ομάδες Αίματος του συστήματος Α,Β,0

Τάξη /τμήμα:……………………….Ημερομηνία…………………………………………….

Μάθημα: Ομάδες αίματος     Διδακτική ενότητα: Αίμα

Διδάσκων: Μαρίνα Πανδή

Σκοποί-στόχοι της ενότητας:

Α)Σκοποί: Να κατανοήσουν τη σημασία των ομάδων αίματος .

Β)Στόχοι:

  1. Να μπορούν να αναφέρουν ποιες είναι οι ομάδες αίματος του συστήματος ΑΒΟ και Rhesus
  2. Να ξεχωρίζουν πως καθορίζονται οι ομάδες αίματος με βάση τα αντίστοιχα αντιγόνα και τα αντισώματα
  3. Να περιγράφουν πως ταυτοποιούμε ποια ομάδα αίματος έχει κάποιος άνθρωπος
  4. Να αναφέρουν ποιες είναι οι συμβατές μεταγγίσεις και τι θα συμβεί σε μία μη συμβατή μετάγγιση
  5. Να αναφέρουν τα γονίδια των ομάδων αίματος και ποιους συνδυασμούς γονιδίων έχει κάθε ομάδα αίματος

Μέσα & υλικά διδασκαλίας

Βιντεοπροβολέας,

υπολογιστής,

power point με εικόνες ,

αν υπάρχει internet παίζουμε ένα παιχνίδι “the blood typing game”, ή το αντίστοιχο βίντεο από το youtube

διαφανή ποτηράκια, χρώματα: κόκκινο, μπλε, μώβ, νερό

χρήση του HD Quiz για την επίτευξη του στόχου 5.

3)Πορεία μαθήματος (φάσεις & διδακτικές ενέργειες)
Διδακτικές ενέργειες δασκάλου

Άνοιγμα διδασκαλίας:

α) Διαβάζουμε ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε στο site……. στο internet σχετικά με ένα περιστατικό δύο ασθενών που εισήχθηκαν ταυτόχρονα στο νοσοκομείο και το προσωπικό μπέρδεψε τα αίματα, με αποτέλεσμα οι ασθενείς να πάρουν αίμα διαφορετικής ομάδας με τραγικές συνέπειες κλπ….

 

 

Αναφέρουμε τους στόχους του μαθήματος , δείχνοντας ένα προοργανωτή.

 

Β)επεξεργασία:

1. Τους ρωτάμε αν γνωρίζουν ποιες είναι οι ομάδες αίματος.

2.α. Δείχνουμε μια εικόνα όπου φαίνονται ερυθροκύτταρα που έχουν στη επιφάνειά τους τα αντιγόνα των ομάδων αίματος και τα αντισώματα στο πλάσμα.

3. α.Δείχνουμε ένα power point όπου εξηγούμε πως προσδιορίζετε η ομάδα αίματος ενός ανθρώπου.(εναλλακτικά μπορούμε αν υπάρχει Internet να χρησιμοποιήσουμε το παιχνίδι“the blood typing game”ή να δείξουμε σε βίντεο από το youtube το παιχνίδι αυτό.

·         Τους ρωτάμε τι πιστεύουν ότι έχει συμβεί μέσα σε κάθε ένα δοκιμαστικό σωλήνα.

·         Ποια είναι η ομάδα αίματος του ασθενή;

Τους δείχνουμε μια διαφάνεια που φαίνεται η ένωση αντιγόνου αντισώματος.

 

3β.Τους δείχνουμε δύο άγνωστα αίματα.

Γ. Με δεδομένο ότι στις μεταγγίσεις προσέχουμε να μην αντιδράσουν τα αντισώματα του δέκτη με τα αντιγόνα του δότη ρωτάμε αν μπορεί να είναι συμβατή η μετάγγιση, μεταξύ των ομάδων της αμάδας Α  και Β με βάση την εικόνα; Μπορεί η Α να δώσει στη Β; γιατί;

Δ.Τους δείχνουμε ένα απλό κόλπο για να μπορούν να θυμούνται τις συμβατές μεταγγίσεις. Σε τέσσερα πλαστικά διαφανή ποτηράκια βάζουμε αντίστοιχα νερό μέχρι τη μέση. Στο πρώτο σημειώνομε την ένδειξη 0, στο δεύτερο σημειώνουμε την ένδειξη Α και ρίχνουμε μέσα χρώμα, στο τρίτο σημειώνουμε την ένδειξη Β και προσθέτουμε, μπλε χρώμα και στο τρίτο σημειώνομε την ένδειξη ΑΒ και προσθέτουμε μωβ χρώμα. Λέμε στους μαθητές ότι οι συμβατές μεταγγίσεις είναι αυτές όπου ο δέκτης δεν αλλάζει χρώμα.

5.Αξιολόγηση: Ανοίγουμε το παιγνίδι “the blood type game  στο site https://www.brainpop.com/games/bloodtyping/

 

Ε. Αναφέρουμε τα γονίδια των ομάδων αίματος,και ποιούς συνδυασμούς γονιδίων έχει κάθε ομάδα

Χρησιμοποιούμε το κουίζ HD Quiz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Results

#1. Ο Γιάννης έχει οµάδα αίµατος Ο, αλλά ο πατέρας του ανήκει στην Α οµάδα σε ποιά ομάδα δεν ανηκει η μητέρα του;

#2. Μια κοπέλα Α οµάδα αίµατος γέννησε ένα παιδί ΑΒ οµάδας .Τι ομάδα αίματος έχει ο πατέρας;

#3. δυο γονείς με ομάδα αίματος ΑΒ, δεν μπορούν να γεννησουν :

#4. Μια γυναίκα έχει ομάδα Β και γέννησε παιδί ομάδας Α. Τι ομάδα αίματος έχει ο πατέρας του παιδιού;

#5. γονείς με ομάδα αιματος ΑΒ μπορεί να γεννήσουν παιδιά:

Previous
Finish

marpa

όλα υπέροχα!

Ίσως σας ενδιαφέρουν…

Αφήστε μια απάντηση