moodle

Modular Object oriented Dynamic Learning Environment, σημαίνει Αρθρωτό Αντικειμενοστραφές Δυναμικό Εκπαιδευτικό Περιβάλλον. Αυτό είναι λοιπόν το moodle! Δίνει τη δυνατότητα στο μαθητή να προσεγγίσει, να καταλάβει, να μάθει, οταν θέλει, με το ρυθμό που θέλει και κυρίως με τον τρόπο που εκείνος μπορεί και θέλει.

Ο εκπαιδευτικός έχει στη διάθεσή του ένα ακόμη εκπαιδευτικό εργαλείο για να προωθήσει τους στόχους του. Το moodle είναι μια πλατφόρμα ηλεκτρονικής εκπαίδευσης. Δημιουργήθηκε από τον Martin Dougiamas με στόχο να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να δημιουργούν online μαθήματα στα οποία να μπορούν οι μαθητές να αντιδρούν και να συνεργάζονται. Πέραν από την ενημέρωση της ύλης, ο εκπαιδευτικός έχει τη δυνατότητα να προσθέτει πηγές (βίντεο, φωτογραφίες, ιστοσελίδες κ.ά.) σχετικές με το μάθημα, να δημιουργεί όλων των ειδών τεστ με ανατροφοδότηση (βαθμοί, σχόλια), να αναθέτει διαδικτυακά πρόζεκτ υπό καθοδήγηση, να δομεί μαζί με τους μαθητές ηλεκτρονικά λεξικά, να διατηρεί ηλεκτρονικό πορτοφόλιο των μαθητών και γενικώς να ενσωματώνει ολόκληρα μαθήματα στον ιστό. Όντως, οι προσφερόμενες δυνατότητες είναι πολλές και εναπόκειται στην έμπνευση του εκπαιδευτικού ποιες και πώς θα αξιοποιήσει. Εν ολίγοις, το moodle κατευθύνεται και αναπτύσσεται συνεχώς από τους χρήστες (εκπαιδευτικούς) σύμφωνα με τις εκάστοτε ανάγκες τους.

Ξεκίνησα τη χρήση της πλατφόρμας με μαθήματα Βιολογίας Α Λυκείου, δηλ. Ανθρωπολογίας και συγκεκριμένα με το κεφάλαιο του Αναπαραγωγικού συστήματος. Σε αρχεία word ή παρουσιάσεις εμφανίζεται επιλεκτικά το κείμενο και η εικόνα που επιθυμώ να δει ο μαθητής. Επιλεκτικά παραθέτω video με πρόσθετες πληροφορίες οικολογικού ή εξελικτικού περιεχομένου, εντάσσοντας το μαθητή σε γενικότερα πλαίσια επιστημονικής σκέψης, διαδικασία πολύτιμη και απαραίτητη, όχι πάντα πραγματοποιήσιμη στα πλαίσια της σχολικής τάξης με το άγχος και το “τροχάδην” της ύλης και την τριβή των καθημερινών μικροπροβλημάτων….. Τέλος αξιολόγηση. Με τρόπο ευχάριστο και εύκολο για το μαθητή και διαθέσιμο σε μένα χωρίς χρονικά και χωρικά προβλήματα. Επιπλέον, δυνατότητα εκπόνησης εργασιών από τους μαθητές. Ολα αυτά συγκεντρωμένα σε ένα μέρος, στον ιστοχώρο. Δεν πειράζει αν κάποιος ξέχασε το τετράδιο, δεν άκουσε τι είπα, δεν πρόλαβε να γράψει, χάζευε έξω από το παράθυρο, άργησε να μπει στην τάξη, είχε πάει τουαλέτα, ήταν άρρωστος, επιμένει ότι εγώ δεν το είχα πει στην τάξη …κλπ…κλπ. Είναι όλα εκεί. Ακόμα και η δυνατότητα διατύπωσης αποριών.

Ο σημερινός μαθητής είναι πολύ δυσκολότερο να συνγκεντρωθεί, απ’ ότι παλαιότερα, για πολλούς και διάφορους λόγους. Ο σημερινός άνθρωπος επίσης. Είναι αφύσικο εξάλλου, να επιμένουμε να απαιτούμε από 12 χρονους εώς και 18 χρονους να είναι καθηλωμένοι για ώρες σε ένα θρανίο ακούγοντας τις σοφίες μας. “Είμαστε καθισμένοι 8 ώρες σε μια καρέκλα και ακούμε τον καθένα σας που μπαίνει μέσα, να μας λέει το μακρύ του και το κοντό του”, απόφθεγμα του ‘Αγγελου Χωριανόπουλου, υιού μου, όταν στο σχολείο μας εφαρμόστηκε 8ωρο έναντι του 7ώρου και ζοριζόταν να προλάβει το ποδόσφαιρο! Και όμως συνεχίζουμε να το κάνουμε! Πολλή από αυτή λοιπόν τη “βαρετή” δουλειά της τάξης, μπορεί να γίνεται στην πλατφόρμα με άλλο ρυθμό και τρόπο, αποτελεσματικότερο και πιο ευχάριστο!

Πάει λοιπόν το μάθημα στην τάξη; Σε καμμία περίπτωση! Το “φυσικό” μάθημα είναι και θα μείνει αναντικατάστατο. Η ανθρώπινη επαφή και επικοινωνία είναι πάντα σε πρώτο πλάνο και ζητούμενο θα είναι πάντα το “καλό”, ποιοτικό, αποτελεσματικό μάθημα. Το οποίο δεν μπορεί να παραμένει σταθερό, πρέπει να είναι δυναμικό και διαφορετικό, όπως τα πάντα που αλλάζουν γύρω μας…

Μαριτίνα Λαγωνίκα

Καθηγήτρια Βιολογίας Α Λύκειο Τοσίτσειο Μεταπτυχιακή φοιτήτρια στη Διδακτική της Βιολογίας

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *