Οι εννοιολογικοί χάρτες επινοήθηκαν από τον Joseph D. Novak στο πλαίσιο ενός ερευνητικού προγράμματος του Πανεπιστημίου του Cornell με βάση τη θεωρία της «Νοηματικής – Προσληπτικής μάθησης» του D. Ausubel.
Ο εννοιολογικός χάρτης είναι διάγραμμα το οποίο παρουσιάζει οργανωμένα και με ιεραρχικό τρόπο τις έννοιες και τις πληροφορίες οι οποίες εμπεριέχονται σε μία διδασκαλία, σύμφωνα με μία λογική οργάνωση του περιεχομένου και με βάση τους διδακτικούς στόχους που έχουμε θέσει.
Το λογισμικό Cmap είναι αποτέλεσμα έρευνας που διεξήχθη στο Ινστιτούτο Ανθρώπινης & Μηχανικής Γνώσης της Φλόριντα (IHMC). Εξουσιοδοτεί τους χρήστες να κατασκευάζουν, να πλοηγούνται, να μοιράζονται και να επικρίνουν μοντέλα γνώσης που παρουσιάζονται ως εννοιολογικοί χάρτες.
Στα πλαίσια του μαθήματος Εκπαιδευτική Τεχνολογία – Πολυμέσα στη Διδασκαλία της Βιολογίας, και προκειμένου να κατανοήσουμε της διαδικασίας κατασκευής ενός εννοιολογικού χάρτη πειραματιζόμενοι με το περιβάλλον του λογισμικού Cmap, κληθήκαμε να δημιουργήσουμε την χαρτογράφηση των εννοιών ενός κειμένου από μάθημα Βιολογίας που μας εστάλη.
Αποτύπωσα λοιπόν τις έννοιες του κειμένου σε έναν εννοιολογικό χάρτη, αφού εγκατέστησα την εφαρμογή του Cmap, ενσωματώνοντας, σύμφωνα με τις υποδείξεις, πολυμεσικά στοιχεία (εικόνες, βίντεο, εξωτερικούς συνδέσμους, κά).
Στη συνέχεια ανέβασα τον τελικό χάρτη στο Cmap Cloud, αφού έφτιαξα λογαριασμό με Username sofiagiakoum@gmail.com.
Δείτε τον διαδραστικό εννοιολογικό μου χάρτη εδώ: