλομορφία, φυσική επιλογή, γενετική απομόνωση.
2ο Στάδιο:
Εξερεύνηση
Οι παράγοντες που διαμορφώνουν την εξελικτική πορεία είναι:
1) η ποικιλομορφία,
2) η φυσική επιλογή και
3) η γενετική απομόνωση.
Είναι όλα τα άτομα του ίδιου είδους ολόιδια; Υπάρχουν οργανισμοί απολύτως όμοιοι με άλλους;
Παραδείγματα :
· (1, 2) Έχουν οι Σκανδιναβοί την ίδια απόχρωση δέρματος με τους Νοτιοευρωπαίους;
· (3) Κοιτάζοντας την εικόνα των «σπίνων του Δαρβίνου» στη σελ.127, τι παρατηρείτε;
3ο Στάδιο:
Εξήγηση
Παράδειγμα (1,2)
Διαφορετικές περιβαλλοντικές συνθήκες (ηλιοφάνεια-UV), διαφορετική περιεκτικότητα μελανίνης στο δέρμα (προστασία), βιταμίνη D – μεταλλάξεις, μεταλλαξογόνοι παράγοντες (χημικοί, φυσικοί).
Φυσική επιλογή, αύξηση συχνότητας γονιδίων επιθυμητών χαρακτηριστικών
Παράδειγμα (3)
Γεωγραφική απομόνωση, ειδογένεση
(video speciation 1:35-7:00).
4ο Στάδιο: Επεξεργασία Παιχνίδι treeTOPS
5ο Στάδιο: Εξέταση Φύλλο εργασίας για ειδογένεση σπίνων στα Galapagos

Βιβλιογραφία

Βιβλίο Υπουργείου Βιολογίας Γενικής Παιδείας Γ’ Γενικού Λυκείου

Θέματα Πανελλαδικών εξετάσεων Γ’ Τάξης Ημερήσιου Γενικού Λυκείου και ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Β’) Βιολογίας Γενικής Παιδείας, Μάιος 2013

ELLS – European Learning Laboratory for the Life Sciences (treeTOPS)https://studyres.com/doc/10298238/activity–galapagos-finches#

5 Replies to “Σχέδιο μαθήματος – 3.2 Η σύγχρονη σύνθεση (Μοντέλο 5Ε)”

  1. Dimitris says:

    Βαλεντίνα σε ευχαριστούμε που μας σύστησες το παιχνίδι TreeTOPS !!!

    Reply
    1. valek says:

      Δημήτρη, χαίρομαι που σου φάνηκε χρήσιμο!

      Reply
  2. evank says:

    Εξαιρετικό άρθρο και ο σχεδιασμός του!

    Reply
  3. marip says:

    Ένα κατατοπιστικό και πλήρες σχέδιο μαθήματος!

    Reply

Leave a Reply to evank Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *