ΦΑΣΕΙΣ
ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΣΗ
Ενεργοποίηση του ενδιαφέροντος των μαθητών παρουσιάζοντας τη θέση των Νησιών Galapagos, την ποικιλία των ζωικών ειδών και την ποικιλομορφία βιοτόπων τους. Ανάκληση της θεωρίας του Δαρβίνου που συσχετίζει την ποικιλία των ειδών με την ποικιλία των βιοτόπων, με βάση τις παρατηρήσεις της μορφής του ράμφους των σπίνων και του είδους της τροφής τους σε εικόνα που παρουσιάζουμε. Εμπλέκουμε τους μαθητές στην αναζήτηση απάντησης για τον τρόπο με τον οποίο ο Δαρβίνος θεωρούσε ότι συντελέστηκε η προσαρμογή των σπίνων στο περιβάλλον τους.
ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗ
Στη φάση αυτή ζητάμε από τους μαθητές να διερευνήσουν τους τρόπους με τους οποίους εμφανίζονται νέα χαρακτηριστικά στους πληθυσμούς (μεταλλάξεις) και την διερεύνηση της κληροδότησης ή όχι των επίκτητων χαρακτηριστικών με βάση πειραματικά δεδομένα του 20ου αιώνα. (μη κληροδότηση)
ΕΞΗΓΗΣΗ
Επιδιώκουμε οι μαθητές να εξηγήσουν, με βάση τα δεδομένα της εξερεύνησής τους, στο παράδειγμα των σπίνων τη σχέση του περιβάλλοντος με τα προσαρμοστικά χαρακτηριστικά τους (μορφή ράμφους) εστιάζοντας στα προβληματικά σημεία της θεωρίας του Δαρβίνου. Εισάγουμε και εξηγούμε την έννοια της γενετικής απομόνωσης στους μαθητές ως προϋπόθεση για την ειδογένεση. Διατυπώνουμε τη συνθετική θεωρία.
ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ
Οι μαθητές εφαρμόζουν τη θεωρία της σύγχρονης σύνθεσης στις πεταλούδες Biston betularia (φαινόμενο βιομηχανικού μελανισμού) και κάνουν πρόβλεψη για την πιθανή ή όχι μελλοντική εμφάνιση νέων ειδών χωρίς γενετική απομόνωση.
ΕΚΤΙΜΗΣΗ
Οι μαθητές συμπληρώνουν φύλλο εργασίας με ερωτήσεις κλειστού τύπου πολλαπλής επιλογής και Σωστού – Λάθους για να ελέγξουν τις γνώσεις τους.
Πολύ ενδιαφέρουσα προσέγγιση!
Πολύ ωραία δουλεία και εικόνα!