Σχέδιο Μαθήματος: “Κύτταρο, η μονάδα της ζωής”
Μάθημα: Βιολογία Α ‘Γυμνασίου
Διδακτική ενότητα: “Η οργάνωση της ζωής”
Διδακτικοί στόχοι:
Οι μαθητές καλούνται να:
- Κατανοούν ότι, οι οργανισμοί διακρίνονται σε πολυκύτταρους και μονοκύτταρους, ανάλογα με το πλήθος των κυττάρων από τα οποία αποτελούνται,
- Κατανοήσουν τις έννοιες “ευκαριωτικοί-προκαριωτικοί οργανισμοί”,
- Διακρίνουν τα βασικά μέρη του κυττάρου,
- Διακρίνουν το φυτικό από το ζωικό κύτταρο.
Εισαγωγικό ερέθισμα:
Με την έναρξη της διδασκαλίας μου, πραγματοποιώ μια ανατροφοδότηση στους μαθητές μου, με κάποιες προυπάρχουσες γνώσεις για αυτούς, από το προηγούμενο μάθημα (μονοκύτταροι-πολυκύτταροι οργανισμοί, ευκαρυωτικοί-προκαρυωτικοί).
Εμπέδωση-Επέκταση:
Εν συνεχεία, ζητώ από τα παιδιά να παρατηρήσουν κάποιες εικόνες οι οποίες τοποθετούνται στο πίνακα της τάξης. Οι εικόνες αντικατοπτρίζουν κάποια ζώα και φυτά, μεγάλου και μικρού μεγέθους. Η τελευταία εικόνα παρουσιάζει το κύτταρο των οργανισμών (Φυτικό-Ζωικό).
Πηγή: Εικ.1
Πηγή: Εικ.2
Πηγή: Εικ.3
Πηγή: Εικ.4
Αφού ολοκληρωθεί η παρατήρηση των εικόνων, ακολουθεί μια συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης με τις εξής ερωτήσεις:
«Τι παρατηρείται παιδιά στις εικόνες; “Τι να αντικατοπτρίζει η τελευταία εικόνα;
Τα ζώα και τα φυτά που βλέπετε διαφέρουν στο σχήμα και το μέγεθος τους. Πόσο μικρός μπορεί να είναι ένας ζωντανός οργανισμός και πιο το κοινό χαρακτηριστικό τους;
Έτσι υπενθυμίζω στους μαθητές ότι η πιο μικρή μονάδα των ζωντανών οργανισμών ονομάζεται “Κύτταρο”. Συνεπώς εξηγώ στα παιδιά ότι, οι εικόνες που είναι ήδη τοποθετημένες στον πίνακα της τάξης, αντιπροσωπεύουν ένα ζωικό και ένα φυτικό κύτταρο.
Η φάση αυτή ολοκληρώνεται, με την αναλυτική επεξήγηση των μερών του κάθε κυττάρου (πυρήνα, κυτταροπλασμα, κυτταρικη μεμβρανη, χλωροπλαστες κλπ).
Ανακεφαλαίωση / Αξιολόγηση
Στο τρίτο και τελευταίο στάδιο του μαθήματος η αξιολόγηση των μαθητών θα γίνει ως εκ τούτου:
Η εκπαιδευτικός της τάξης έχει ήδη δημιουργήσει ένα HD Quiz με θέμα τα βασικά μέρη του κυττάρου και την κάθε λειτουργία καθενός από αυτού. Στην ολομέλεια της τάξης, στο διαδραστικό πίνακα, εμφανίζεται το προηγούμενο Quiz.
Σκοπός του συγκεκριμένου παιχνιδιού είναι να αντιληφθούμε ποιες έννοιες έχουν γίνει κατανοητές στα παιδιά και αν είναι σε θέση να διακρίνουν τα βασικά μέρη του κυττάρου καθώς και τις βασικές διαφορές μεταξύ φυτικού και ζωικού κυττάρου.
Ωστόσο, μετά από δική μου παρότρυνση, οι μαθητές συμμετέχουν στην παραπάνω διαδικασία εναλλάξ με σκοπό να επιλέξουν τη σωστή απάντηση στο τεστ. Σε περίπτωση λάθους κάποιου παιδιού, δίνεται η σωστή απάντηση από κάποιο άλλο παιδί, μέσω παρότρυνσης του εκπαιδευτικού.
Η πιο πάνω διαδικασία, θεωρώ ότι είναι ένας αρκετά εποικοδομητικός τρόπος μάθησης για τα παιδιά, αφού προσελκύει πρωτίστως το ενδιαφέρον τους, σε ένα πιο απαιτητικό μάθημα όπως η βιολογία, με σκοπό να τα κρατάει σε εγρήγορση, καταιγίζοντας τα με γνώσεις αρκετά κερδοφόρες, τόσο για την ίδια τους την ζωή όσο και του περιβάλλοντος που ζούμε .
Κατανοώντας καλύτερα το μικρόκοσμό μας.
Results
Συγχαρητήρια. Βρήκες αρκετές σωστές απαντήσεις! Είμαι σίγουρη πια ότι έχεις καταλάβει τις δύσκολες έννοιες του μαθήματος μας, διαφορές του φυτικού έναντι του ζωικού κυττάρου, καθώς και τις λειτουργίες του κάθε μέρους από αυτά!
Δεν πειράζει.. Η προσπάθεια μετρά. Η συμβουλή μου είναι να ξαναδιαβάσεις αυτά που κάναμε και είμαι σίγουρη ότι την επόμενη φορά θα τα πας πολύ καλύτερα!
Πολύ καλή ιδέα και χρήση του πρόσθετου. Θα πρότεινα επιπλέον τα εξής:
1. στο τέλος να υπάρχει μία ανατροφοδότηση με τις σωστές απαντήσεις καθώς και το λόγο που είναι σωστές.
2. επίσης ίσως θα ήταν σκόπιμο να επιλέξεις να εμφανίζεται το τελικό σκορ.
3. πολύ καλή η ιδέα να γίνει η αξιολόγηση στην ολομέλεια, ίσως θα ήταν καλύτερα να χωρίσεις τους μαθητές σε ομάδες και να βάζεις ουσιαστικά κάθε ομάδα να απαντώ παίζοντας ένα παιχνίδι, παρακινώντας τους μαθητές να συνεργαστούν και προβλέποντας κάποιο ‘έπαθλο’ για τη νικήτρια ομάδα.