Ο εννοιολογικός χάρτης της τροφής!

Κι όμως δεν πρόκειται για κάποιο app σαν το e-food, αλλά και παιδαγωγικό εργαλείο!

Η βιολογία είναι μία αχανής επιστήμη, έτσι στην διδασκαλία της, η χρήση παιδαγωγικών εργαλείων και εφαρμογών πολλές φορές προβάλει ως ανάγκη. Στο πλαίσιο της πρέπει να αποδοθούν πληθώρα εννοιών και να συνδεθούν οι σχέσεις μεταξύ αυτών. Έτσι στην παρούσα ενότητα θα φτιάξουμε Εννοιολογικό χάρτη με το Cmap tools και Cmap Cloud για την ανάλυση της ενότητας 2.4 της Α Γυμνασίου, Η πρόσληψη ουσιών και η πέψη στον άνθρωπο.

Σχετικά με τους εννοιολογικούς χάρτες…

Είναι ένα εργαλείο με πολλαπλές χρήσεις, δηλαδή μπορούμε να κατασκευάσουμε χάρτες για την απόδοση εννοιών, να του χρησιμοποιήσουμε ως μέσω αξιολόγησης της προ-υπάρχουσας ή νέας γνώσης , ως εργαλείο στην τάξη που θα κατασκευάσουν οι μαθητές και ότι άλλο φανταστεί ο εκπαιδευτικός. Η χρήση τους έχει πολλά πλεονεκτήματα, αρχικά γίνεται άμεση παροχή των εννοιών και των αλληλοσυνδέσεων τους που οδηγεί στην παραγωγή νέας και καλλιεργεί την δημιουργική σκέψη και επίσης γίνεται δόμηση της γνώσης που είναι χρήσιμη για την επίλυση προβλημάτων, την ανάκληση και καλύτερη κατανόηση εννοιών.

Ας δούμε λοιπόν πόσο εύκολα θα αποδοθούν οι έννοιες στην παρούσα ενότητα!

Η τροφή μας περιέχει κάποιες θρεπτικές ουσίες, αυτές είναι:

  1. οι πρωτεΐνες
  2. οι υδατάνθρακες
  3. τα λίπη
  4. οι βιταμίνες
  5. μέταλλα και ιχνοστοιχεία και
  6. νερό

Ο οργανισμός μας χρειάζεται αυτές τις ουσίες για να παράξει ενέργεια, να συντηρηθεί και να αναπτυχθεί. Όταν στην διατροφή μας υπάρχουν τροφές με όλα τα παραπάνω συστατικά τότε χαρακτηρίζεται ως ισορροπημένη διατροφή, αν όμως λαμβάνουμε περίσσεια τροφής, τότε αυτή αποθηκεύεται λίπος και παχαίνουμε.

Η ποσότητα τροφής που χρειάζεται ένας οργανισμός εξαρτάται από πληθώρα παραγόντων, όπως :

  1. το φύλο
  2. η ηλικία
  3. η δραστηριότητα του ατόμου
  4. η κατάσταση υγείας

Χρειαζόμαστε ενέργεια όλη την ώρα ακόμα και αν κοιμόμαστε !

Τροφές και ”συστατικά”:

  • Τροφές πλούσιες σε πρωτεΐνη, όπως κρέας, αυγά, ψάρι, χρησιμοποιούνται για την δημιουργία νέων κυττάρων και για την επιτάχυνση των αντιδράσεων του μεταβολισμού.
  • Τροφές πλούσιες σε υδατάνθρακες, όπως ψωμί, ζυμαρικά ή πατάτα εξασφαλίζουν στον οργανισμό ενέργεια
  • Τροφές πλούσιες σε λίπη, όπως λάδι και τυροκομικά προϊόντα χρησιμεύουν ως αποθήκες ενέργειας.
  • Τροφές με μέταλλα και ιχνοστοιχεία, είναι πολύ σημαντικά και η έλλειψη τους προκαλεί βλάβες στην υγεία μας.

Είναι πολύ σημαντικό να λαμβάνουμε όλα τα απαραίτητα στοιχεία της διατροφής . Η έλλειψη ή η συσσώρευση αυτών μπορεί να προκαλέσει σοβαρή νόσο.

Δείτε πόσο εύκολα αποδίδονται όλα τα παραπάνω στον εννοιολογικό χάρτη!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *