Με πλήρη συναίσθηση ότι η εκπαιδευτική καθημερινότητα αλλοτριώνει σταδιακά το μεράκι, επέλεξα να αλλάξω θέση και από εκπαιδευτικός να γίνω εκπαιδευόμενη.

Αν και ο συνδυασμός εργασίας-εκπαίδευσης-φύλου-ηλικίας ήταν εις βάρος μου συνειδητοποιώ τώρα το κέρδος που αποκόμισα από αυτό το εγχείρημα που ξεκίνησα.

Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών έχει αποτελέσει κοινωνικοπολιτικό θέμα που πολλοί μπορούν να αναλύσουν καλύτερα από μένα. Όμως, όσα στοιχεία  κι αν υπάρχουν από μελέτες, ο κάθε εκπαιδευόμενος βιώνει ξεχωριστά αυτή την εμπειρία, όποια ηλικία κι άν έχει. Πιστεύω ότι αυτό ισχύει υπό διαφορετικούς όρους και για τους μαθητές μας. Ποιά είναι τα στοιχεία που δυσκολεύουν την μάθηση και κατ’ επέκταση την εκπαίδευση; Τι αναζητά ο καθένας μέσα από μια εκπαιδευτική διαδικασία; Πως βιώνει ο καθένας την επιτυχία ή την αποτυχία; Πως τελικά ο εκπαιδευόμενος εκτιμά αν άξιζε ο κόπος που απαιτήθηκε σε σχέση με το όφελος της διαδικασίας;

Εδώ ο εκπαιδευτικός-εκπαιδευόμενος έχει κατά την γνώμη μου ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που τον φέρνουν σε μια άβολη θέση. Η έκθεση, η αξιολόγηση, η ετοιμότητα και η εντιμότητα δεν είναι  διαπραγματεύσιμα όπως για άλλους ίσως εκπαιδευόμενους. Ξεπερνώντας και ξεχνώντας όλες αυτές τις δυσκολίες ας μείνουμε στο κέρδος και θα μιλήσω μόνο για την προσωπική μου εμπειρία και για την συγκεκριμένη εκπαίδευση.

  • Συνειδητοποιείς  ότι υπάρχουν τόσα πολλά θέματα που δεν έμαθες για την επιστήμη που έχεις αφήσει και σε έχει αφήσει πίσω.
  •  Βρίσκεσαι  κοντά με άλλες επιστήμες που ασχολούνται τόσο πολύ μαζί σου σαν εκπαιδευτικό ή σαν επιστήμονα που είναι πολύ πιθανόν να μην σου είχε περάσει από το μυαλό.
  • Διαπιστώνεις ότι αν χάσεις την άκρη του νήματος δύσκολα το ξαναπιάνεις.
  • Νοιώθεις καλύτερα τι σημαίνει αξιολόγηση, κρίση, οριοθέτηση, χρονικός περιορισμός.
  • Βλέπεις καθαρά την διαφορετικότητα στις επιλογές, τις προτιμήσεις και την μεθοδολογία στα αντικείμενα ενδιαφέροντος του καθενός.
  • Επιβιώνεις καλύτερα συνεργατικά παρά ανταγωνιστικά εφόσον δεν αντιπαρατίθενται τα καλά και συμφέροντα.
  • Καταλαβαίνεις την σημασία κάποιων ειδικών μεθοδολογικών διαδικασιών της εκπαίδευσης που λόγω θέσης δεν χρησιμοποιείς συστηματικά (όπως πχ η βιβλιογραφία) αλλά απλώς υποδεικνύεις.
  • Κυρίως όμως συνειδητοποιείς την ικανοποίηση του να καταφέρνεις τους στόχους που βάζεις.

Γι αυτούς και άλλους λόγους που ίσως παρέλειψα είναι νομίζω καλό να βρίσκεσαι σ΄αυτή την διαδικασία στην διάρκεια της θητείας σου στα θρανία, για να μη βρίκεσαι

“μια ζωή στην ίδια τάξη, θεωρία μα και πράξη”.

Σίγουρα πάντως το οικονομικό και πολιτισμικό κεφάλαιο είναι πολύ καθοριστικοί παράγοντες για να είσαι “λειτουργός της εκπαίδευσης”

Αφήστε σχόλιο