Μελέτη ξενόγλωσσης δημοσίευσης που αφορά ΤΠΕ + Διδακτική της Βιολογίας

Το άρθρο με το οποίο ασχολήθηκα βρίσκεται στο περιοδικό “Journal of Biological Education “. Έχει τίτλο “Annapurna expedition game: applying molecular
biology tools to learn genetics”
και οι συγγραφείς είναι οι: Anna Solé-Llussà, Marina Casanoves, Zoel Salvadó, Santigo Garcia-Vallve,
Cristina Valls & Maite Novo. Δημοσιεύθηκε στο περιοδικό στις 23 Ιουλίου 2018.

(https://doi.org/10.1080/00219266.2018.1501409)

Το άρθρο περιγράφει την πειραματική εφαρμογή ενός παιχνιδιού το οποίο συνδυάζει διάφορα μέσα και πόρους ώστε οι μαθητές να κατανοήσουν βασικές έννοιες της γενετικής και της μοριακής Βιολογίας. Χρησιμοποιεί το λογισμικό BLAST και γίνεται ομαδικά και συνεργατικά. Οι μαθητές γίνονται επιστήμονες και μέσα από κάποια σενάρια και οδηγίες προσπαθούν να εξηγήσουν ποιο παθογόνο δημιουργεί την υποτιθέμενη πανδημία και πώς θα την θεραπεύσουν!

Τα αποτελέσματα από την εφαρμογή του παιχνιδιού σε μια ομάδα φοιτητών (εκπαιδευτικοί) δείχνουν πως το παιχνίδι αυτό είναι αρκετά αποτελεσματικό για την επίτευξη των στόχων που θέτει και οι συγγραφείς τονίζουν πως είναι πολύ σημαντικό τέτοια μέσα να χρησιμοποιούνται στην διδακτική της Βιολογίας, καθώς μέσω αυτών τα παιδιά κατανοούν καλύτερα δύσκολες έννοιες και ενεργούν ώστε να αποκτήσουν τη γνώση.

Εννοιολογικός Χάρτης …

Ο πιο πάνω εννοιολογικός χάρτης, με θέμα τα ανθόφυτα και πως αναπαράγονται, έγινε με τη χρήση του προγράμματος Cmap Tools.

Τα ανθόφυτα, είναι φυτά με άνθη, τα οποία αναπαράγονται αμφιγονικά. Τα άνθη, επειδή διαθέτουν τους γαμέτες του φυτού, αποτελούν τα αναπαραγωγικά όργανα του φυτού. Ανάλογα με τους γαμέτες που διαθέτει ένα άνθος, μπορούμε να το κατατάξουμε σε μια από τις πιο κάτω κατηγορίες:

  1. Αρσενικά Άνθη: Τα άνθη που παράγουν μόνο αρσενικούς γαμέτες. Αυτά τα άνθη χαρακτηρίζονται από τους στήμονες. Οι στήμονες αποτελούνται από το νήμα και τους ανθήρες, μέσα στους οποίους βρίσκονται οι γυρεόκοκκοι και από τους οποίους θα ελευθερωθούν οι αρσενικοί γαμέτες.
  2. Θηλυκά Άνθη: Τα άνθη που παράγουν μόνο θηλυκούς γαμέτες. Αυτά τα άνθη χαρακτηρίζονται από τον ύπερο. Ο ύπερος αποτελείται από τρις δομές. Το στίγμα στην κορυφή, στη συνέχεια τον στύλο και τέλος στη βάση βρίσκεται η ωοθήκη, στην οποία βρίσκονται οι σπερματικές βλάστες και μέσα σε αυτές τα ωάρια, δηλαδή οι θηλυκοί γαμέτες.
  3. Τέλεια Άνθη: Στα άνθη αυτά παράγονται και αρσενικοί και θηλυκοί γαμέτες, αφού στο ίδιο φυτό συναντάμε στήμονες και υπέρους.

Απαραίτητο στάδιο στη γονιμοποίηση των φυτών είναι η διαδικασία της επικονίασης, όπου με τη βοήθεια του ανέμου, ή των εντόμων η γύρη (γυρεόκοκκοι με τους αρσενικούς γαμέτες) μεταφέρετε από τους ανθήρες, στο στίγμα του υπέρου. Τότε αρχίζει να δημιουργείται μια προεκβολή που μεταφέρει τον αρσενικό γαμέτη στις ωοθήκες και τελικά καταλήγει στις σπερματικές βλάστες, όπου αυτοί ενώνονται με τα ωάρια και δημιουργείτε το ζυγωτό. Η διαδικασία αυτή ονομάζεται γονιμοποίηση. Ακολούθως το ζυγωτό αναπτύσσετε προς φυτικό έμβυο.

Παράλληλα, αφού γίνει η γονιμοποίηση, η ωοθήκη μετατρέπετε σε καρπό, ο οποίος περικλείει ένα ή περισσότερα σπέρματα. Μέσα στα σπέρματα βρίσκεται το φυτικό έμβρυο, από το οποίο θα προκύψει το νέο φυτό!

Wiki

Στην άσκηση αυτή, αφού αρχικά δημιουργήσαμε λογαριασμό στο wiki στα πλαίσια του μαθήματος “Εκπαιδευτική Τεχνολογία- Πολυμέσα στη Διδασκαλία της Βιολογίας” χρησιμοποιήσαμε το wiki, ώστε να μετατρέψουμε ένα αρχείο pdf (file:///C:/Users/%CE%91%CE%B9%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%B5%CF%81%CE%AF%CE%BD%CE%B7%20%CE%A7%CF%81%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF/AppData/Local/Packages/microsoft.windowscommunicationsapps_8wekyb3d8bbwe/LocalState/Files/S0/3/Attachments/them_bio_gen_c_hmer_no_150520[222].pdf ) σε κείμενο το οποίο θα βρίσκεται στην προσωπική μας σελίδα στο wiki.

Μέσα από την άσκηση αυτή εξοικειώθηκα με απλούς κανόνες προγραμματισμού που αφορούν την μορφοποίηση κειμένου.

Στις πιο κάτω εικόνες φαίνεται το κείμενο, όπως υπάρχει στη σελίδα στο wiki.

Μάθημα στο Moodle

Το Moodle είναι ένα ελεύθερο λογισμικό διαχείρισης μαθημάτων (Course Management System) ή ένα σύστημα διαχείρισης μάθησης Learning Management System (LMS) που προσφέρει ολοκληρωμένες υπηρεσίες ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης.

Χρησιμοποίησα το Moodle ώστε να φτιάξω ένα διαδυκτιακό, ασύγχρονο μάθημα με τίτλο “Ο Κόσμος των Μικροβίων” (Ενότητα 1, Γ’ Γυμνασίου).

Ο κόσμος των Μικροβίων…

https://www.pinterest.com/pin/105412447504969286/

Περίληψη της Ενότητας: Σ’αυτή την ενότητα θα γνωρίσουμε έναν “αόρατο” με γυμνό μάτι κόσμο. Θα κατανοήσουμε επιστημονικά έννοιες που  σχετίζονται με τους μικροοργανισμούς, πώς είναι φτιαγμένοι, σε ποιές κατηγορίες χωρίζονται και γιατί, πώς λειτουργούν, τι χρειάζονται για να ανπτυχθούν και να πολλαπλασιαστούν. Επίσης θα δούμε πως οι περισσότεροι μικροοργανισμοί είναι ωφέλιμοι για τον άνθρωπο ενώ άλλοι είναι βλαβεροί, αλλιώς παθογόνοι. 

Δομή του η-μαθήματος: Μπαίνοντας στο η-μάθημα “Ο Κόσμος των Μικροβίων”, ο μαθητής ακολουθεί τις πολύ συγκεκριμένες οδηγίες που υπάρχουν και τον κατευθήνουν από το ένα βήμα στο άλλο. Αρχικά, στο πρώτο θέμα δηλαδή, έρχεται σε επαφή με κάποιο “μυστήριο” που εκτυλίσσεται στον σχολικό χώρο, στου οποίου την λύση καλείται να βοηθήσει. Ετσι αρχίζει η διαδικασία της εξιχνίασης μιας υπόθεσης σχετικά με την απουσία πολλών παιδιών από το σχολείο με σκοπό τελικά να συμπεράνει ότι οι ασθένεις προκαλούνται από τα μικρόβια (μικροοργανισμοί).Ακολουθούν και άλλα θέματα που το καθένα εκπληρώνει ένα διαφορετικό στόχο. Υπάρχουν στόχοι γνωσιακοί (τι είναι οι μικροοργανισμοί, πως είναι φτιαγμένοι, πως λειτουργούν,..) στόχοι ανάπτυξης δεξιοτήτων (οι μικροοργανισμοί στο μικροσκόπιο-πείραμα) και φυσικά ο τελευταίος στόχος ο οποίος αφορά στην αλλαγή στάσης-συμπεριφοράς (η αξία της υγιεινής και η εκτίμηση της πρόληψης των ασθενειών που προέρχονται από μικρόβια).

Ο μαθητής που συμμετέχει στο η-μάθημα έρχεται σε επαφή με πληροφορίες-δεδομένα που του δίνονται σε διάφορες μορφές, όπως βιβλίο, εικόνες, βίντεο και πολλά άλλα, καθώς επίσης συμμετέχει ο ίδιος και σε διάφορα είδη δραστηριοτήτων. Με τη βοήθεια των δραστηριοτήτων και των πόρων που υπάρχουν σε κάθε θέμα, ανακαλύπτει νέες πληροφορίες για τα μικρόβια που θα τον βοηθήσουν να ολοκληρώσει ορισμένες δραστηριότητες αξιολόγησης που υπάρχουν στο τέλος κάθε θέματος. Αυτό είναι εξίσου σημαντικό, τόσο για τον μαθητή όσο και για τον καθηγητή αφού με τον τρόπο αυτό μπορεί να αξιολογήσει τους μαθητές αλλά και το ίδιο το η-μάθημα.

Είναι σημαντικό να πούμε οτι στο η-μάθημα υπάρχει το φόρουμ στο οποίο οι μαθητές μπορούν να γράφουν τις απορίες ή τις παρατηρήσεις τους σχετικά με το μάθημα και κάποιος άλλος μαθητής ή ο καθηγητής απαντά στα ερωτήματα. Έτσι παρόλο που το μάθημα είναι ασύγχρονο οι μαθητές έχουν επικοινωνία μεταξύ τους και είναι ένας τρόπος να λύνονται οι απορίες και να προχωράνε παρακάτω, ώστε να ολοκληρώσουν το μάθημα.

Στο τέλος, αφού ολοκληρωθεί η ενότητα, υπάρχει ένα τελικό κουίζ αξιολόγησης σε όλη την ενότητα. Με αυτό τον τρόπο ο μαθητής κάνει επανάληψη στην ενότητα και ο καθηγητής βαθμολογεί τους μαθητές του.

Μοντέλο 5Ε

Πηγή Εικόνας: http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2250/Biologia_A-Gymnasiou_html-empl/index1_1.html

Στα πλαίσια του μαθήματος “Εκπαιδευτική Τεχνολογία-Πολυμέσα στη Διδασκαλία της Βιολογίας” (ΔΠΜΣ Διδακτική της Βιολογίας), με υπεύθυνο καθηγητή τον κύριο Παναγιώτη Στασινάκη, πραγματοποιήσαμε με την συνάδελφο Παναγιώτα Παναγιώτη εργασία στην οποία έγινε εφαρμογή του Μοντέλου Διδασκαλίας 5Ε στο υποκεφάλαιο 1.1 “Τα Χαρακτηριστικά των Οργανισμών” στη Βιολογία της Α΄Γυμνασίου.

Σύμφωνα με το Μοντέλο 5Ε, ο καθηγητής-δάσκαλος φτιάχνει ένα σχέδιο μαθήματος με τελικούς στόχους, στο οποίο πρώτα απαιτείται η Ενργοποίηση των μαθητών του, δλαδή προσπαθεί να προσελκύσει το ενδιαφέρον τους για το θέμα του μαθήματος. Στη συνέχεια βάζει τους μαθητές στη διδικασία της Εξερεύνησης κατά την οποία με κάποιο πείραμα ή με μελέτη ενός φαινομένου της καθημερινότητας οι μαθητές εμπλέκονται για να διερευνήσουν το θέμα. Στο επόμενο βήμα είναι εμπλέκεται ο δάσκαλος και εισάγει νέες έννοιες, νέους ορισμούς, διδάσκει δηλαδή τη θεωρία των πιο πάνω (Εξήγηση). Ακολουθεί η Επεξεργασία, όπου οι μαθητές στα πλάισια μιας δραστηριότητας εφαρμόζουν ό,τι έμαθαν στις προηγούμενες φάσεις, τα κατανοούν και επεκτήνουν τις γνώσεις τους. Τέλος, ο δάσκαλος μέσα από διάφορες δραστηριότητες αξιολόγησης (φύλλο εργασίας, κουίζ,..) Εξετάζει τους μαθητές για να διαπυστώσει αν επιτεύχθηκαν οι στόχοι που είχε θέσει στην αρχή του μαθήματος.

1.1Τα Χαρακτηριστικά των Οργανισμών

Στο τέλος του μαθήματος οι μαθητές θα πρέπει (Διδακτικοί Στόχοι):

  1. Να μπορεί να ξεχωρίζει στο περιβάλλον του τους ζωντανούς οργανισμούς από τα άβια σώματα.
  2. Να μπορεί να αντιλαμβάνεται τη διαφορά ανάμεσα στα έμβια και τα νεκρά σώματα.
  3. Να μπορεί να προσδιορίζει τις χαρακτηριστικές ιδιότητες της ζωής.

Εργασία 5Ε

mini-cv

Aikaterini Christoforou, Nationality: Cypriot

Academic Education: 2015-2021 National and Kapodistrian University of Athens Department of Biology -Thesis “Properties of the medicinal plants of the botanical garden of Athens” / 2008-2014 High School Diploma Regional High School of Lefkara -Participations in Volunteering and school events /-Participations in Cyprus National Biology Olympiad

Experience: From 2015-2020 (summer work)-PARADISIOTIS LTD-Food Quality Department

Language skills: -Greek: Fluent/ -English: Good

Computer skills: MS Word: Excellent/MS Power Point: Excellent/ MS Excel: Good

Interests/Hobbies: -Singing/-Dancing(traditional dances)/-Drawing-Crafts