Το διδακτικό μοντέλο 5Ε ως ¨εργαλείο¨ μάθησης ( για το μαθητή ) και ο συνδυασμός του με την έννοια της ¨από-μάθησης¨ ( για τον εκπαιδευτικό )- Διδακτικός Μετασχηματισμός.^^
Εκπαίδευση στη Βιολογία: Το Μοντέλο 5Ε και η Απλοποίηση Σύνθετων Εννοιών μέσω του Unlearning
Η διδασκαλία της επιστήμης της βιολογίας σε μαθητές, ειδικά μικρότερων ηλικιών, όπως στη ΣΤ’ Δημοτικού, απαιτεί τη χρήση σύγχρονων μεθόδων μάθησης που ενισχύουν την κατανόηση και την ενεργό συμμετοχή. Το εκπαιδευτικό μοντέλο 5Ε αποτελεί μία από τις πλέον αποτελεσματικές προσεγγίσεις, παρέχοντας ένα δομημένο πλαίσιο που βοηθά στην απόκτηση γνώσεων μέσω βιωματικής και ενεργούς εμπλοκής. Παράλληλα, η έννοια του unlearning μας δείχνει πώς μπορούμε να απλοποιήσουμε σύνθετες έννοιες, όπως η φωτοσύνθεση, και να τις κάνουμε προσιτές στους μαθητές.
Το Μοντέλο 5Ε: Μια Επανάσταση στη Μάθηση
Το μοντέλο 5Ε (Engage, Explore, Explain, Elaborate, Evaluate) βασίζεται στη δομημένη αλληλουχία πέντε βημάτων που προάγουν τη βαθιά κατανόηση και τη συμμετοχική μάθηση:
- Engage (Ενεργοποίηση): Εστιάζει στην πρόκληση ενδιαφέροντος των μαθητών και στην ενεργοποίηση της προϋπάρχουσας γνώσης τους.
- Explore (Εξερεύνηση): Οι μαθητές συμμετέχουν ενεργά σε πειράματα ή δραστηριότητες, ανακαλύπτοντας έννοιες μέσα από την εμπειρία.
- Explain (Επεξήγηση): Ο δάσκαλος οργανώνει και εξηγεί τις γνώσεις που προέκυψαν από τις δραστηριότητες.
- Elaborate (Επεξεργασία): Οι μαθητές συνδέουν τη γνώση με νέες εφαρμογές, επεκτείνοντας τη μάθηση.
- Evaluate (Αξιολόγηση): Αξιολογείται η κατανόηση των μαθητών μέσω εργασιών ή ερωτήσεων.
Στο πλαίσιο της διδασκαλίας της φωτοσύνθεσης, όπως παρουσιάστηκε στο επισυναπτόμενο PowerPoint, το 5Ε μοντέλο προσφέρει έναν ενισχυμένο τρόπο εκμάθησης μέσω πειραμάτων, ερωτήσεων και αξιολογήσεων.
Η Διαδικασία του Unlearning: Η Τέχνη της Απλοποίησης
Το unlearning είναι η διαδικασία μέσω της οποίας ένα άτομο με βαθιά γνώση ενός αντικειμένου καταφέρνει να απλοποιήσει την κατανόηση και να τη μεταφέρει σε ένα επίπεδο που είναι κατανοητό από αρχάριους. Στη διδασκαλία της φωτοσύνθεσης, αυτό σημαίνει ότι οι εκπαιδευτικοί αφήνουν κατά μέρος τις εξειδικευμένες έννοιες της βιολογίας και χρησιμοποιούν γλώσσα και δραστηριότητες που απευθύνονται σε μαθητές δημοτικού.
Παράδειγμα από τη Φωτοσύνθεση:
Αντί να μιλάμε για “φωτονική ενεργοποίηση του συστήματος PSI”, μπορούμε να εξηγήσουμε απλά ότι “τα φυτά χρησιμοποιούν το φως του ήλιου για να φτιάξουν τροφή από διοξείδιο του άνθρακα και νερό, απελευθερώνοντας οξυγόνο”.
Εφαρμογή του 5Ε και Unlearning στη Διδασκαλία της Φωτοσύνθεσης
Στο μάθημα που σχεδιάστηκε για μαθητές ΣΤ’ Δημοτικού, το 5Ε μοντέλο χρησιμοποιείται ως εξής:
- Engage: Οι μαθητές συζητούν εικόνες φυτών και απαντούν ερωτήσεις όπως: “Πώς αποκτούν τα φυτά ενέργεια;”.
- Explore: Πραγματοποιούν πειράματα με αλλαγές στην ένταση φωτός και απόσταση, καταγράφοντας φυσαλίδες οξυγόνου.
- Explain: Κατανοούν ότι οι φυσαλίδες είναι το παραγόμενο οξυγόνο και μαθαίνουν για τον ρόλο του ηλιακού φωτός και της χλωροφύλλης.
- Elaborate: Εξετάζουν πώς επηρεάζεται η φωτοσύνθεση από περιβαλλοντικές συνθήκες.
- Evaluate: Συμπληρώνουν φύλλα εργασίας, περιγράφοντας τη φωτοσύνθεση με δικά τους λόγια.
Αυτή η δομημένη μέθοδος σε συνδυασμό με την ιδέα του unlearning βοηθά τους μαθητές να κατανοήσουν και να εσωτερικεύσουν έννοιες που αρχικά φαίνονταν περίπλοκες.
Συμπέρασμα
Το μοντέλο 5Ε, ενισχυμένο από τη διαδικασία του unlearning, αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο για τη διδασκαλία της βιολογίας. Στην περίπτωση της φωτοσύνθεσης, οι μαθητές μαθαίνουν να συνδέουν το φως του ήλιου, τη χλωροφύλλη και την παραγωγή οξυγόνου με την καθημερινότητά τους. Με τη χρήση αυτού του μοντέλου, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να μετατρέψουν δύσκολες έννοιες σε κατανοητές γνώσεις, ενισχύοντας την αγάπη των μαθητών για την επιστήμη.
Εάν θέλετε να δείτε περισσότερα για το πώς σχεδιάστηκε το μάθημα, μπορείτε να κατεβάσετε το σχετικό PowerPoint που επισυνάπτεται σε αυτό το άρθρο.
Ένα Σύστημα ( Moodle ) μέσα σε ένα άλλο Σύστημα ( WordPress )^^.
Ένα Moodle μέσα σε ένα WordPress!!
Η κατάσταση κατά την οποία ένα Σύστημα περιλαμβάνει μέσα του ένα άλλο σύστημα, όπως για παράδειγμα ένα οργανίδιο που υπάρχει μέσα σε ένα κύτταρο ή ένα κύτταρο που αποτελεί τμήμα κάποιου ιστού ή ένα οικοσύστημα που συναντάμε μέσα σε ένα άλλο οικοσύστημα αποτελεί ίσως μια δομική έννοια κατανόησης της επιστήμης της βιολογίας, των βιολογικών συστημάτων και των τρόπων με τους οποίους αυτά συνδέονται και αλληλεπιδρούν!
Σε αυτό το άρθρο του WordPress που είναι μια CMS πλατφόρμα (Content Management System, δηλαδή Σύστημα Διαχείρισης Περιεχομένου, μας ζητήθηκε να συμπεριλάβουμε ένα Moodle που είναι ένα LMS (Learning Management System), που σχεδιάστηκε ειδικά για τη δημιουργία, τη διαχείριση και τη διανομή εκπαιδευτικού υλικού και δραστηριοτήτων.
Βρείτε στον παρακάτω σύνδεσμο μια σειρά δραστηριοτήτων που μπορούν να διδαχθούν μέσω της Moodle πλατφόρμας με εκπαιδευτικούς σκοπούς που αφορούν στο μάθημα της Ζύμωσης και των εφαρμογών βιοτεχνολογίας στη Βιομηχανία.
Cmap – Χάρτης – Αερόβιας και Αναερόβιας Αναπνοής ( αλκοολική και γαλακτική Ζύμωση )

Για την εισαγωγή και την καλύτερη κατανόηση της διαδικασίας της Ζύμωσης ( ώς Αναερόβια Διαδικασία ) είναι σημαντικό να είναι πρωταρχικά διακριτό από το μαθητή, ότι η Αναπνοή ώς βιολογική διαδικασία διαχωρίζεται σε Αερόβια και Αναερόβια.
Στον εννοιολογικό χάρτη που παραθέτω δίνεται σχηματικά ο διαχωρισμός της Αναπνοής που πραγματοποιείται παρουσία 02 ( Αερόβια αναπνοή ) και απουσία 02 ( Αναερόβια αναπνοή ) και γίνεται πιο λεπτομερής αναφορά στο Αναερόβιο μονοπάτι που αντιστοιχεί στην αλκοολική και γαλακτική ζύμωση και στα αντίστοιχα προϊόντα που παράγονται.
εδώ!
Ζύμoμύκητες : Από τη Φύση στην Παραγωγή
Ζύμες:https://www.youtube.com/watch?v=UoPi2gn81I8&t=138s&ab_channel=FoodUnwrapped

Παράδειγμα Φύλλου Εργασίας για τις Εφαρμογές της Βιοτεχνολογίας στη Βιομηχανία ( Ζυμώσεις )
Σύντομο Βιογραφικό
Είμαι η Όλγα Παπαρίδου και σπουδάζω στο 2ο έτος του Μεταπτυχιακού “Διδακτική της Βιολογίας”.
Έχω σπουδάσει βιολογία στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο της Αθήνας και έχω κάνει το MBA του ALBA GRADUATE BUSINESS SCHOOL.
Μετά τις σπουδές μου εργάζομαι για σύντομο χρονικό διάστημα σε επιχειρήσεις σχετικές με το αντικείμενο σπουδών μου, κυρίως σε τμήματα πωλήσεων.
Παράλληλα και ήδη από τα πρώτα φοιτητικά μου χρόνια αρχίζω να σχεδιάζω και να κατασκευάζω διάφορα αντικείμενα κυρίως σε σχέση με τη μόδα.
Το καλοκαίρι του έτους που έλαβα το πτυχίο μου παρακολουθώ καλλιτεχνικά σεμινάρια στο Central Saint Martins στο Λονδίνο.
Δραστηριοποιούμε και είμαι μέρος μιας ευρύτερης ομάδας καλλιτεχνών στην Αθήνα και αυτό με οδηγεί στη συνέχεια και σε στιγμή που ευδοκιμούν οι συνθήκες στη δημιουργία συνεταιριστικής εταιρίας – ομάδας.
Το κλείσιμο της παραπάνω διαδρομής μετά από δέκα συνεχή έτη με οδηγεί ξανά στις πανεπιστημιακές αίθουσες για επιμόρφωση και έμπνευση πάνω σε νέες ιδέες εργασίας.
Καλημέρα κόσμε!
Καλώς ήλθατε στο ΜΔΕ – Διδακτική της Βιολογίας Ιστότοποι. Αυτό είναι το πρώτο σας άρθρο. Αλλάξτε το ή διαγράψτε το και αρχίστε να γράφετε!