Αν θέλουμε να αντιληφθούμε την μοντέρνα εκπαίδευση δεν έχουμε παρά να παραδεχτούμε ότι ο μαθητής ή ο εκπαιδευόμενος του 21ου αιώνα είναι από πολύ μικρός εξοικειωμένος με τις νέες τεχνολογίες και με την δυνατότητα που αυτές του δίνουν να εξατομικεύει (customize) όπως εκείνος επιθυμεί κάθε εργαλείο αλλά και δραστηριότητα στην οποία συμμετέχει. Από τις έξυπνες συσκευές του σπιτιού του μέχρι την εκπαίδευση και τα μαθήματα του, όλα μπορεί να τα ελέγχει από τον υπολογιστή ή το κινητό του , και για τα τελευταία τα Συστήματα Διαχείρισης Μάθησης (Learning Management Systems / LMS )  του προσφέρουν αυτή την δυνατότητα και όχι μόνο. Αν και δημιουργήθηκαν για να καλύψουν την εκπαίδευση εξ αποστάσεως,  τα LMS είναι τόσο δυναμικά και ευέλικτα που ο διδάσκοντας μπορεί να δημιουργεί με απόλυτο έλεγχο αρθρωτά, διαδραστικά , πολυδιάστατατα μαθήματα τόσο για σύγχρονο όσο και για ασύγχρονο e-learning.

  Ένα τέτοιο πρόγραμμα ανοιχτού κώδικα είναι το Μoodle και το χρησιμοποιήσαμε για φτιάξουμε ένα μάθημα για τους μηχανισμούς ανοσίας του ανθρώπινου σώματος, έτσι όπως περιγράφονται στο βιβλίο της Βιολογίας Β΄& Γ΄Λυκείου στα Κεφ. 1.3.1-1.3.3 . Σε κάθε «βήμα» του μαθήματος αναγράφονται οι διδακτικοί στόχοι, ο τρόπος με το οποίο θα το μάθουμε (π.χ. παρακολουθώντας ένα βίντεο ή μια παρουσίαση), μια δραστηριότητα για τον μαθητή όπου θα χρησιμοποιήσει  την αποκτηθείσα γνώση (μέσα από την οποία θα αξιολογηθεί) και ο χρόνος που χρειάζεται κάθε δραστηριότητα του μαθήματος.

Ξεκινάμε λοιπόν με τους στόχους του δικού μας μαθήματος οι οποίοι είναι οι εξής:

1. Να μάθουμε ποια είναι τα μέσα και οι “στρατιώτες” που διαθέτει ο οργανισμός μας για να αμύνεται σε όποιον μικροοργανισμό θέλει να εισδύσει σε αυτόν. Θα δούμε τους μηχανισμούς ειδικής και μη ειδικής άμυνας.

2. Nα μάθουμε τι είναι ανοσοβιολογική απόκριση και τι είναι η ανοσία.

3. Να μάθουμε τι προβλήματα μπορεί να έχουμε σε περίπτωση μη σωστής λειτουργίας του ανοσολογικού μας συστήματος.

Πιο αναλυτικά έχουμε :

1. Στην πρώτη ενότητα του μαθήματος μαθαίνουμε για την άμυνα του οργανισμού παρακολουθώντας για 6 λεπτά μια παρουσίαση Powerpoint «Γραμμές Άμυνας»  (Κεφ. 1.3.1) και μετά οι μαθητές απαντάνε ένα κουίζ που διαρκεί 9 λεπτά με ερωτήσεις για τις γραμμές άμυνας του οργανισμού.

Στην επόμενη δραστηριότητα του 1ου στόχου οι μαθητές παρακολουθούν ένα 7λεπτο βίντεο όπου βλέπουν και αντιλαμβάνονται όλα τα κύτταρα της άμυνας εν δράσει  εστιάζοντας στους παρακάτω όρους : «φαγοκύτταρο, μακροφάγα, φλεγμονή, πρήξιμο, πυρετός, λεμφοκύτταρο, Τ-λεμφοκύτταρο, Β-λεμφοκύτταρο,  βοηθητικά Τ-λεμφοκύτταρα, Τ & Β Λεμφοκύτταρα μνήμης» (Κεφ. 1.3.2) ενώ έπειτα τους ζητείται να ξαναδούν το βίντεο και να συμπληρώσουν ένα γλωσσάρι φτιάχνοντας με τα δικά τους απλά λόγια τους ορισμούς για τα κύτταρα άμυνας. Ο χρόνος της συγκεκριμένης δραστηριότητας υπολογίζεται περι τα 20 λεπτά.

2. Στην δεύτερη ενότητα του μαθήματος οι μαθητές θα διαβάσουν για την ανοσολογική απόκριση & ανοσία (Κεφ. 1.3.2) και μετά θα παρακολουθήσουν ένα 7λεπτο βίντεο για να κατανοήσουν περισσότερο αυτά που διάβασαν. Η συνολική διάρκεια αυτού του βήματος έχει υπολογιστεί γύρω στα 36 λεπτά. 

Στο επόμενο σκέλος τους ανατίθεται μια εργασία: Θα φτιάξουν μια 5λεπτη παρουσίαση για το πως τα λεμφοκύτταρά μας συνεργάζονται για να μας προστατέψουν την οποία θα την παρουσιάσουν σε βιντεοδιάσκεψη μέσα από την πλατφόρμα  Big blue button (https://bigbluebutton.org/) μετά από συνεννόηση με email.

  Έπειτα γίνεται επίσκεψη σε ιστοσελίδα όπου βλέπουν το 5λεπτο βίντεο, για να καταλάβουν πως τα εμβόλια βασίζονται στην μνήμη του οργανισμού δηλαδή την ανοσία που έχουμε αποκτήσει απέναντι στα αντιγόνα (Κεφ. 1.3.2). Η δραστηριότητα συνεχίζεται για 3 λεπτά με μια παρουσίαση Powerpoint για τους τύπους ανοσίας (Κεφ. 1.3.2) . Τέλος θα ανακατευθυνθούν σε σελίδα όπου θα ανοίξουν εξωτερικό αρχείο (ερωτηματολόγιο) και για 40 λεπτά θα απαντήσουν σε ερωτήσεις για αυτά που μάθανε.

3. Στην τρίτη ενότητα θα μάθουνε τι συμβαίνει όταν υπερλειτουργεί η Άμυνα μας δηλαδή όταν το ανοσολογικό μας σύστημα δρα είτε εναντίον των συστατικών του ίδιου του οργανισμού είτε εναντίον μη παθογόνων παραγόντων. Στην πρώτη περίπτωση έχουμε τα αυτοάνοσα νοσήματα ενώ στην δεύτερη τις αλλεργίες.

Στο πρώτο μέρος της ενότητας για 44 δευτερόλεπτα οι μαθητές παρακολουθούν ένα βίντεο για τα αυτοάνοσα νοσήματα και στην δεύτερη ένα βίντεο των 2 λεπτών για τις αλλεργίες. Έπειτα τους δίνουμε μια εργασία να βρουν και να καταγράψουν τα περισσότερα αυτοάνοσα και τα περισσότερα αλλεργιογόνα που μπορούν.

4. Στην τέταρτη και τελευταία ενότητα του μαθήματος υπάρχει ένα φόρουμ οπου συζητούνται οι απορίες και όλα τα θέματα για την άμυνα του οργανισμού μας. Επίσης υπάρχει και ένα κουίζ για όλη την ύλη.

  Ο εκπαιδευτικός οφείλει εξ ορισμού του να βρίσκεται στην αιχμή των εξελίξεων και κοντά στην πραγματικότητα του μαθητή του. Το «σχολείο» του μέλλοντος έχει ήδη ξεκινήσει με τεχνολογικά εργαλεία που καθιστούν την εξοικείωση των εκπαιδευτικών με πλατφόρμες σαν το Moodle απαραίτητη. Μερικοί αριθμοί από το https://stats.moodle.org/ θα μας πείσουν: 108.000 sites, 20 εκατομμύρια μαθήματα  και 177 εκατομμύρια χρήστες που χρησιμοποιούν το #1 LMS , Moodle αποδεικνύουν ότι τα προγράμματα διαχείρισης μάθησης είναι απλά στην αρχή της εκτεταμένης χρήσης τους.   

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *