In the mood for Moodle…

Πηγή (eprl.korinthos.uop.gr)

Η διάθεση για μάθηση μήπως τελικά ταυτίζεται με τη λέξη Moodle; Moodle από το Moodtole(arn); Θα μπορούσε κατά τη γνώμη μου, αν και δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Πιθανά να σκέφτεσαι πως εδώ κι ένα μήνα δεν έχω αναρτήσει κάποιο άρθρο στο ιστολόγιο μου και μετά από τόσο καιρό, επιστρέφω κι αντί να αναρτήσω κάτι αξιόλογο, έχω βαλθεί να σε ζαλίσω με τη λέξη «Moodle». Όχι Αναγνώστη, απλά είμαι ενθουσιασμένη γιατί για ακόμη μια φορά, οι ΤΠΕ έχουν κάνει το «θαύμα» τους και χαρίζουν σε εμάς τους εκπαιδευτικούς (και στους εκπαιδευόμενους μας), τη συναρπαστική εμπειρία συμμετοχής σε ένα διαδραστικό, εικονικό μάθημα ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης! Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

Το Moodle είναι ένα περιβάλλον ηλεκτρονικής μάθησης που ήλθε στο προσκήνιο τη δεκαετία του ’90, από τον Αυστραλό Martin Dugiamas. Αποτελεί ένα λογισμικό ανοιχτού κώδικα εικονικού περιβάλλοντος και είναι διαδεδομένο παγκοσμίως. Σήμερα, υπάρχουν 19.685 εγκαταστάσεις σε 171 χώρες και είναι διαθέσιμο σε 75 γλώσσες. Έχει σχεδιαστεί με βάση τη φιλοσοφία μάθησης «Κοινωνική Εποικοδομητική Μάθηση» και στηρίζεται στις θεωρίες της προσωπικής δόμησης και στον κοινωνικό εποικοδομισμό.

Έμαθα την ύπαρξη του Moodle στο πλαίσιο του μαθήματος ‘Εκπαιδευτική Τεχνολογία-Πολυμέσα’ του ΜΔΕ «Διδακτική της Βιολογίας». Ενθουσιάστηκα από το γεγονός πως το εργαλείο αυτό επιτρέπει στον εκπαιδευόμενο να ασχοληθεί με το εκπαιδευτικό αυτό υλικό οπουδήποτε κι αν βρίσκεται, όποια στιγμή επιλέξει ο ίδιος και με το ρυθμό που επιθυμεί! Στόχος, λοιπόν, του παρόντος άρθρου μου είναι να σου παρουσιάσω τη χρησιμότητα του Moodle μέσω ενός παραδείγματος χρήσης του στην εκπαιδευτική πρακτική.

Επέλεξα το μάθημα που οργάνωσα μέσω της πλατφόρμας Moodle να αναφέρεται στη «Διαδικασία της Μετάφρασης», που αποτελεί θεματική του σχολικού βιβλίου Βιολογίας Γ΄ Γενικού Λυκείου-Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών. Το μάθημα περιλαμβάνει σε «υποτυπώδη» μορφή το σχέδιο μαθήματος (όπου τίθεται ο σκοπός και οι στόχοι, η χρονική διάρκεια της διδακτικής παρέμβασης) και είναι δομημένο σε πέντε υποενότητες:

  • Οι πρώτες 3 υποενότητες πραγματεύονται από έναν διαφορετικό γνωστικό στόχο (Η έννοια του γενετικού κώδικα, Η Δομή και η λειτουργία του ριβοσώματος, Τα στάδια της Μετάφρασης της γενετικής πληροφορίας), τον οποίο προσπαθούν να επιτύχουν μέσω χρήσης εποπτικού υλικού (eBook, βίντεο, animation, quiz αξιολόγησης, παιχνιδιών)
  • Η τέταρτη έχει στόχο την αξιολόγηση όσων διδάχθηκαν οι μαθητές και
  • η πέμπτη είναι πιο γενικού περιεχομένου, και περιλαμβάνει τα θέματα και τις απαντήσεις των Πανελληνίων εξετάσεων που αναφέρονται στη θεματική ενότητα της «Μετάφρασης», τραγούδια, επιπλέον βίντεο, καθώς και σελίδα δημιουργικής έκφρασης των μαθητών.

Αναλυτικότερα όσον αφορά τους στόχους και τις δραστηριότητες του μαθήματος μου:

Στόχοι

Μετά το πέρας της διδασκαλίας, οι μαθητές να είναι σε θέση:

Γνωστικοί

  • Να κατανοούν την έννοια της κωδικοποιημένης πληροφορίας.
  • Να γνωρίζουν τις ιδιότητες του γενετικού κώδικα.
  • Να διακρίνουν τα εξειδικευμένα μόρια που συμμετέχουν στη διαδικασία και να αναφέρουν το ρόλο του καθενός.
  • Να περιγράφουν τα στάδια της μετάφρασης του DNA.

Ψυχοκινητικοί

  • Δημιουργία κλίματος φιλίας, συνεργασίας και εποικοδομητικής συζήτησης μεταξύ των μαθητών.
  • Ανάπτυξη ικανότητας πλοήγησης στο διαδίκτυο και χρήσης λογισμικών.

Συναισθηματικοί

  • Ανάπτυξη ενδιαφέροντος για τη μελέτη των βιολογικών φαινομένων.

1η φάση: 1

  1. Οι μαθητές/μαθήτριες αφού θυμηθούν το Κεντρικό Δόγμα της βιολογίας, κατανοούν την έννοια της κωδικοποιημένης πληροφορίας και γνωρίζουν τα Βασικά Χαρακτηριστικά του Γενετικού Κώδικα.
  2. Αφού μελετήσουν το eBook (το οποίο είναι εμπλουτισμένο με εικόνες), κατεβάζουν ένα αρχείο word που αναφέρεται στο Κεντρικό Δόγμα της Βιολογίας και ελέγχουν στη συνέχεια τις γνώσεις που απέκτησαν με ένα κουίζ στο οποίο παρέχεται η κατάλληλη ανατροφοδότηση.

2η φάση: 1

  1. Σε αυτή την υποενότητα οι μαθητές/μαθήτριες ασχολούνται με τη δομή και τη λειτουργία του ριβοσώματος.
  2. Αφού μελετήσουν το eBook (το οποίο είναι εμπλουτισμένο με εικόνες), παρακολουθούν ένα βίντεο που αναφέρεται στη δομή του ριβοσώματος, παίζουν δύο εκπαιδευτικά παιχνίδια σχετικά με τη δομή και τη λειτουργία του ριβοσώματος και τέλος ελέγχουν τις γνώσεις που απέκτησαν με ένα κουίζ στο οποίο παρέχεται η κατάλληλη ανατροφοδότηση.

3η φάση: 1

  1. Σε αυτή την υποενότητα οι μαθητές/μαθήτριες γνωρίζουν τα στάδια της διαδικασίας της μετάφρασης καθώς και τα μοριακά γεγονότα που συμβαίνουν σε καθένα από αυτά.
  2. Αφού μελετήσουν το eBook (το οποίο είναι εμπλουτισμένο με εικόνες), παρακολουθούν δύο βίντεο που αναφέρονται στα στάδια της διαδικασίας της Μετάφρασης της γενετικής πληροφορίας και πάλι ελέγχουν τις γνώσεις που απέκτησαν με ένα κουίζ στο οποίο παρέχεται η κατάλληλη ανατροφοδότηση.

Αναφέρθηκα σε πολύ αδρές γραμμές στη δομή του μαθήματος μου, για να μη σε κουράσω! Το «χτίσιμο» του μαθήματος μου βέβαια συνεχίζεται…, ωστόσο μπορείς να πάρεις μια ιδέα της δουλειάς μου (κοίτα Το Moodle στην Εκπαιδευτική Πράξη). Ελπίζω Αναγνώστη μου, να έχεις πεισθεί (αυτός ήταν και ο σκοπός του άρθρου μου εξάλλου) πως το Moodle παρέχει πολλές δυνατότητες για μάθηση, εμπέδωση και αξιολόγηση μέσα από ποικίλους τρόπους (δηλαδή έχει προστιθέμενη εκπαιδευτική αξία η χρήση της πλατφόρμας moodle στην εκπαιδευτική διαδικασία), οι οποίοι είναι λιγότερο βαρετοί για το/η μαθητή/τρια μας, μοιάζουν περισσότερο με παιχνίδι, και επομένως να προσπαθήσεις να χρησιμοποιήσεις αυτή τη πλατφόρμα κι εσύ στην τάξη σου! Βέβαια, μια τάξη Moodle με τόσες δυνατότητες (σου παρουσίασα τις βασικότερες στο Pdf μου) σίγουρα επιδέχεται διορθώσεις. Αναμένω τα σχόλια σου! Κι αν σε τρόμαξα με τις δυνατότητες του Moodle και σκέφτεσαι πως σε λίγα χρόνια οι εκπαιδευτικοί δεν θα χρειάζονται, καθώς η τεχνολογία προοδεύει αλματωδώς κι εσύ θα μείνεις άνεργος/η, ένα έχω να σου πω! Η  τεχνολογία είναι το εργαλείο, οι εκπαιδευτικοί είναι οι χειριστές.

3 comments

1 ping

  1. Πολύ καλή παρουσίαση, ίσως λίγα περισσότερα screenshots (σε μεγαλύτερο μέγεθος) για να δούμε τη δομή και οργάνωση του μαθήματος.

    1. Σε μια προσπάθεια να μην κουράσω τον Αναγνώστη μου, θεώρησα πως ήταν προτιμότερο περισσότερα screenshots να υπάρχουν στο power point όπου σε λεζάντες, δείχνω τις δυνατότητες του moodle τις οποίες χρησιμοποίησα στο δικό μου μάθημα. Θεωρείτε πως θα ήταν προτιμότερο να τις ενσωματώσω στο άρθρο;
      (Σας ευχαριστώ για τη βοήθεια ανεβάσματος αρχείου!)

  2. Το powerpoint:
    1. να ανέβει στο google docs και από εκεί να χρησιμοποιηθεί ο κώδικας για να εμφανίζεται μέσα στο ιστολόγιο, ή
    2. να ανέβει στο ιστολόγιο ώστε το link να μην πηγαίνει στο dropbox, ή
    3. να γίνει pdf και να ανέβει στο ιστολόγιο.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Skip to toolbar