Προσεγγίζοντας την πλασματική μεμβράνη με το Moodle

καταλαβαίνω κάτι όπως εγώ το νιώθω με τους ρυθμούς μου και τους τρόπους μου,

τη θέλησή μου και χωρίς την πίεση κάποιου “.

https://moodle.com/wp-content/uploads/2018/07/Moodle_july27-1.png

Τι είναι το Moodle?

Modular

Object

Oriented

Dynamic

Learning

Environment

Το Moodle είναι το πιο δημοφιλές σύστημα διαχείρισης της μάθησης ΣΔτΜ – (Learning Managment System- LMS) ή ένα σύστημα εικονικής μάθησης (Virtual Learning Environment-VLE) που προσφέρει ολοκληρωμένες υπηρεσίες ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης.

Ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη αυτού του συστήματος έχει βασιστεί στην φιλοσοφία της εκπαίδευσης η οποία ονομάζεται κοινωνική εποικοδομητική παιδαγωγική (Πετράκη Δ.,2014) και στηρίζεται στη διαπίστωση ότι ο άνθρωπος κατακτά τη γνώση όταν αλληλεπιδρά με το περιβάλλον του.

Το Moodle διαθέτοντας πληθώρα διαφορετικών εργαλείων για την υποστήριξη της μάθησης και της διδασκαλίας εξασφαλίζει:

https://top.host/blog/wp-content/uploads/2020/03/moodlehosting.jpg

-Μία ποικιλότροπη προσέγγιση του εκπαιδευτικού υλικού με τη χρήση διαφορετικών γλωσσών επικοινωνίας (κείμενα, εικόνες πολυμέσα).

-Τη μαθησιακή αυτονόμηση του μαθητή, την ενεργή συμμετοχή του και την ανάπτυξη της κριτικής του σκέψης.

-Τη δημιουργία κοινοτήτων μάθησης, ανταλλαγής απόψεων, εμπειριών και προβληματισμών.

Η πλασματική μεμβράνη από την οπτική του Moodle

Γενικά

Το μάθημα αυτό αποτελεί μία πρόταση διδασκαλίας της δομής και της λειτουργίας της πλασματικής μεμβράνης σύμφωνα με το πρότυπο του “ρευστού μωσαϊκού” κατά Singer και Nicolson.

Εκπαιδευτική βαθμίδα: Β΄Λυκείου

Χρονική διάρκεια: 5 ώρες

Διδακτικοί στόχοι

Με την ολοκλήρωση της διδασκαλίας οι μαθητές θα είναι σε θέση:

  • Να περιγράφουν τη δομή της πλασματικής μεμβράνης.
  • Να συνδέσουν τη δομή της πλασματικής μεμβράνης με τις ιδιότητες των μακρομορίων  που την αποτελούν και να  κατανοήσουν τη δυναμικότητά της.
  • Να διακρίνουν  τους διάφορους τρόπους μεταφοράς ουσιών με τη συμμετοχή της μεμβράνης και να γνωρίσουν το βιολογικό τους ρόλο.
  • Να αναγνωρίσουν στο ρόλο της πλασματικής μεμβράνης ως υποδοχέα μηνυμάτων την αναγκαιότητα του για τη λειτουργία του κυττάρου και του οργανισμού.
  •  Να κατατάσσουν τα άτομα στις διαφορετικές ομάδες αίματος ΑΒΟ  με βάση τα αντιγόνα επιφάνειας της μεμβράνης , να ευαισθητοποιηθούν και να αποκτήσουν θετική στάση  απέναντι στην αναγκαιότητα της εθελοντικής αιμοδοσίας.

Παιδαγωγικό πλαίσιο: Κοινωνικός εποικοδομητισμός

https://o.quizlet.com/u0Cvohq228hRRRTGaOZNCg_b.png

Ροή εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων

Tο μάθημα διακρίνεται στις 6 ακόλουθες φάσεις:

  1. Το μοντέλο του ρευστού μωσαϊκού
  2. Ιδιότητες πλασματικής μεμβράνης
  3. Κύριοι τύποι μεταφοράς ουσιών
  4. Υποδοχή μηνυμάτων
  5. Ομάδες αίματος
  6. Αξιολόγηση-Ανατροφοδότηση

1η Φάση Διάρκεια: 1 ώρα

Αφόρμηση: Οι μαθητές παρακολουθούν ένα video με τίτλο “Περιγραφή του μοντέλου του ρευστού μωσαικού” για τη δομή της πλασματικής μεμβράνης.

Εμβάθυνση: Στη συνέχεια καλούνται να ανακαλύψουν τα δομικά συστατικά της πλασματικής μεμβράνης με τη χρήση κατάλληλης εφαρμογής ανατροφοδότησης  Cell Structure and Function  από τoν ιστότοπο Quizlet.

Aξιολόγηση: Προκειμένου να αξιολογηθεί ο βαθμός κατάκτησης των στόχων αυτής της φάσης κάνουν λήψη ενός  pdf αρχείου και συμπληρώνουν ένα σταυρόλεξο  της εφαρμογής Crossword Lab και το αποστέλλουν.

Ακολουθεί ανάθεση εργασίας- ερώτηση ανατροφοδότησης-  για τη δομή της πλασματικής μεμβράνης  και οι μαθητές καλούνται να υποβάλλουν την απάντησή τους.

2η Φάση Διάρκεια: 1 ώρα

Αφόρμηση: Αρχικά οι μαθητές παρακολουθούν ένα video με τίτλο “Ιδιότητες της μεμβράνης” το οποίο παρουσιάζει σύντομα τις ιδιότητες της πλασματικής μεμβράνης.

Εμβάθυνση: Στη συνέχεια μελετούν ένα μαθησιακό αντικείμενο σε μορφή pdf με τίτλο “Κίνηση των μεμβρανικών συστατικών” το οποίο παρέχει μία αναλυτικότερη περιγραφή των παραπάνω ιδιοτήτων.

Καλούνται να απαντήσουν επισυναπτόμενο “Φύλλο εργασίας 1” αφού κάνουν λήψη του αρχείου .doc και να το αποστείλουν με τη μορφή .doc ή .pdf αρχείου.

Αυτοξιολόγηση: Οι μαθητές έχοντας μελετήσει καλά τα παραπάνω μαθησιακά αντικείμενα μπορούν να κάνουν έλεγχο των γνώσεων που κατέκτησαν σε αυτό το στάδιο απαντώντας το κουίζ “Ρευστό μωσαϊκό – Ιδιότητες” το οποίο παρέχει την κατάλληλη ανατροφοδότηση.

Η φάση αυτή ολοκληρώνεται με την ανάθεση εργασίας.

3η Φάση Διάρκεια: 1 ώρα

Αφόρμηση: Οι μαθητές παρακολουθούν το video “Κύριοι τύποι μεταφοράς ουσιών” το οποίο παρουσιάζει τους 3 βασικούς τύπους μεταφοράς ουσιών μέσω της πλασματικής μεμβράνης.

Εμβάθυνση: Συμπληρωματικά μελετούν κείμενα και εικόνες σχετικά με τους τύπους μεταφοράς των ουσιών τα οποία είναι τοποθετημένα σε μαθησιακό αντικείμενο με κατάλογο-υποκαταλόγους αρχείων.

Στη συνέχεια καλούνται να απαντήσουν το επισυναπτόμενο “Φύλλο εργασίας 2” αφού κάνουν λήψη του αρχείου .doc και να το αποστείλουν με τη μορφή .doc ή .pdf αρχείου.

Αξιολόγηση: Προκειμένου να αξιολογηθεί ο βαθμός κατάκτησης των στόχων αυτής της φάσης κάνουν λήψη ενός  pdf αρχείου και συμπληρώνουν ένα σταυρόλεξο  της εφαρμογής Crossword Lab και το αποστέλλουν.

4η Φάση Διάρκεια: 1 ώρα

Αφόρμηση: Οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να επισκεφθούν την ιστοσελίδα “Πλασματική μεμβράνη” και να μελετήσουν την ενότητα Ανταλλαγή μηνυμάτων για να συμπληρώσουν τις γνώσεις τους.

Εμβάθυνση: Ακολουθεί η μελέτη του animation LDL Υποδοχείς για να αναγνωρίσουν τους υποδοχείς της LDL χοληστερόλης των κυττάρων ως απαραίτητη προϋπόθεση για την είσοδο της LDL χοληστερόλης στο εσωτερικό του κυττάρου.

Αμέσως μετά ακολουθεί η μελέτη από τους μαθητές του εκπαιδευτικού βιβλίου  “Οικογενής Υπερχοληστερολαιμία

 Τέλος ανατίθεται στους μαθητές ως εργασία να συγγράψουν ένα άρθρο σχετικά με τη λειτουργία αυτών των υποδοχέων, τη συμμετοχή τους στην εκδήλωση της ασθένειας και  τις συνέπειες από τη μη σωστή λειτουργία τους.

Αξιολόγηση: Οι μαθητές έχοντας μελετήσει τα τρία παραπάνω μαθησιακά αντικείμενα λαμβάνουν μέρος σε Forum ανταλλαγής απόψεων ” Ας σκεφθούμε …” όπου καταθέτουν την άποψη τους σχετικά με την ανάπτυξη δύο διαφορετικών μεθόδων αντισύλληψης του ανθρώπου δεδομένου ότι τα σπερματοζωάρια έχουν επιφανειακές πρωτεΐνες οι οποίες συνδέονται σε ειδικούς υποδοχείς της επιφάνειας του ωαρίου.

5η Φάση Διάρκεια: 1 ώρα

Αφόρμηση: Οι μαθητές παρακολουθούν το βιντεοσκοπημένο μάθημα “Παρουσίαση των ομάδων αίματος

Εμβάθυνση: Μελετούν τα ακόλουθα τρία μαθησιακά αντικείμενα Blood Sharing ,Η αιμοδοσία στην Ελλάδα και Ανάγκες για αίμα 

Στη συνέχεια καλούνται να υποβάλλουν ως εργασία τη συγγραφή ενός άρθρου με θέμα “Ποιος ο λόγος να δώσω αίμα;;;”

Αξιολόγηση: Οι μαθητές έχοντας μελετήσει τα τέσσερα παραπάνω μαθησιακά αντικείμενα συμμετέχουν στο Forum με θέμα συζήτησης “Θα γινόσουν εθελοντής αιμοδότης;;;”

6η Φάση Διάρκεια: 5′

Το μάθημα ολοκληρώνεται με τη φάση αξιολόγησης – ανατροφοδότησης όπου προτείνεται στους μαθητές να απαντήσουν το κουίζ “Ας ξαναθυμηθούμε… ” με επαναληπτικές ερωτήσεις κλειστού τύπου που αφορούν τις γνώσεις που αποκτήθηκαν σε όλες τις προηγούμενες φάσεις.

Βιβλιογραφικές Αναφορές

Πετράκη Δ., (2014) Η πλατφόρμα Moodle και η εφαρμογή της στην εκπαίδευση.

Ιστοσελίδες

https://moodle.org/?lang=el

https://el.wikipedia.org/wiki/Moodle

https://repository.kallipos.gr/bitstream Δομή των Βιολογικών μεμβρανών

https://www.patakis.gr/files/19409.pdf Πλασματική μεμβράνη το λεπτό σύνορο ανάμεσα στην άβια ύλη και τη ζωή

Leave a Reply

Your email address will not be published.