Το πορτρέτο του ευκαρυωτικού κυττάρου- Διδακτικό μοντέλο 5Ε

https://singularityhub.com/2019/04/03/synthetic-cell-component-expands-the-code-of-life-in-complex-cells

Το μοντέλο 5Ε αποτελεί μία εποικοδομητική διδακτική προσέγγιση που δομείται από 5 στάδια/φάσεις κατά την οποία οι μαθητές εμπλέκονται σε μία ενεργητική διαδικασία μάθησης προκειμένου να επιτευχθεί η εννοιολογική αλλαγή των “αρχικών ιδεών” τους .

Παρακάτω παρουσιάζεται μία εφαρμογή του μοντέλου αυτού στο

Γνωστικό Αντικείμενο: Βιολογία Β’ Λυκείου

Κεφ.2: “Κύτταρο – Η μονάδα της ζωής”.

Διδακτική Ενότητα: “Το πορτρέτο του ευκαρυωτικού κυττάρου”

Διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες

1η διδακτική ώραΣτάδια διδακτικής προσέγγισης

1ο Στάδιο: Ενεργοποίηση/Ενημέρωση (Engage)

Αρχικά γίνεται διέγερση του ενδιαφέροντος των μαθητών και προσέλκυση της προσοχής τους με τη χρήση κατάλληλων διαφανειών:

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-B106/726/4801,21688/ 
  • Προβολή του μικροσκοπίου του Hooke και ιστορικών στοιχείων για το έργο του
  • Συζήτηση για τη συμβολή του μικροσκοπίου στη θεμελίωση της κυτταρικής θεωρίας

Στη συνέχεια οι μαθητές ενημερώνονται για τους διδακτικούς στόχους της ενότητας . Μετά την ολοκλήρωση της διδασκαλίας θα είναι σε θέση να:

  • Να αναγνωρίζουν το κύτταρο ως τη βασική δομική και λειτουργική μονάδα όλων των οργανισμών.
  • Να διακρίνουν   προκαρυωτικό  – ευκαρυωτικό κύτταρο.
  • Να συσχετίζουν τη μορφή του ευκαρυωτικού κυττάρου με τη  λειτουργία του.
  • Να εντοπίζουν ομοιότητες και διαφορές ευκαρυωτικών κυττάρων
  • Να διαπιστώσουν  την  αναγκαιότητα του  μικρού μεγέθους των κυττάρων για την  έγκαιρη μεταβίβαση μηνυμάτων στο εσωτερικό του και την επικοινωνία με το περιβάλλον του (μέσω της αναλογίας  επιφάνειας/όγκου).

2ο Στάδιο: Εξερεύνηση (Explore)

Ακολουθώντας τη μέθοδο του καταιγισμού ιδεών (Brainstorming) θέτουμε κατάλληλα ερωτήματα  ώστε να αναδειχθούν οι προυπάρχουσες γνώσεις και εναλλακτικές ιδέες-αντιλήψεις των μαθητών σχετικά με τις έννοιες που πρόκειται να διδάξουμε όπως :

  • Πώς ορίζεται το κύτταρο;
  • Πώς προκύπτει ένα κύτταρο;
  • Ποια είναι η διαφορά προκαρυωτικού- ευκαρυωτικού κυττάρου;
  • Ποια είναι η μορφή ενός κυττάρου; Όλα  τα κύτταρα είναι ίδια σε μορφή και μέγεθος;

Ζητάμε από τους μαθητές να σχεδιάσουν τη μορφή ενός κυττάρου.

3ο Στάδιο: Εξήγηση (Explain)

Ακολουθεί συζήτηση που θα συμβάλει στην τροποποίηση πρότερων εσφαλμένων γνωστικών δομών και στην οικοδόμηση της νέας γνώσης με προβολή κατάλληλων διαφανειών για τα κύρια σημεία της ενότητας :

  • Αρχές κυτταρικής θεωρίας
  • Διαφορά προκαρυωτικού-ευκαρυωτικού κυττάρου
  • Κυτταρική διαφοροποίηση

Οι μαθητές ανακαλύπτουν:

  • Ομοιότητες και διαφορές κυττάρων
  • Συσχετίζουν τη δομή των κυττάρων με τις λειτουργίες που αυτά εκτελούν
  • Βγάζουν συμπεράσματα σχετικά με το μέγεθος των κυττάρων  και το ρόλο των μεμβανών

4ο Στάδιο: Επεξεργασία (Elaborate)

Δημιουργία εμπειριών με τη χρήση κατάλληλων διαδραστικών εφαρμογών. Οι μαθητές ασκούνται:

  • στη διαφορά προκαρυωτικού – ευκαρυωτικού κυττάρου με τη χρήση της εφαμογής Inside A Cell του ιστότοπου https://learn.genetics.utah.edu
  • στη σχέση μείωση όγκου-αύξηση επιφάνειας των κυττάρων με τη χρήση της εφαρμογής Μέγεθος κυττάρων του ψηφιακού αποθετηρίου φωτόδεντρου http://photodentro.edu.gr

5ο Στάδιο: Εκτίμηση (Evaluation)

Οι μαθητές καλούνται να συμπληρώσουν το φύλλο εργασίας Ι με ερωτήματα κλειστού – ανοικτού τύπου σχετικά με τους διδακτικούς στόχους που τέθηκαν αρχικά από το οποίο θα γίνει εκτίμηση της επίτευξης αυτών.

2η διδακτική ώραΣτάδια διδακτικής προσέγγισης

Οι μαθητές ασκούνται στην προετοιμασία νωπών παρασκευασμάτων και την παρατήρηση ευκαρυωτικών κυττάρων.

Εργαστηριακή άσκηση: “Μικροσκοπική παρατήρηση επιθηλιακών κυττάρων στοματικής κοιλότητας

1ο Στάδιο: Ενεργοποίηση/Ενημέρωση (Engage)

Προβάλλουμε διαφάνειες επιθηλιακών κυττάρων ώστε οι μαθητές να γνωρίζουν αυτό που πρόκειται να δουν.

Οι μαθητές ενημερώνονται για τους διδακτικούς στόχους της εργαστηριακής άσκησης (παρατήρηση σχήματος κυττάρων, βασικών κυτταρικών οργανιδίων)

2ο Στάδιο: Εξερεύνηση (Explore)

Ανάκληση γνώσεων προηγούμενης διδακτικής ώρας

3ο Στάδιο: Εξήγηση (Explain)

Ανάγνωση και επεξήγηση οδηγιών άσκησης           

4ο Στάδιο: Επεξεργασία (Elaborate)

  • Προετοιμασία παρασκευάσματος   
  • Μικροσκόπηση – Παρατήρηση        

5ο Στάδιο: Εκτίμηση (Evaluation)

Ι. Ενδιάμεση αξιολόγηση

Διατύπωση ερωτημάτων:

  • Ποιο είναι το σχήμα των κυττάρων της στοματικής κοιλότητας;
  • Πού οφείλεται αυτό κατά τη γνώμη σας;

ΙΙ. Τελική αξιολόγηση

Οι μαθητές καλούνται να συμπληρώσουν το φύλλο εργασίας ΙΙ   όπου θα σχεδιάσουν τα κύτταρα που παρατήρησαν σε δύο διαφορετικές τελικές μεγεθύνσεις και θα τοποθετήσουν τις ενδείξεις των βασικών κυτταρικών οργανιδίων (πλασματική μεμβράνη, κυτταρόπλασμα, πυρήνας, πυρηνίσκοι).

12 comments

Skip to comment form

  1. Επαγγελματίας για ακόμη μια φορά. Πολύ καλή δουλειά, ακρίβεια στο περιεχόμενο, άψογη διαμόρφωση κειμένου.

    1. Ευχαριστώ αγαπημένη!

  2. Αυτό είναι ακόμα ένα σχόλιο.

    1. Ευχαριστώ!

  3. εξαιρετικη!!

    1. Ευχαριστώ πολύ!

  4. Πολύ ωραία δουλειά και πολύ καλές ιδέες! Συγχαρητήρια!

    1. Σε ευχαριστώ συναδέλφισσα!

  5. Πολύ προσεγμένη και λεπτομερής αναπαράσταση του διδακτικού μοντέλου και τρομερά ενδιαφέρουσα επιλογή θέματος για τους μαθητές! Συγχαρητήρια!!!

    1. Σε ευχαριστώ πολύ Αναστασία!

  6. Τέλειο περιεχόμενο σε μια μία πολύ ευχάριστη σελίδα!!!

    1. Σε ευχαριστώ πολύ Παυλίνα μας!

Leave a Reply to Βασίλης Ευριπιώτης Cancel reply

Your email address will not be published.