Moodle

Το Moodle είναι μια δημοφιλής, ανοικτού κώδικα πλατφόρμα ηλεκτρονικής μάθησης (learning management system, LMS) που χρησιμοποιείται για την παροχή μαθημάτων και την υποστήριξη εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων μέσω του διαδικτύου. Είναι σχεδιασμένο για να επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς να δημιουργούν και να διαχειρίζονται διαδικτυακά μαθήματα, ενώ παράλληλα προσφέρει στους μαθητές τα εργαλεία για να συμμετέχουν και να αλληλεπιδρούν με το εκπαιδευτικό υλικό και άλλους συμμετέχοντες.

Συγκεκριμένα, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να δημιουργούν και να διαχειρίζονται μαθήματα με κείμενα, βίντεο, κουίζ, φόρουμ και άλλους πόρους. Παρέχει εργαλεία για τη δημιουργία κουίζ, διαγωνισμάτων και αξιολογήσεων, βοηθώντας στη μέτρηση της προόδου των μαθητών. Υποστηρίζει εργαλεία συνεργασίας όπως φόρουμ, βάσεις δεδομένων, εργαστήρια, και έργα ομάδας. Παρέχει στατιστικά στοιχεία και αναφορές για την παρακολούθηση της προόδου των μαθητών και τη συμμετοχή τους. Επίσης, μπορεί να προσαρμοστεί στις ανάγκες των χρηστών μέσω διάφορων θεμάτων και πρόσθετων.

Chat gpt

Ζήτησα απο το chat gpt να μου απαντήσει στο εξής ερώτημα:

“Θέλω να μου οργανώσεις και να μου σχεδιάσεις μια προσομοίωση που θα επιτρέπει αυξημένη διάδραση και αλληλεπίδραση και η οποία θα προβλέπεται να ενταχθεί σε ένα διερευνητικό φύλλο
εργασίας. Το θέμα της προσομοίωσης να αφορά τη ροή ενέργειας στο μάθημα βιολογίας β λυκείου. Τι θα μπορούσα να κάνω ώστε οι μαθητές να είναι ικανοί να περιγράφουν τη ροή ενέργειας σε ένα οικοσύστημα;”

Η απάντηση που μου έδωσε είναι η παρακάτω:

“Για να δημιουργήσεις μια διαδραστική και ελκυστική προσομοίωση που να βοηθά τους μαθητές να κατανοήσουν τη ροή ενέργειας σε ένα οικοσύστημα, θα μπορούσες να ακολουθήσεις τα εξής βήματα:

1. Ορισμός Σκοπού της Προσομοίωσης

Η βασική αποστολή της προσομοίωσης θα είναι να δείξει πώς η ενέργεια μεταφέρεται και μετασχηματίζεται μέσα σε ένα οικοσύστημα, ξεκινώντας από τον ήλιο (ως αρχική πηγή ενέργειας) και συνεχίζοντας μέσω των τροφικών επιπέδων (φυτά, ζώα, αποικοδομητές).

Σκοπός είναι οι μαθητές να κατανοήσουν τα εξής:

  • Ο ρόλος του ήλιου ως αρχική πηγή ενέργειας.
  • Η μεταφορά της ενέργειας μέσα από το τροφικό πλέγμα.
  • Η απώλεια ενέργειας σε κάθε τροφικό επίπεδο.
  • Ο ρόλος των αποικοδομητών στην ανακύκλωση ενέργειας.

2. Περιγραφή Διαδραστικής Προσομοίωσης

Μια καλή ιδέα για προσομοίωση μπορεί να είναι η αναπαράσταση ενός οικοσυστήματος (π.χ., δάσος ή λιμνούλα), όπου οι μαθητές μπορούν να αλληλεπιδράσουν με διαφορετικούς οργανισμούς σε διάφορα τροφικά επίπεδα. Μπορεί να προσομοιωθεί η διαδικασία της φωτοσύνθεσης, της κατανάλωσης και της αποικοδόμησης.

Στοιχεία της προσομοίωσης:

  • Εικόνες και Εικονίδια: Εικονίδια για ήλιο, φυτά, ζώα (χορτοφάγα, σαρκοφάγα, αποικοδομητές) και ανακύκλωση ενέργειας.
  • Προσομοίωση Ροής Ενέργειας: Οι μαθητές μπορούν να μεταφέρουν ενέργεια από το ένα επίπεδο στο άλλο (π.χ., από τα φυτά στα χορτοφάγα και από τα χορτοφάγα στα σαρκοφάγα).
  • Διαδραστικές Αποστολές: Ο μαθητής καλείται να επιλέξει ποιους οργανισμούς θα τοποθετήσει σε κάθε τροφικό επίπεδο και να παρακολουθήσει την απώλεια ενέργειας σε κάθε επίπεδο. Επίσης, μπορεί να δει τον ρόλο των αποικοδομητών στην ανακύκλωση της ενέργειας.

3. Διερευνητικό Φύλλο Εργασίας

Το διερευνητικό φύλλο εργασίας πρέπει να καθοδηγεί τους μαθητές βήμα-βήμα μέσα στην προσομοίωση και να τους ενθαρρύνει να αναλύσουν τα αποτελέσματα της αλληλεπίδρασης των οργανισμών.

Δομή Διερευνητικού Φύλλου:

  1. Εισαγωγή:
    • Εισαγωγή στο θέμα της ροής ενέργειας.
    • Εξήγηση του τρόπου που η ενέργεια εισέρχεται και μεταφέρεται μέσα σε ένα οικοσύστημα.
  2. Εργασία:
    • Δοκιμή διαφορετικών σεναρίων (π.χ., αλλαγή οργανισμών σε κάθε τροφικό επίπεδο).
    • Παρατήρηση των αποτελεσμάτων της ενέργειας και της απώλειας της σε κάθε επίπεδο.
    • Συμπλήρωση ερωτήσεων σχετικά με τις αλληλεπιδράσεις, την ενέργεια και τις απώλειες.
  3. Αναλυτική Συζήτηση:
    • Ερωτήσεις για συζήτηση: «Τι θα συνέβαινε αν αφαιρούσαμε τον καταναλωτή από το τροφικό πλέγμα;», «Πώς επηρεάζει η αλλαγή του αριθμού των φυτών την ενέργεια στο οικοσύστημα;».

4. Ενσωμάτωση Διαδραστικών Στοιχείων

  • Παιχνίδι Ροής Ενέργειας: Στο παιχνίδι, οι μαθητές θα πρέπει να συνδέσουν τα φυτά με τα χορτοφάγα, τα χορτοφάγα με τα σαρκοφάγα και ούτω καθεξής. Κάθε φορά που η ενέργεια διασχίζει ένα επίπεδο, η προσομοίωση θα υπολογίζει την απώλεια (π.χ., 90% απώλεια ενέργειας από το ένα επίπεδο στο επόμενο).
  • Διάγραμμα Τροφικών Επίπεδων: Οι μαθητές θα πρέπει να δημιουργήσουν διάγραμμα ροής ενέργειας, το οποίο να απεικονίζει την πορεία της ενέργειας μέσω των οργανισμών.

5. Αξιολόγηση Μαθητών

  • Οι μαθητές θα μπορούν να αξιολογήσουν τις ενέργειες τους μέσα από τη σωστή κατανόηση της ροής ενέργειας, καθώς και να διαπιστώσουν τυχόν αστοχίες στην αναπαράσταση του οικοσυστήματος.
  • Οι απαντήσεις στις ερωτήσεις του φύλλου εργασίας θα δείξουν αν κατανοούν τις συνέπειες της ενέργειας στην οικολογική αλυσίδα και αν μπορούν να αναγνωρίσουν την αξία της ανακύκλωσης ενέργειας.

6. Σχέδιο Αξιολόγησης

Στο τέλος της δραστηριότητας, οι μαθητές θα συμπληρώσουν μια αξιολόγηση για την κατανόηση της ροής ενέργειας, εξετάζοντας:

  • Ποιο είναι το ποσοστό ενέργειας που περνά από το ένα τροφικό επίπεδο στο άλλο;
  • Πώς η ενέργεια επηρεάζει το μέγεθος του πληθυσμού των οργανισμών;
  • Ποιες είναι οι συνέπειες της αλλαγής του οικοσυστήματος στην ενέργεια;

Με αυτόν τον τρόπο, η προσομοίωση όχι μόνο θα κάνει την έννοια της ροής ενέργειας πιο κατανοητή, αλλά θα ενισχύσει την αλληλεπίδραση των μαθητών με το μάθημα.”

Απο τα παραπάνω, μπορούμε να παρατηρήσουμε οτι πρόκειται για ένα πολύ οργανωμένο σύστημα απαντήσεων, το οποίο δίνει αναλυτικές απαντήσεις στα ερωτήματα που τίθενται.

Cmapcloud

Εννοιολογικός χάρτης που αφορά το οικοσύστημα (Βιβλίο Β’ λυκείου, σελ. 69-74)

Scratch

Σενάριο 1, Τίτλος: Σκρατσογατότσαρκα : Στο έργο μας θα έχουμε 4 υπόβαθρα και μια φιγούρα. Από το πληκτρολόγιο, όταν πατηθεί το πάνω βέλος η φιγούρα μας λέει ένα μήνυμα και εμφανίζεται ένα επόμενο υπόβαθρο. Όταν πατηθεί το κάτω βέλος η φιγούρα μας λέει ένα άλλο μήνυμα και εμφανίζεται ένα προηγούμενο υπόβαθρο. Όταν πατηθεί το δεξί βέλος η φιγούρα μας κινείται κάποια βήματα δεξιά. https://scratch.mit.edu/projects/1109452508/

Σενάριο 2, Τίτλος: Shopping stars : Διαθέτουμε δύο (2) φιγούρες. Όταν κάνουμε κλικ πάνω στην κάθε φιγούρα τότε αυτή για πάντα αλλάζει ενδυμασίες. https://scratch.mit.edu/projects/1109457159/

Something fun

Σύντομο βιογραφικό

Ονομάζομαι Χριστοδούλου Μαρία και είμαι από το νομό Κιλκίς .

https://www.gtp.gr/LocPage.asp?id=6992&lng=1

Έχω τελειώσει το Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης και έπειτα το μεταπτυχιακό πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Λευκωσίας σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πατρών.

Εργάστηκα για έναν χρόνο στην ιδιωτική εκπαίδευση και εδώ και 3 χρόνια στη δημόσια εκπαίδευση ως παράλληλη στήριξη σε νηπιαγωγείο.

Αγαπώ τα παιδιά και θεωρώ πολύτιμο ό,τι περισσότερο μπορώ να μάθω για την εξέλιξή τους, αλλά και για τη δική μου εξέλιξη μέσα από τον κόσμο τους. 

Ξεκίνησα το μεταπτυχιακό στη διδακτική της βιολογίας γιατί ο κόσμος της επιστήμης προσελκύει το ενδιαφέρον των παιδιών.

Καλημέρα κόσμε!

Καλώς ήλθατε στο ΜΔΕ – Διδακτική της Βιολογίας Ιστότοποι. Αυτό είναι το πρώτο σας άρθρο. Αλλάξτε το ή διαγράψτε το και αρχίστε να γράφετε!