LAMS … για ένα ταξίδι στο Μπρνο της Τσεχίας!

Πηγή (wallpaper-gallery.net)

Και το ταξίδι με το LAMS ξεκινάει…. με μοναδική αποσκευή; Τον ενθουσιασμό των μαθητών! Αρχικά σε αυτή την ακολουθία, πληροφορείται ο μαθητής για τους στόχους του μαθήματος και στη συνέχεια μέσω του google-maps μεταβαίνει στη Τσεχία, στο μοναστήρι που μόνασε κι έγινε ηγούμενος ο Mendel. Σπέρνει καλαμπόκια μωβ χρώματος και αναμένει τη σοδειά. Η πολυπόθητη ώρα φτάνει, αλλά τα αποτελέσματα είναι περίεργα… Νιώθει να βρίσκεται αντιμέτωπος με ένα μυστήριο. Προσπαθεί να το λύσει συζητώντας με τους συμμαθητές του, κάνοντας διασταυρώσεις, παρακολουθώντας εκπαιδευτικά βίντεο, ανακαλύπτοντας ξεθωριασμένα ημερολόγια… Τέλος, φτάνει στη λύση του μυστηρίου, και αναλαμβάνει να επιλύσει απλές ασκήσεις μονοϋβριδισμού. Αποχαιρετώντας το LAMS σκοράρει σε ένα παιχνίδι καλαθοσφαίρισης, που φυσικά πίσω από τα τρίποντα (ω ναι! ξέρω και από μπάσκετ) κρύβεται η αναλογία 3:1!

Σχεδίασα, λοιπόν, ένα ακόμη μάθημα σε ένα ακόμη LMS όπως κατάλαβες. Θυμάσαι το moodle; Κι αυτό LMS ήταν. So many LMS… so little time! Υπάρχουν τόσα λογισμικά και εφαρμογές, που το μόνο που χρειάζεται από μέρους των εκπαιδευτικών είναι διάθεση, όρεξη, και χρόνος για να ταξιδέψουν στον μαγικό κόσμο των ΤΠΕ, και να ανακαλύψουν δημιουργικούς τρόπους οικοδόμησης της νέας γνώσης για τους μαθητές. Φυσικά το LAMS αποτελεί και τη λύση για εκείνα τα παιδιά που είναι άρρωστα, που μένουν μακριά σε κάποιο δυσπρόσιτο νησί, ή που είναι εγκλωβισμένα στο χιόνι… Το σχολείο με αυτό τον τρόπο έρχεται στο σπίτι τους (με μια απώλεια βέβαια….χωρίς τους συμμαθητές τους)!

Αναπόφευκτα βέβαια συγκρίνω το moodle με το LAMS… Και δεν μπορώ να μη σου πω τη γνώμη μου… Για μένα, λοιπόν, το moodle είναι πιο εύχρηστο στον κατασκευαστή (αν και βέβαια το LAMS σου δίνει την αίσθηση της ζωντάνιας, λόγω της γραμμικότητας που προσφέρει). Θες γιατί το moodle ήταν η πρώτη μου επαφή με λογισμικά; Ο πρώτος έρωτας δύσκολα περνάει λένε… Θες γιατί είμαι πολύ κουρασμένη αυτές τις μέρες, λόγω φόρτου εργασιών; Μήπως επειδή είχα περισσότερο χρόνο να ασχοληθώ με το moodle; Θες επειδή πέρασε αρκετός χρόνος από την ενασχόληση με το moodle, και πλέον θυμάμαι μόνο τις ευχάριστες εμπειρίες;  Ίσως τίποτα από όλα αυτά ή όλα αυτά μαζί! Δοκίμασε κι εσύ Αναγνώστη μου και περιμένω τη δική σου γνώμη.

Η ενότητα που επέλεξα είναι: Μεντελιανή κληρονομικότητα

Εκπαιδευτική βαθμίδα

Γ’ Λυκείου

Διδακτικοί στόχοι

  • Ανακάλυψη του 1ου νόμου του Mendel.
  • Επίλυση απλών ασκήσεων μονοϋβριδισμού.

Η ακολουθία που οργάνωσα

Εδώ θα βρεις αναλυτικά όλες τις δραστηριότητες του σεναρίου μαθήματος μου, όπως αυτό δημιουργήθηκε στο LAMS.

Σημ: Πολλά ευχαριστώ στη συμφοιτήτρια μου Τσικαλάκη Κατερίνα (εδώ θα βρεις το blog της) με την οποία βρισκόμαστε στη δημιουργία αυτού του φύλλου εργασίας.

Μαθαίνοντας (με) το Wiki…

Πηγή (https://news.bitcoin.com)

Το πρώτο wiki, δημιουργήθηκε το 1994 (τη χρονιά που γεννήθηκα παρεμπιπτόντως!) από τον Ward Cunningham. Το Wiki αυτό είναι ευρύτερα γνωστό ως «Wiki Wiki Web». Ο Cunningham εμπνεύστηκε τον όρο wiki από τα «wiki-wiki», δηλαδή τα γρήγορα λεωφορεία πυκνών δρομολογίων στον αερολιμένα της Χονολουλού. Όπως δήλωσε ο ίδιος, «επέλεξα το wiki-wiki ως παρηχητικό υποκατάστατο για το «γρήγορα», και με αυτόν τον τρόπο απέφυγα την ονομασία quick-web”. Η λέξη Wiki ερμηνεύεται μερικές φορές και ως ακρώνυμο για το «What I know is»,  δηλαδή «αυτό που ξέρω, είναι». Αν μη τι άλλο, αποτελεί μια χαρακτηριστική φράση για τον τρόπο λειτουργίας του Wiki: ο κάθε χρήστης συμμετέχει στη συγγραφή κάποιου έργου προσθέτοντας την προσωπική του γνώση.

Εφαρμογές wiki στη μάθηση και διδασκαλία

Που χρησιμοποιείται το Wiki στην εκπαιδευτική διαδικασία; Σε ομαδικές εργασίες Αναγνώστη μου. Με ποιο τρόπο; Το ιστορικό αναθεώρησης επιτρέπει στο δάσκαλο να ελέγχει τις συνεισφορές και να παρατηρεί την ανάπτυξη των εργασιών. Που αλλού; Σε ομαδικές συζητήσεις, όπου οι αντίθετες θέσεις συζητούνται και παρουσιάζονται τα επιχειρήματα της εκάστοτε θέσης. Ο κατάλογος χρήσης των Wiki είναι μακρύς… Φαντασία να έχεις, και μπορείς να το χρησιμοποιήσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Σκοπός εργασίας

Για να το χρησιμοποιήσεις όμως πρέπει να μάθεις κώδικα Wiki. Μην ανησυχείς, είναι πολύ ευκολότερο από όσο νομίζεις! Παρακάτω σου παραθέτω τη δική μου προσπάθεια, η οποία πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του μαθήματος Εκπαιδευτική Τεχνολογία – Πολυμέσα στο ΜΔΕ «Διδακτική της Βιολογίας». Μας ανατέθηκε ως εργασία να εξασκηθούμε  στη χρήση του κώδικα wiki, γράφοντας τα θέματα των πανελληνίων της Βιολογίας Θετικής Κατεύθυνσης από μία εξεταστική περίοδο.

Έτσι φαίνεται γραμμένο σε κώδικα Wiki…

Αποθηκεύοντας τη σελίδα εμφανίζεται έτσι….

Βιβλιογραφικές πηγές

Στέα Ε., Τουμπίδου Μ., Σιμιτός Μ., Τσαμούρα Ε., (2007), Ένα Wiki για το Wiki, διαθέσιμο στο http://dreamteam.wikidot.com/education

Φυσικά, το Φωτόδεντρο «φωτοσυνθέτει»!

Πηγή (http://freedesignfile.com)

Αναγνώστη μου, θέλεις το μάθημά σου να είναι ενδιαφέρον και διασκεδαστικό, αλλά είσαι νέος εκπαιδευτικός και δεν έχεις ιδέες; Σκέφτεσαι πως δεν γίνεται να «φωτοσυνθέσεις» για να τις βρεις; Κι όμως, υπάρχει λύση και αυτή λέγεται Φωτόδεντρο και φυσικά (όπως όλα τα δέντρα) «φωτοσυνθέτει» για σένα…

Το Φωτόδεντρο είναι ο Εθνικός Συσσωρευτής Εκπαιδευτικού Περιεχομένου για την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αποτελεί την κεντρική e-υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας για την ενοποιημένη αναζήτηση και διάθεση ψηφιακού εκπαιδευτικού περιεχομένου στα σχολεία (http://photodentro.edu.gr/aggregator/). Στο φωτόδεντρο μπορεί να βρει κανείς διαδραστικά βιβλία, βίντεο, προσομοιώσεις και διαδραστικές ασκήσεις, οι οποίες μπορούν να αξιοποιηθούν εκπαιδευτικά, ανάλογα με τη θεματική ενότητα και τον εκπαιδευτικό στόχο.

Παρακάτω θα σου παρουσιάσω ένα παράδειγμα αξιοποίησης υλικού από το Φωτόδεντρο, για τη διεξαγωγή της διδασκαλίας της θεματικής ενότητας «Ροή της γενετικής πληροφορίας», της Βιολογίας Γ’ Λυκείου. Το μαθησιακό αυτό αντικείμενο (Μεταγραφή και Μετάφραση της γενετικής πληροφορίας – Άσκηση) προτείνεται να αξιοποιηθεί προκειμένου να αξιολογηθούν οι γνώσεις των μαθητών σου και να καλυφθεί ο 5ος γνωστικός στόχος (Να είναι σε θέση να αντιγράψουν, μεταγράψουν και μεταφράσουν ένα τμήμα μίας αλυσίδας DNA, εφαρμόζοντας τον κανόνα συμπληρωματικότητας των βάσεων) του (υποτυπώδους) σχεδίου μαθήματος.

Τα πρώτα μου βήματα στη Βικιπαίδεια!

Εν αρχή ην …. η εγγραφή και η δημιουργία της προσωπικής μου σελίδας!

 

Ακολούθησαν τα πρώτα μου δειλά βήματα στη Βικιπαίδεια, με ποικίλα θέματα ενδιαφέροντος. Από το περιβάλλον έως…..την κοινωνία!

Μια γενική αποτίμηση της συνεισφοράς μου στη Βικιπαίδεια. Φυσικά είναι ακόμη μικρή. Είναι όμως μόνο η αρχή!
Παροτρύνω κι εσένα Αναγνώστη μου, αφού γίνεις χρήστης της Βικιπαίδεια να αρχίσεις τη συγγραφή λημμάτων. Ας βοηθήσουμε όλοι μαζί στο «χτίσιμο» της γνώσης…

 

Πηγή (http://gbtimes.com)

Η ιστορία της ίδιας της Εγκυκλοπαίδειας….

Πηγή (Absolute Write)

Θυμάσαι Αναγνώστη μου τις πολύτομες και βαριές εγκυκλοπαίδειες, που έπιαναν σχεδόν όλα τα ράφια στη βιβλιοθήκη, και σε κούραζαν στο ξεσκόνισμα;;; Ήμουν παιδί του δημοτικού τότε… Αγαπούσα πολύ τις εγκυκλοπαίδειες και τα βιβλία! Το πιο ξεκούραστο μέρος ήταν η βιβλιοθήκη του σχολείου μου. Θυμάμαι πόσο μου άρεσε το άρωμα του χαρτιού από τις εγκυκλοπαίδειες… Δεν είχα βιβλιοθήκη στο σπίτι (πέρα από μία πολύ παλιά της μητέρας μου, που μια φορά μόνο μου φάνηκε χρήσιμη) και έτσι είχα το εξής όνειρο: Όταν παντρευτώ και αποκτήσω δικό μου σπίτι, ένα δωμάτιο να περιλάμβανε μόνο ράφια με δεκάδες βιβλία και όλες τις σύγχρονες εκδόσεις εγκυκλοπαιδειών…

Τα χρόνια πέρασαν κι ενηλικιώθηκα… Εγκυκλοπαίδειες, πλέον, με αυτή την μορφή δεν υπάρχουν. Μερικά γραμμάρια πεπλατυσμένου πλαστικού αντικαθιστούν μερικές δεκάδες κιλά χαρτιού. Η κοπιώδης αναζήτηση ενός λήμματος, μέσα στις χιλιάδες σελίδες ενός εγκυκλοπαιδικού λεξικού, γίνεται εντός δεκάτων του δευτερολέπτου από τη γραμμή «αναζήτηση» μιας ηλεκτρονικής εγκυκλοπαίδειας! Τα λήμματα, συνήθως, συνοδεύονται από εικαστικό υλικό, animations ή video, καθιστώντας τη μελέτη ιδιαίτερα διαδραστική και ευχάριστη. Φαίνεται πως σήμερα τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα για τα νέα παιδιά, αρκεί να έχουν τα μάτια τους ανοιχτά. Η γνώση έρχεται μόνη της μπροστά τους, φτάνει να ξέρουν να την υποδεχτούν, να την απολαύσουν, να την αξιοποιήσουν.

Ανάμεσα σε αρκετές άλλες ηλεκτρονικές εγκυκλοπαίδειες είναι και η Βικιπαίδεια, που δημιουργήθηκε από εθελοντές, το 2001. Η Βικιπαίδεια βασίζει τη λειτουργία της στο λογισμικό wiki (απ’ όπου παίρνει και το μισό της όνομα). Το σύνθημα της Βικιπαίδειας είναι ότι αποτελεί μια «ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια που ο καθένας μπορεί να επιμεληθεί». Πέρα από το ότι αποτελεί πολύτιμη πηγή πληροφοριών (που συνεχώς ανανεώνονται), μπορεί να αξιοποιηθεί και στην εκπαιδευτική διαδικασία με πολλούς τρόπους, και σίγουρα αποτελεί έναν χώρο όπου μπορεί να γίνει από κοινού επεξεργασία πληροφοριών μεταξύ των μαθητών και του δασκάλου. Σε επόμενο άρθρο μου θα σου δείξω πως έγινα μέλος στη Βικιπαίδεια καθώς και την συνεισφορά μου.