Διδακτική της Βιολογίας

Σχολείο της φύσης

Στόχοι ιστολογίου

Το παρόν ιστολόγιο δημιουργήθηκε για να υπάρξει ένας χώρος όπου η εκπαίδευση και η φύση θα μπορούν να συνδιαστούν αφήνοντας ένα όμορφο αποτύπωμα!

Στόχοι του ιστολογίου είναι:

-Να δημοσιεύονται άρθρα και έρευνες που αφορούν την εκπαίδευση και την εκπαίδευση στη φύση, ώστε να δωθεί χώρος για διάλογο πάνω σε αυτό.

-Να αναρτόνται φωτογραφίες φυτών της ελληνικής χλωρίδας, από προσωπικές και μη συλλογές, ώστε να δωθεί χώρος για μελέτη και ανταλλαγή πληροφοριών.

Chatbox

Προσομοίωση μέσω του ChatGPT

Με την χρήση του ChatGPT και μέσω τον κατάλληλων ερωτήσεων μπορούμε να αντλήσουμε πληροφορίες και απαντήσεις όπως βλέπουμε στο παράδειγμα που ακολουθεί.

Η οργάνωση μιας προσομοίωσης απαιτεί προσεκτικό σχεδιασμό για να εξασφαλίσετε ότι όλοι οι συμμετέχοντες θα κατανοήσουν τον στόχο της και θα αποκτήσουν τα επιθυμητά αποτελέσματα. Ακολουθούν τα βασικά βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε για να οργανώσετε μια προσομοίωση:

1. Καθορισμός στόχων

Αρχικά, καθορίστε τι θέλετε να πετύχετε με την προσομοίωση. Μπορεί να είναι εκπαιδευτική (π.χ. εκπαίδευση σε νέες διαδικασίες ή τεχνικές), ή μπορεί να είναι για τη λήψη αποφάσεων ή την ανάλυση σεναρίων. Οι στόχοι θα κατευθύνουν όλη την οργάνωση.

2. Σχεδιασμός του σεναρίου

Δημιουργήστε ένα ρεαλιστικό σενάριο που αντικατοπτρίζει τις καταστάσεις ή τα προβλήματα που θέλετε να μελετήσετε. Σκεφτείτε τα εξής:

  • Ποιοι είναι οι βασικοί παράγοντες του σεναρίου (π.χ. περιβάλλον, ρόλοι, δεδομένα);
  • Ποιες είναι οι ενέργειες που μπορούν να γίνουν;
  • Ποιες αποφάσεις πρέπει να ληφθούν;
  • Ποιες είναι οι πιθανές συνέπειες αυτών των αποφάσεων;

3. Επιλογή συμμετεχόντων

Αναγνωρίστε ποιοι θα συμμετέχουν στην προσομοίωση. Αυτοί μπορεί να είναι υπάλληλοι, μαθητές ή άλλοι ενδιαφερόμενοι. Καθορίστε τους ρόλους τους (π.χ. διαχειριστές, συμμετέχοντες σε αποφάσεις, παρατηρητές).

4. Δημιουργία υλικού και εργαλείων

Ετοιμάστε τα απαραίτητα υλικά για την προσομοίωση, όπως:

  • Παρουσιάσεις ή οδηγίες που να περιγράφουν το σενάριο.
  • Διαγράμματα ή μοντέλα που απεικονίζουν τα δεδομένα και τη ροή της προσομοίωσης.
  • Οποιοδήποτε εργαλείο ή πλατφόρμα που θα χρησιμοποιηθεί για την εκτέλεση (π.χ. λογισμικό για επιχειρηματικές προσομοιώσεις, εργαλεία διαχείρισης χρόνου ή πόρων).

5. Εκπαίδευση των συμμετεχόντων

Πριν ξεκινήσει η προσομοίωση, εκπαιδεύστε τους συμμετέχοντες στο σενάριο και τους ρόλους τους. Βεβαιωθείτε ότι κατανοούν τη διαδικασία, τις προκλήσεις και τις στόχους της άσκησης.

6. Υλοποίηση της προσομοίωσης

Οργανώστε την προσομοίωση σύμφωνα με το σενάριο που έχετε δημιουργήσει. Καθορίστε τις ενέργειες και τις φάσεις, όπως:

  • Ξεκινήστε με μια εισαγωγή στο σενάριο.
  • Παρουσιάστε τα δεδομένα και τα πρώτα εμπόδια ή καταστάσεις.
  • Οργανώστε τις αποφάσεις που θα πρέπει να ληφθούν από τους συμμετέχοντες.

7. Παρακολούθηση και υποστήριξη

Καθώς η προσομοίωση εξελίσσεται, είναι σημαντικό να παρακολουθείτε την πρόοδο και να παρέχετε υποστήριξη στους συμμετέχοντες αν χρειαστεί. Επίσης, να διασφαλίσετε ότι η προσομοίωση παραμένει ρεαλιστική και ακολουθεί τις αρχικές παραμέτρους.

8. Ανάλυση και ανατροφοδότηση

Αφού ολοκληρωθεί η προσομοίωση, προχωρήστε στην ανάλυση των αποτελεσμάτων:

  • Αναγνωρίστε τις επιτυχίες και τις περιοχές για βελτίωση.
  • Παρέχετε ανατροφοδότηση στους συμμετέχοντες για την απόδοσή τους.
  • Στρατηγική για το τι πρέπει να αλλάξει ή να προσαρμοστεί για μελλοντικές προσομοιώσεις.

9. Συμπεράσματα και βελτιώσεις

Συγκεντρώστε όλα τα δεδομένα από την προσομοίωση και εντοπίστε τα σημεία που χρειάζονται βελτίωση, τόσο για το σενάριο όσο και για τη διαδικασία εκτέλεσης της προσομοίωσης.

Β. Με βάση τα προηγούμενα θέλω να σχεδιάσω μία προσομοίωση για τη ροή ενέργειας που θα μας επιτρέπει αυξημένη διάδραση και αλληλεπίδραση.

Για να σχεδιάσετε μια προσομοίωση για τη ροή ενέργειας με αυξημένη διάδραση και αλληλεπίδραση, πρέπει να επικεντρωθείτε στη δημιουργία ενός ρεαλιστικού και δυναμικού περιβάλλοντος όπου οι συμμετέχοντες θα παίρνουν αποφάσεις και θα βλέπουν τις συνέπειες αυτών σε πραγματικό χρόνο. Εδώ είναι τα βασικά βήματα για να οργανώσετε μια τέτοια προσομοίωση:

1. Καθορισμός Σκοπού και Στόχου

Καθορίστε τον κύριο στόχο της προσομοίωσης. Για παράδειγμα, αν πρόκειται για εκπαίδευση σε θέματα ενέργειας, ο στόχος μπορεί να είναι να κατανοήσουν οι συμμετέχοντες:

  • Πώς η ενέργεια παράγεται, μεταφέρεται και καταναλώνεται.
  • Ποιες είναι οι συνέπειες των επιλογών τους στην ενεργειακή αποδοτικότητα.
  • Ποιες είναι οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τις επιλογές ενέργειας.
  • Πώς η ενεργειακή πολιτική επηρεάζει την κοινωνία και την οικονομία.

2. Δημιουργία Σενάριου και Ροής Ενέργειας

Το σενάριο θα πρέπει να καλύπτει διαφορετικές πηγές και μορφές ενέργειας (π.χ. ηλιακή, αιολική, υδροηλεκτρική, πετρέλαιο, φυσικό αέριο), καθώς και τα βήματα της ροής της ενέργειας από την παραγωγή στην κατανάλωση. Το σενάριο μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Δημιουργία Ενεργειακής Υποδομής: Οι συμμετέχοντες σχεδιάζουν και επιλέγουν την πηγή ενέργειας για μια πόλη ή περιοχή, καθορίζοντας παράγοντες όπως η αποδοτικότητα, το κόστος και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
  • Διαχείριση Ζήτησης και Προμήθειας: Η προσομοίωση θα έχει δυναμική διάσταση, με την ενεργειακή ζήτηση να αλλάζει ανάλογα με την ώρα της ημέρας, τις καιρικές συνθήκες ή άλλους παράγοντες, και οι συμμετέχοντες θα πρέπει να προσαρμόσουν την παραγωγή και την κατανομή ενέργειας.
  • Αντιμετώπιση Κρίσεων: Ένα σενάριο μπορεί να περιλαμβάνει κρίσιμες καταστάσεις, όπως φυσικές καταστροφές ή αυξήσεις ζήτησης, όπου οι συμμετέχοντες θα πρέπει να λάβουν αποφάσεις για τη διαχείριση της ενέργειας.

3. Ρόλοι και Διαδραστικότητα

Δημιουργήστε διαφορετικούς ρόλους για τους συμμετέχοντες ώστε να εμπλέκονται σε διάφορες φάσεις της προσομοίωσης. Κάθε ρόλος μπορεί να έχει διαφορετικές υπευθυνότητες και στόχους:

  • Διαχειριστές Ενέργειας: Υπεύθυνοι για την παραγωγή και την κατανομή ενέργειας.
  • Καταναλωτές (Οικιακοί ή Βιομηχανικοί): Επηρεάζουν τη ζήτηση ενέργειας και πρέπει να λαμβάνουν υπόψη την αποδοτικότητα της κατανάλωσης.
  • Πολιτικοί και Υποστηρικτές Περιβάλλοντος: Παίρνουν αποφάσεις που επηρεάζουν τις ενεργειακές πολιτικές, τους κανονισμούς και την υποστήριξη βιώσιμων πρακτικών.
  • Μηχανικοί και Επιστήμονες: Συμβουλεύουν για τη χρήση νέων τεχνολογιών και στρατηγικών.

Η διαδραστικότητα αυξάνεται αν οι συμμετέχοντες συνεργάζονται ή ανταγωνίζονται μεταξύ τους για την επίτευξη στόχων (π.χ. ελαχιστοποίηση κόστους ή μείωση των εκπομπών CO2).

4. Χρήση Τεχνολογίας και Εργαλείων

Επιλέξτε εργαλεία που θα βοηθήσουν στην αλληλεπίδραση και την προσομοίωση της ροής ενέργειας:

  • Πλατφόρμες Προσομοίωσης: Χρησιμοποιήστε λογισμικό προσομοίωσης, όπως το EnergyPlus, Simulink ή πλατφόρμες παιχνιδιών στρατηγικής με ενεργειακή θεματολογία, που επιτρέπουν στους συμμετέχοντες να σχεδιάζουν και να αλληλεπιδρούν με δεδομένα σε πραγματικό χρόνο.
  • Εικονική Πραγματικότητα (VR): Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε VR για να δημιουργήσετε ρεαλιστικά περιβάλλοντα όπου οι συμμετέχοντες μπορούν να αλληλεπιδρούν με ενεργειακές υποδομές, παρατηρώντας την ροή της ενέργειας ή εξετάζοντας τις συνέπειες των αποφάσεών τους.
  • Εργαλεία Συνεργασίας: Χρησιμοποιήστε εργαλεία για απομακρυσμένη συνεργασία (π.χ. Zoom, Miro, Slack) για να επιτρέψετε στους συμμετέχοντες να συζητούν, να σχεδιάζουν και να παίρνουν αποφάσεις μαζί.

5. Διαδικασία Εκτέλεσης

Η διαδικασία μπορεί να περιλαμβάνει τις εξής φάσεις:

  1. Εισαγωγή και Εκπαίδευση: Παρουσιάστε το σενάριο, τους ρόλους και τους στόχους.
  2. Προσομοίωση Ροής Ενέργειας: Οι συμμετέχοντες λαμβάνουν αποφάσεις για την παραγωγή, μεταφορά και κατανάλωση ενέργειας, παρακολουθώντας την ροή ενέργειας και τις συνέπειες των επιλογών τους.
  3. Διάδραση και Αλληλεπίδραση: Οι συμμετέχοντες συνεργάζονται ή ανταγωνίζονται για την καλύτερη διαχείριση πόρων, τη μείωση του κόστους ή των εκπομπών.
  4. Αξιολόγηση: Συγκεντρώστε τα αποτελέσματα της προσομοίωσης και κάντε μια ανατροφοδότηση για τη λήψη αποφάσεων και τη στρατηγική ενέργειας.

6. Ανατροφοδότηση και Συζήτηση

Μετά την ολοκλήρωση της προσομοίωσης, διεξάγετε μια ανάλυση των αποφάσεων που ελήφθησαν, τονίζοντας πώς επηρεάστηκε η ενεργειακή ροή, η αποδοτικότητα και το περιβάλλον από τις επιλογές των συμμετεχόντων. Ενθαρρύνετε τη συζήτηση και την κριτική ανάλυση για να βελτιώσουν τις στρατηγικές τους για μελλοντικές προσομοιώσεις.


Γ. Πώς το προηγούμενο κείμενο μπορεί να ενταχθεί σε ένα διερευνητικό φύλλο εργασίας;

Για να εντάξετε την προσομοίωση της ροής ενέργειας σε ένα διερευνητικό φύλλο εργασίας (ή “workshop”), πρέπει να το οργανώσετε με τρόπο ώστε να καθοδηγήσετε τους συμμετέχοντες μέσα από τη διαδικασία της μάθησης και της διερεύνησης, παρέχοντας σαφείς στόχους, δραστηριότητες και εργαλεία για την ανάλυση των αποτελεσμάτων. Το φύλλο εργασίας πρέπει να προσφέρει τη δυνατότητα στους συμμετέχοντες να συμμετάσχουν ενεργά, να συλλέξουν δεδομένα και να αναλύσουν τα αποτελέσματα, χρησιμοποιώντας τη διάδραση και την αλληλεπίδραση ως κεντρικά στοιχεία της μάθησης.

Δομή ενός Διερευνητικού Φύλλου Εργασίας για τη Ροή Ενέργειας

1. Εισαγωγή και Σκοπός της Άσκησης

Περιγράψτε το σκοπό της προσομοίωσης και του φύλλου εργασίας. Αν το φύλλο εργασίας προορίζεται για μαθητές ή επαγγελματίες, εξηγήστε γιατί η κατανόηση της ροής ενέργειας είναι σημαντική. Παράδειγμα εισαγωγής:

  • «Σε αυτή την άσκηση, θα εξερευνήσετε πώς οι διάφορες μορφές ενέργειας παράγονται, μεταφέρονται και καταναλώνονται. Θα παίξετε το ρόλο ενός διαχειριστή ενέργειας που πρέπει να λάβει κρίσιμες αποφάσεις για την παραγωγή και διανομή ενέργειας σε μια πόλη ή περιοχή, εξισορροπώντας το κόστος, τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και τη ζήτηση.»

2. Οδηγίες για τη Διεξαγωγή της Προσομοίωσης

Παρέχετε στους συμμετέχοντες τις βασικές οδηγίες για το πώς θα συμμετάσχουν στην προσομοίωση και ποιοι είναι οι ρόλοι τους.

  • Σενάριο: «Η πόλη σας πρέπει να καλύψει τις ενεργειακές ανάγκες της για το επόμενο έτος. Οι επιλογές σας περιλαμβάνουν την επιλογή διαφορετικών πηγών ενέργειας και την προσαρμογή τους στις ανάγκες της πόλης (π.χ. ηλιακή, αιολική, υδροηλεκτρική, πετρέλαιο).»
  • Ρόλοι: «Οι συμμετέχοντες αναλαμβάνουν ρόλους ως διαχειριστές ενέργειας, καταναλωτές ή πολιτικοί υπεύθυνοι για τις ενεργειακές πολιτικές.»

3. Δημιουργία Ενεργειακής Υποδομής (Σχέδιο και Απόφαση)

Δημιουργήστε δραστηριότητες που καλούν τους συμμετέχοντες να αναλάβουν αποφάσεις για την παραγωγή, τη μεταφορά και τη διανομή ενέργειας, εστιάζοντας στην αλληλεπίδραση και τις συνέπειες των επιλογών τους.

  • Ερώτημα 1: «Ποιες πηγές ενέργειας θα επιλέξετε για την παραγωγή ενέργειας στην πόλη σας; (ηλιακή, αιολική, φυσικό αέριο κ.λπ.) Για κάθε επιλογή, σημειώστε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της.»
    • Παράδειγμα: Ηλιακή Ενέργεια:
      • Πλεονεκτήματα: Ανανεώσιμη, φιλική προς το περιβάλλον.
      • Μειονεκτήματα: Εξαρτάται από τις καιρικές συνθήκες, υψηλό κόστος εγκατάστασης.
  • Ερώτημα 2: «Ποιες τεχνολογίες θα χρησιμοποιήσετε για τη διανομή και αποθήκευση ενέργειας; Σκεφτείτε την αποδοτικότητα και την ασφάλεια της υποδομής.»

4. Προσομοίωση Ροής Ενέργειας

Αφήστε τους συμμετέχοντες να παίξουν τη διαδικασία της προσομοίωσης, χρησιμοποιώντας τους διαθέσιμους πόρους και εργαλεία. Μπορείτε να παρέχετε διαφορετικά σενάρια ζήτησης και προσφοράς, π.χ., αλλαγές στην κατανάλωση λόγω κρύου χειμώνα ή αυξημένη ζήτηση από νέες βιομηχανίες.

  • Δραστηριότητα 1: «Η ζήτηση ενέργειας αυξάνεται κατά 20% λόγω του ψυχρού καιρού. Ποιες πηγές ενέργειας θα χρησιμοποιήσετε για να καλύψετε αυτήν την ανάγκη και πώς θα διαχειριστείτε το κόστος και τις εκπομπές CO2;»
  • Δραστηριότητα 2: «Εντοπίστε τυχόν προβλήματα ή αποτυχίες στο σύστημα κατά τη διάρκεια της προσομοίωσης (π.χ., υπερφόρτωση υποδομής, έλλειψη αποθήκευσης). Πώς μπορείτε να τα διορθώσετε;»

5. Ανατροφοδότηση και Συζήτηση

Αφού οι συμμετέχοντες ολοκληρώσουν τη διερεύνηση της ροής ενέργειας και πάρουν τις αποφάσεις τους, προχωρήστε σε μια ανασκόπηση των αποτελεσμάτων και συζητήστε:

  • Ερώτημα 3: «Ποιες αποφάσεις είχαν τις καλύτερες συνέπειες για την πόλη σας όσον αφορά την αποδοτικότητα, το κόστος και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις;»
  • Ερώτημα 4: «Τι θα αλλάζατε αν ξαναξεκινούσατε την προσομοίωση με τις γνώσεις που έχετε αποκτήσει;»

6. Αξιολόγηση Συνεπειών και Βελτίωσης

Εξετάστε τις συνέπειες των αποφάσεων και ζητήστε από τους συμμετέχοντες να σκεφτούν πώς η στρατηγική τους μπορεί να βελτιωθεί για να είναι πιο αποδοτική ή βιώσιμη.

  • Ερώτημα 5: «Ποιες στρατηγικές διαχείρισης ενέργειας μπορεί να ενσωματώσετε για να μειώσετε τις εκπομπές CO2 και να ενισχύσετε την αποδοτικότητα;»

7. Συμπεράσματα

Κλείστε το φύλλο εργασίας με μια ανασκόπηση της διαδικασίας και της μάθησης:

  • «Αυτή η άσκηση σας έδωσε τη δυνατότητα να δείτε πώς οι αποφάσεις σχετικά με την παραγωγή και κατανάλωση ενέργειας επηρεάζουν το περιβάλλον, την οικονομία και την κοινωνία. Πώς θα μπορούσατε να εφαρμόσετε αυτές τις γνώσεις στην πραγματική ζωή για την επίτευξη ενός πιο βιώσιμου ενεργειακού μέλλοντος;»

Πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης moodle

Τι είναι το Moodle;

  • Ένα σύστημα Διαχείρισης της Μάθησης-ΣΔτΜ (Learning Management System – LMS).
  • Βοηθάει στην αλληλεπίδραση μαθητών και στον κοινωνικό εποικοδομητισμό.
  • Είναι μία ασύγχρονη πλατφόρμα (υπό προϋποθέσεις σύγχρονη).
  • Προέρχεται από το αρκτικόλεξο: Modular (Αρθρωτό), Object Oriented
    (Αντικειμενοστραφές), Dynamic (Δυναμικό, συνεχώς ανανεούμενο), Learning (Εκπαιδευτικό), Environment (Περιβάλλον).
  • Δημιουργήθηκε τη δεκαετία ’90, από τον Martin Dougiamas
  • Στην Αυστραλιανή αργκό σημαίνει: καταλαβαίνω κάτι όπως εγώ το νιώθω
    με τους ρυθμούς και τους τρόπους μου, τη θέλησή μου και χωρίς την πίεση κάποιου.

Πλεονεκτήματα πλατφόρμας

  • Ευκολία χρήσης και δημιουργίας εκπαιδευτικού υλικού
  • Δεν απαιτεί ιδιαίτερες δεξιότητες ούτε εξειδικευμένες γνώσεις
  • Δεν χρειάζεται την εγκατάσταση κάποιου λογισμικού.
  • Αν το υλικό δημιουργηθεί μία φορά, μπορούμε να το χρησιμοποιούμε άπαξ και απλά να αλλάζουμε τους συμμετέχοντες.
  • Ψηφιακά δεδομένα, δεν απαιτούνται έντυπες σημειώσεις.
  • Πρόσβαση στο υλικό, για επεξεργασία και προσπέλαση από οποιοδήποτε σημείο επιθυμούμε.
  • Επανάληψη και μελέτη του υλικού όσος φορές το επιθυμεί ο εκπαιδευόμενος.
  • Ο καθένας μπορεί να υποβάλλει ερωτήματα και να λάβει άμεσα (αυτόματα) ή έμμεσα (από τον εκπαιδευτή) απαντήσεις.
  • Επιλογή ρυθμού και τρόπου μελέτης.
  • Πλήρης αναφορά για καθέναν/καθεμία που χρησιμοποιεί την πλατφόρμα.

Δυνατότητες πλατφόρμας

  • Αυτό – αξιολόγηση εκπαιδευόμενων.
  • Ιεραρχική προσπέλαση (επίπεδα προσβασισμότητας, δυνατότητα δημιουργίας δικών μας επιπέδων, π.χ. γονείς).
  • Ατομικό φάκελο δραστηριοτήτων και βαθμολογιών.
  • Δημιουργία (αυτόματα ή υποβολή) εβδομαδιαίου ή μηνιαίου ημερολογίου.
  • Κοινωνικός εποικοδομητισμός: συνεργασία / μάθηση για / από κοινό έργο.
  • Προσαρμογή στις ανάγκες και τον τρόπο μάθησης κάθε εκπαιδευόμενου.
  • Ανάδειξης σημαντικών δεξιοτήτων, όπως η συνεργατικότητα, ο επιστημονικός τρόπος σκέψης, η επικοινωνία και ο διάλογος, η συμμετοχικότητα.
  • Δημοκρατικό μέσο, δεν αποκλείει κανέναν.

Πού θα μπορούσαμε να το χρησιμοποιήσουμε;

Στη δευτεροβάθμια και πρωτοβάθμια εκπαίδευση
– Παραγωγή υποστηρικτικού υλικού για κάποια τάξη, με ιδιαίτερη έμφαση σε δυσνόητα σημεία της ύλης.
– Για αξιολόγηση, ενισχύοντας την ανατροφοδότηση.
– Ενημέρωση και συμμετοχή περιβαλλοντικής ομάδας σε κάποιο περιβαλλοντικό θέμα, ή σε πρόγραμμα αγωγής υγείας κτλ.
– Για να δώσουμε εκπαιδευτική αξία σε εργαλεία όπως το Wiki, Blogs.
– Δίνοντας πρόσβαση σε γονείς, να τους εμπλέξουμε στην εκπαιδευτική διαδικασία.
– Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη συλλογής και παρουσίασης υλικού από μαθητές και εκπαιδευτικούς και παραγωγή μαθησιακού αποτελέσματος.

Πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί;

  • Για υλοποίηση τη σχεδίαση και υλοποίηση ενός ολόκληρου η-μαθήματος.
  • Για την υλοποίηση ενός project.
  • Ως εργαλείο αξιολόγησης, μέσω ερωτήσεων κουίζ.
  • Ως εργαλείο ανατροφοδότησης και επανάληψης, μέσω ερωτήσεων κουίζ που περιέχουν μηνύματα ανατροφοδότησης.

Πατώντας εδώ μπορείτε να δείτε το μάθημα “Τα φυτά κατακτούν τον κόσμο“. Το συγκεκριμένο μάθημα είναι σχεδιασμένο πάνω στην πλατφόρμα moodle και αφορά το Κεφάλαιο 4. Διαδρομές της γύρης, ταξίδια των σπόρων. O πολλαπλασιασμός των φυτών, της Ενότητας 3. Η φύση είναι το σπίτι μας, από το μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος της Δ’ Δημοτικού.

Cmap Tool

C(oncept) map(ping) Tool: Λογισμικό Εννοιολογικής
Απεικόνισης

  • Αναπτύχθηκε από το Institute for Human and Machine
    Cognition (με τη συμβολή του Joseph Novak)
  • Διαθέσιμη η έκδοση CmapTools v6, απαιτείται
    εγκατάσταση της Java 8 (υπάρχει στο πακέτο
    εγκατάστασης)
  • Διατίθεται σε πολλές γλώσσες (English, Spanish,
    Italian, Portuguese, French, Greek, Catalan, Euskera,
    Turkish, Swedish, Finnish, Estonian, Dutch, German,
    Chinese, Galician, Japanese and Czech), και Ελληνική
  • Κατασκευή εννοιολογικών χαρτών, δυναμικών ή
    στατικών

Μπορείς να κάνεις τοπική εγκατάσταση από εδώ.

Μπορείς να δημιουργήσεις Cloud από εδώ.

Ακολουθεί ένας ενοιολογικός χάρτης πάνω στην συστηματική κατάταξη από την ύλη της βιολογίας Β’ Λυκείου.

Scratch

Το Scratch είναι ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον προγραμματισμού το οποίο δημιουργήθηκε από την Μαρία Ιωσηφίδου και αναπτύχθηκε από
το ομώνυμο έργο στο MIT Media Lab.

Διαθέτει γραφική γλώσσα προγραμματισμού, που καθιστά πιο προσιτό τον προγραμματισμό στα παιδιά (από 8 ετών και άνω), τους εφήβους και άλλους αρχάριους προγραμματιστές. Εμπεριέχει μια διερμηνευόμενη δυναμική οπτική γλώσσα προγραμματισμού και όντας δυναμική, επιτρέπει αλλαγές στον κώδικα ακόμη και κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης των προγραμμάτων.

Είναι καινοτόμο μια και δε χρειάζεται να πληκτρολογήσει κανείς ούτε μια γραμμή κώδικα για να γράψει ένα πρόγραμμα
– η γλώσσα δομείται όπως ένα παζλ ή όπως τα κομμάτια
– να σύρει μπλοκ (κομμάτια κώδικα) και να τα κολλήσει με όποιον τρόπο θέλει στο μέσον της, ώστε το παραχθέν σενάριο να επιφέρει την επιθυμητή ενέργεια.

Είναι ένα προγραμματιστικό περιβάλλον με το οποίο μπορούμε να φτιάχνουμε τις δικές μας διαδραστικές ιστορίες, τα δικά μας παιχνίδια εύκολα και γρήγορα, ενώ παράλληλα ερχόμαστε σε επαφή με τις βασικές αρχές του προγραμματισμού.

Ένα πρόγραμμα σε Scratch = ένα διαδραστικό θεατρικό έργο, όπου οι ηθοποιοί (θα τους λέμε αντικείμενα)
– συμπεριφέρονται με βάση κάποιο σενάριο που έχετε εσείς δημιουργήσει,
– αλληλεπιδρούν μεταξύ τους αλλά και με τους θεατές.

Πάμε να δημιουργήσουμε!

Χρειάζεται να κάνετε εγγραφή και να ακολουθήσετε τα βήματα που ακολουθούν. Η Καψαλόπαπια είναι εδώ για να σας βοηθήσει.

1.Χρησιμοποιήστε τις εντολές που βρίσκονται αριστερά τις σελίδας και ενώστε αυτές στην κεντρική οθόνη με την μορφή πάζλ.

2. Όταν έχετε ολοκληρώσει τον κώδικα δείτε στα δεξιά της οθόνης το αποτέλεσμα.

Παράδειγμα 1

3. Μπορείτε να ορίσετε κώδικα για 2 ή περισσότερες φιγούρες δίνοντάς τους ξεχωριστές εντολές όπως φαίνεται στις εικόνες που ακολουθούν.

Παράδειγμα 2

4. Μπορείτε να εισάγετε και νέο κώδικα

Παράδειγμα 3

5. Όπως και να δώσετε εντολές που να αλλάζουν το περιβάλλον

Παράδειγμα 4

Το πρόγραμμα Scratch μπορεί να σας δώσει πολλές εναλλακτικές ιδέες, να κεντρίσει το ενδιαφέρον των μαθητών σας και να προγραμματίσετε μικρά ρομπότ εξελίσσοντας το μάθημά σας αφού θα αυξήσετε τη δημιουργικότητα και την συμμετοχή της τάξης ή του ακροατηρίου σας.

Μορφές εκπαίδευσης

Ποιες μορφές εκπαίδευσης μπορούμε να διακρίνουμε;

  • «Τυπική εκπαίδευση»:
  • «Μη τυπική εκπαίδευση»:

Η εκπαίδευση που παρέχεται σε οργανωμένο εκπαιδευτικό πλαίσιο εκτός του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος και μπορεί να οδηγήσει στην απόκτηση πιστοποιητικών αναγνωρισμένων σε εθνικό επίπεδο. Η μη τυπική εκπαίδευση μπορεί να είναι είτε μεμονωμένη, είτε ως μέρος μιας ευρύτερης δραστηριότητας, που στοχεύει σε συγκεκριμένο κοινό και έχει συγκεκριμένους εκπαιδευτικούς στόχους. Περιλαμβάνει την «αρχική επαγγελματική κατάρτιση», τη «συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση» και τη γενική εκπαίδευση ενηλίκων.

  • «Άτυπη εκπαίδευση»: 

Περιβαλλοντική ηθική

Σύντομο βιογραφικό!

Ονομάζομαι Χρήστος Καψάλης και κατοικώ στο Παγκράτι.

Είμαι απόφοιτος του τμήματος Βιολογίας του Παν. Πατρών και ολοκληρώνω το μεταπτυχιακό μου με τίτλο: Διαδακτική της Βιολογίας, του ΕΚΠΑ. Έχω εκπαιδευτεί πάνω στο θεατρικό παιχνίδι, το κινέζικο κουκλοθέατρο και την εκπαίδευση ενηλίκων πάνω στον τομέα της παρουσίασης και του δημιουργικού παιχνιδιού.

Παιχνίδι στη φύση…

Εργάζομαι ως παιδαγωγός σε μονάδα προσχολικής αγωγής. Ασχολούμαι με την επικόλληση και την καταγραφή των φυτών της ελληνικής χλωρίδας ως μέλος του εργαστηρίου συστηματικής βοτανικής του τμήματος Βιολογίας του ΕΚΠΑ.

© 2025 Διδακτική της Βιολογίας

Θέμα εμφάνισης από τον Anders NorenΠάνω ↑