OnLabs…Virtual Reality in Biology

Paxinou et al., 2020

Το Onlabs είναι ένα ερευνητικό έργο του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ) που προσομοιώνει το εργαστήριο βιολογίας για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Η πρωταρχική του αποστολή είναι να επιτρέψει στους μαθητές να πειραματιστούν με ασφάλεια, χωρίς χρονικούς περιορισμούς με εξοπλισμό και διαδικασίες που περιγράφονται στα βιβλία τους πριν πραγματοποιήσουν το πείραμα στο κανονικό εργαστήριο…

Σε πρόσφατη μελέτη των Παξινού και συνεργατών (DOI: 10.1002/bmb.21307), στην οποία συμμετείχαν 83 τεταρτοετής φοιτητές του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών, χρησιμοποιήθηκε το Εικονικό αυτό Εργαστήριο Βιολογίας, ως εκπαιδευτικό εργαλείο για την εκπαίδευση των φοιτητών-που δεν είχαν καμιά πρότερη γνώση βιολογίας- στη χρήση φωτονικού Μικροσκοπίου..

Οι φοιτητές, αφού παρακολούθησαν ένα εισαγωγικό σεμινάριο για την μικροσκοπία, έδωσαν ένα διαγνωστικό τεστ και με βάση τα αποτελέσματα χωρίστηκαν σε 3 ισάριθμες ομάδες όμοιου γνωστικού επιπέδου. Η 1η ομάδα εκπαιδεύτηκε στη χρήση του μικροσκοπίου με συμβατικές μεθόδους διδασκαλίας, παρακολουθώντας διάλεξη από έμπειρο μικροσκοπιστή. Η 2η ομάδα εκπαιδεύτηκε με χρήση αναλυτικού video στο οποίο ήταν καταγεγραμμένη όλη η πειραματική διαδικασία. Η 3η ομάδα έκπαιδέυτηκε με τη χρήση του εικονικού εργαστηρίου onlabs. H διάρκεια της εκπαίδευσης ήταν ίδια και για τις τρεις ομάδες..

Μετά το τέλος της διαδικασίας, ακολούθησε ένα 2ο διαγνωστικό τεστ και κατόπιν τούτου, ο κάθε φοιτητής έκανε ατομική χρήση φωτονικού μικροσκοπίου σε κανονικό εργαστήριο, συμπληρώνοντας παράλληλα και ένα φύλλο εργασίας με τα βήματα που ακολουθούσε.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η διαδικασία της μάθησης και η απόκτηση γνώσης, συγκρίνοντας τα αποτελέσματα των 2 τεστ, ήταν αποτελεμσατικότερη στους φοιτητές που έκαναν χρήση του Εκονικού Εργαστηρίου, ακολουθούσαν οι φοιτητές που εκπαιδεύτηκαν μέσω video, και τελευταίοι ήταν οι φοιτητές που εκπαιδεύτηκαν με συμβατικές μεθόδους διδασκαλίας..

Παράλληλα, οι φοιτητες του Εικονικού Εργαστηρίου αποδείχθηκαν πιο εξοικειωμένοι στη χρήση του Μικροσκοπίου στο κανονικό εργαστήριο, διεξάγωντας ολοκληρωμένη την πειραματική διαδικασία χωρίς να ζητήσουν βοήθεια..

Τα αποτελέσματα της μελέτης ανέδειξαν το Εικονικό Εργαστήριο Βιολογίας ως ένα καινοτόμο και πολύτιμο εκπαιδευτικό εργαλείο με το οποίο μπορούν οι μαθητές να αποκτήσουν εργαστηριακές δεξιότητες με ασφάλεια και χωρίς χρονικούς και οικονομικούς περιορισμούς πριν μπουν στην πραγματικότητα ενός κανονικού εργαστηρίου βιολογίας.

Περισσότερα για την μελέτη μπορείτε να διαβάσετε εδώ

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Skip to toolbar