Διαισθητική Βιολογία (Intuitive Biology) και Διδακτική της Βιολογίας.

Ο άνθρωπος είναι από τη φύση του ταξινόμος. Ο εγκέφαλός μας κατηγοριοποιεί κάθε είδους αντικείμενα που μας περιβάλλουν αυτόματα.

Ο Scott Atran, ειδικός στη γνωστική ανθρωπολογία στο Πανεπιστήμιο του Μίτσιγκαν, έχει φέρει στο φως στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία τα άτομα σε κάθε ανθρώπινη κοινωνία σκέφτονται Διαισθητικά για τα φυτά και τα ζώα με τους ίδιους ειδικούς τρόπους, οι οποίοι διαφέρουν από τον τρόπο που σκεφτόμαστε για αντικείμενα, όπως οι πέτρες, τα άστρα και οι καρέκλες. ( Atran, S. (1998). Folk biology and the anthropology of science: Cognitive universals and cultural particulars. Behavioral and brain sciences, 21(4), 547-569.)

Ένα “έμψυχο” αντικείμενο είναι διαφορετικό από ένα “άψυχο”. Η διαίσθηση που προσδίδει “εμψυχότητα” σε ένα αντικείμενο, είναι η εγγενής γνώση ότι τα έμψυχα αντικείμενα έχουν, όπως το έθεσε τόσο έξοχα και ποιητικά ο Steven Pinker: “Μια εσωτερική και ανανεώσιμη πηγή πνοής”.

Ταξινομούμε τα φυτά και τα ζώα σε ομάδες-είδη και συμπεραίνουμε ότι κάθε είδος έχει μια υποκειμενική αιτιώδη φύση ή Ουσία, που είναι υπεύθυνη για την εμφάνιση και την συμπεριφορά του. Αυτή η Ουσία είναι οι μη αντιληπτικές ικανότητες που κάνουν ένα λύκο λύκο, ακόμα και αν έχει μεταμφιεστεί σε πρόβατο – διότι τα φαινόμενα συχνά απατούν. Γνωρίζουμε ότι ένα άλογο θα παραμείνει άλογο, ακόμα και αν το βάψουμε σαν ζέβρα. Αυτή η πεποίθηση ή διαίσθηση είναι ήδη παρούσα σε παιδιά προσχολικής ηλικίας.

Τα συστήματα αυτά ταξινόμησης έχουν μια ιεραρχία: ομάδες μέσα σε ομάδες.

Η αγριόπαπια είναι ένας ειδικός τύπος πάπιας, η οποία είναι ένας ειδικός τύπος πτηνού. Η ταξινόμηση παρέχει το πλαίσιο για την εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με τις Ιδιότητες της κατηγορίας. Ορισμένα από τα συμπεράσματα είναι έμφυτα, άλλα είναι επίκτητα.

Μου λέτε ότι είναι πτηνό, συμπεραίνω ότι έχει φτερά και μπορεί να πετάξει. Μου λέτε ότι είναι πάπια, οπότε συμπεραίνω ότι έχει φτερά, πετάει, κρώζει και κολυμπάει, και ίσως ο νους μου πάει στο όνομα Ντόναλντ κτλ.

Η Διαισθητική Βιολογία αναφέρεται σε αυτόν ακριβώς τον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος μας κατηγοριοποιεί τα έμβια όντα.

Οι Alfonso Caramazza και Jennifer R.Shelton, ερευνητές στο Harvard, ισχυρίζονται ότι υπάρχουν συστήματα γνώσης ειδικά ως προς το πεδίο/τομέα για τις κατηγορίες των έμψυχων και των άψυχων αντικειμένων, τα οποία έχουν διακριτούς νευρωνικούς μηχανισμούς.

Πράγματι, κάποιοι ασθενείς με εγκεφαλική βλάβη είναι ανίκανοι να αναγνωρίσουν ζώα, αναγνωρίζουν όμως ανθρώπινα τεχνουργήματα και αντιστρόφως.(Caramazza, A., & Shelton, J. R. (1998). Domain-specific knowledge systems in the brain: The animate-inanimate distinction. Journal of cognitive neuroscience, 10(1), 1-34.)

Αν έχετε βλάβη σε ορισμένο σημείο του εγκεφάλου, ίσως να μην μπορείτε να διακρίνετε μια τίγρη από ένα φοξ τεριέ, ενώ αν η βλάβη αυτή βρίσκεται σε άλλο σημείο, το τηλέφωνο θα γίνει ένα μυστηριώδες αντικείμενο για σας. Υπάρχουν ακόμα και άτομα με τέτοιες βλάβες στον εγκέφαλο, που δεν μπορούν ειδικά να αναγνωρίσουν φρούτα.

Οι Clark Barret και Pascal Boyer υποστηρίζουν ότι το σύστημα αναγνώρισης ζώων, ίσως να παρουσιάζει μεγαλύτερο βαθμό εξειδίκευσης από το σύστημα των αντικειμένων και ιδιαίτερα για θηρευτές, παρά για θηράματα. (Boyer, P., & Barrett, H. C. (2005). Evolved intuitive ontology: Integrating neural, behavioral and developmental aspects of domain-specificity. Handbook of evolutionary psychology, 96-118.)

Στο πεδίο για τα έμβια όντα μπορεί να υπάρχουν πολύ ειδικοί ανιχνευτές για συγκεκριμένες κατηγορίες επικίνδυνων ζώων κοινών σε διάφορα περιβάλλοντα, όπως τα φίδια και ίσως ακόμα τα μεγάλα αιλουροειδή. Ένα σταθερό σύνολο οπτικών ενδείξεων μπορεί να κωδικευθούν στον εγκέφαλο, ενδείξεις που μας κάνουν να δίνουμε προσοχή σε θέματα όπως: κοφτερά δόντια, μάτια στο μπροστινό μέρος του προσώπου, μέγεθος και σχήμα σώματος, καθώς και βιολογικές όψεις της κίνησης που χρησιμοποιούνται ως πληροφορίες για την αναγνώρισή τους. (Barrett, H. C. (2015). Adaptations to predators and prey. The handbook of evolutionary psychology, 1-18.)

Δεν έχουμε έμφυτη γνώση ότι μια τίγρη είναι τίγρη, ίσως όμως διαθέτουμε έμφυτη/εγγενή γνώση ότι ένα μεγάλο ζώο που παραμονεύει, με μάτια στο μπροστινό μέρος του προσώπου και αιχμηρά δόντια, είναι αρπακτικό ζώο. Και όταν εντέλει δούμε μια τίγρη για πρώτη φορά, θα την εντάξουμε στην κατηγορία των αρπακτικών, μαζί με όλα τα άλλα ζώα που έχουμε βάλει εκεί.

Αυτή η ειδίκευση πεδίου για θηρευτές δεν περιορίζεται στον άνθρωπο.

Ο Richard Cross και οι συνεργάτες του στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Ντέιβις μελέτησαν σκίουρους που είχαν εκτραφεί σε απομόνωση, χωρίς προηγούμενη επαφή με φίδια. Όταν οι σκίουροι βρέθηκαν για πρώτη φορά αντιμέτωποι με φίδια τα απέφυγαν. Δεν απέφυγαν όμως άλλα αντικείμενα, πρωτόγνωρα για αυτούς. Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι σκίουροι έχουν μια έμφυτη επιφυλακτικότητα για τα φίδια. Μάλιστα κατέδειξαν ότι χρειάζονται 10.000 χρόνια ζωής χωρίς φίδια, για να εξαφανιστεί από τους πληθυσμούς αυτό το “πρότυπο” ή “αρχέτυπο” φιδιού. (Coss, R. G., Poran, N. S., Gusé, K. L., & Smith, D. G. (1993). Development of antisnake defenses in California ground squirrels (Spermophilus beecheyi): II. Microevolutionary effects of relaxed selection from rattlesnakes. Behaviour, 124(1-2), 137-162.)

Ο Dan Blumstein και οι συνεργάτες του στο UCLA μελέτησαν μία ομάδα ουάλαμπι (wallabi), που ζουν στο νησί Καγκουρό, ανοιχτά των ακτών της Αυστραλίας, και τα οποία έχουν απομονωθεί φυσικά από όλα τα αρπακτικά ζώα εδώ και 9.500 χρόνια.

Παρουσίασαν στα ουάλαμπι ταριχευμένα αρπακτικά που ήταν εξελικτικώς νέα (ζώα τα οποία οι πρόγονοί τους δεν τα είχαν αντικρίσει ποτέ -π.χ μια αλεπού ή μια γάτα), καθώς και ένα ομοίωμα του εξελικτικού, αν και σήμερα εξαφανισμένου, θηρευτή τους (δεν υπήρχαν ταριχευμένα δείγματα). Τα ουάλαμπι αντέδρασαν στη θέα και των δύο τύπων: σταμάτησαν να βόσκουν και έγιναν πιο προσεκτικά. Δεν είχαν τις αντιδράσεις αυτές με τα αντικείμενα ελέγχου (control group). Αντιδρούσαν στο Οπτικό Μήνυμα και όχι σε κάποια συμπεριφορά (Blumstein, Daniel T., et al. “Insular tammar wallabies (Macropus eugenii) respond to visual but not acoustic cues from predators.” Behavioral Ecology 11.5 (2000): 528-535.)

Έτσι, είναι δυνατόν να υπάρχουν μηχανισμοί εξαιρετικά ειδικοί σε ένα πεδίο (σε αυτή την περίπτωση την αναγνώριση), μηχανισμοί οι οποίοι ΔΕΝ απαιτούν προηγούμενη εμπειρία ή κοινωνικό πλαίσιο προκειμένου να λειτουργήσουν.

Οι μηχανισμοί αυτό είναι έμφυτοι.

Μοιραζόμαστε κάποιους από τους μηχανισμούς αυτούς με άλλα ζώα, ορισμένα ζώα έχουν μηχανισμούς που εμείς δεν έχουμε και, τέλος, μερικοί από αυτούς απαντούν αποκλειστικά στον άνθρωπο.

Η μελέτη βρεφών μας βοηθά να προσδιορίσουμε ποια γνώση είναι εγγενής στον άνθρωπο.

  1. Τα βρέφη έχουν ειδικές νευρικές οδούς κατηγοριοποίησης για να αναγνωρίζουν ανθρώπινα πρόσωπα και να καταγράφουν τη βιολογική κίνηση. (Fox, R., & McDaniel, C. (1982). The perception of biological motion by human infants. Science, 218(4571), 486-487.)
  2. Βρέφη από την ηλικία των 9 μηνών καταλαβαίνουν πότε ένα αντικείμενο αντιδρά σε ένα απομακρυσμένο συμβάν. Για παράδειγμα, αν πέσει κάτι, οτιδήποτε άλλο παρουσιάσει σημεία κίνησης χωρίς προηγούμενη επαφή με αυτό είναι έμψυχο.(Schlottmann, A., & Surian, L. (1999). Do 9-month-olds perceive causation-at-a-distance?. Perception, 28(9), 1105-1113.)
  3. Τα βρέφη περιμένουν ότι ένα έμψυχο αντικείμενο θα κινηθεί προς ένα στόχο με λογικό τρόπο.(Csibra, G., Gergely, G., Bı́ró, S., Koos, O., & Brockbank, M. (1999). Goal attribution without agency cues: the perception of ‘pure reason’in infancy. Cognition, 72(3), 237-267.) Έτσι, αν ένα αντικείμενο πρέπει να υπερπηδήσει κάποιο εμπόδιο για να φτάσει στο στόχο του, προσδοκούν να μην πηδήσει αν το εμπόδιο έχει αφαιρεθεί.

Από τις παραπάνω έρευνες, παρέχονται ενδείξεις ότι τα βρέφη έχουν έμφυτες ικανότητες να διακρίνουν τα “έμψυχα” από τα “άψυχα” αντικείμενα.

Η Βασιλική Ζόγκζα, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Πατρών και στο τμήμα: Dept. of Educational Sciences and Early Childhood Education, αναφέρει πάνω στο ζήτημα πως: “Η Διαισθητική Βιολογία μετατοπίζεται σε πιο προηγμένη σχολική βιολογία όταν μπορεί να γίνει “μηχανιστική” ή και “εξελικτική” συλλογιστική. Εντούτοις, στοιχεία της διαισθητικής βιολογίας μπορούν να ανιχνευθούν στους ενήλικες, ειδικά όταν πρόκειται για απαιτητικά, θεωρητικά “φορτωμένα” φαινόμενα όπως η κληρονομικότητα ή η εξέλιξη. (Zogza, V. (2016). Biology didactics”: A distinct domain of educational research. In The Future of Biology Education Research: Proceedings of the 10th Conference of European Researchers in Didactics of Biology (pp. 181-187). Haifa, Israel: Technion.)

Με βάση τα παραπάνω, η Ζόγκζα Β. προσθέτει πως, η Διδακτική της Βιολογίας μπορεί να θεωρηθεί ως ένας ξεχωριστός τομέας έρευνας όχι μόνο για επιστημολογικούς λόγους, αλλά και για την προσφυγή στην ψυχολογία (και στις νευροεπιστήμες) που προσπαθούν να ερμηνεύσουν την απόκτηση της βιολογικής γνώσης. Οι τελευταίοι επιστημονικοί τομείς μπορούν να καθοδηγήσουν τη διαμόρφωση ερευνητικών ερωτημάτων σχετικά με την ανάπτυξη μαθησιακών περιβαλλόντων, προσανατολισμένων και στοχευμένων στην ηλικία όσον αφορά τον βιολογικό κόσμο.

Ειδικότερα, φαίνεται ότι μπορούμε να ξεκινήσουμε την εκπαίδευση σε ειδικά θέματα της βιολογίας από τα πρώτα χρόνια (ηλικία 4-5) και να θέσουμε ερωτήσεις σχετικά με τη μετάβαση των παιδιών από έναν τρόπο σκέψης σε έναν άλλο (π.χ. από εκούσιο σε βιταλιστικό και μηχανιστικό). Η ανάπτυξη πιο προηγμένων εννοιολογικών δομών μπορεί να επιδιωχθεί περισσότερο αποτελεσματικά αργότερα, εάν έχει ήδη διεξαχθεί επαρκής έρευνα που θα αφορά τους διαισθητικούς τρόπους σκέψης των παιδιών σχετικά με τα βιολογικά φαινόμενα.

Παρανοήσεις (“Νευρομύθοι) των εκπαιδευτικών σε προ-επαγγελματικό στάδιο στη Διδακτική της Βιολογίας, σχετικά με τη Μάθηση και τον Εγκέφαλο, μέσα από το πρίσμα της Εννοιολογικής Αλλαγής.

  1. Εισαγωγή

Οι επιστημονικές έννοιες της μάθησης και της λειτουργίας εγκεφάλου (μέσα από το πρίσμα της νευροβιολογίας) σχετίζονται με τους εκπαιδευτικούς/διδάσκοντες του μαθήματος της βιολογίας με δύο τρόπους: Πρώτον, το θέμα, αυτό καθ’αυτό, συνιστά ένα διδακτικό αντικείμενο (π.χ. μακροχρόνια συναπτική ενδυνάμωση – LTP). Δεύτερον, οι διδάσκοντες της βιολογίας οφείλουν να καθοδηγήσουν τους μαθητές τους προς μια βιώσιμη μάθηση. Ως εκ τούτου, η προσωπική τους κατανόηση σχετικά με την σύνδεση των εννοιών της μάθησης και της λειτουργίας του εγκεφάλου, φαίνεται να έχει ιδιαίτερα εκτεταμένη επίδραση στους μαθητές.

Οι διδάσκοντες της βιολογίας σε προ-επαγγελματικό στάδιο, φαίνεται να υιοθετούν τις αποκαλούμενες «νευρομυθικές», παρανοήσεις σχετικά με τη μάθηση και τον εγκέφαλο, ακόμη και αν φαίνεται να καλύπτουν επαρκώς το σχετικό νευροεπιστημονικό περιεχόμενο κατά τη διάρκεια των σπουδών τους. Αυτές οι παρανοήσεις παραμένουν σχετικά σταθερές καθ ‘όλη τη διάρκεια της πανεπιστημιακής τους εκπαίδευσης, αλλά και της πρακτικής τους κατάρτισης.

Στην Εποικοδομητική θεωρία της διδακτικής και της μάθησης, οι προκαταλήψεις των μαθητών, οι γνώσεις και οι πεποιθήσεις τους (Εναλλακτικές Ιδέες) για ένα συγκεκριμένο επιστημονικό τομέα, πριν από την λήψη της σχετικής διδασκαλίας, αποτελούν κεντρικό στοιχείο της διαδικασίας διδασκαλίας και μάθησης.

Όσον αφορά την αποδεδειγμένα και γενικά αποδεκτή επιστημονική γνώση, οι προκαταλήψεις των μαθητών μπορεί να είναι είτε λανθασμένες (= παρανοήσεις) είτε να έχουν τα ερείσματα τους σε πλαίσια καθημερινότητας (= καθημερινές αντιλήψεις). Μακροπρόθεσμα, αυτές οι Εναλλακτικές Ιδέες/Αντιλήψεις χρειάζεται να αναπτυχθούν συστηματικά σε επιστημονικά αποδεκτές αντιλήψεις (= επιστημονικές έννοιες). Το διδακτικό και μαθησιακό μοντέλο της Εννοιολογικής Αλλαγής, χρησιμοποιείται για την πραγματοποίηση αυτού του μετασχηματισμού σε σχολικά πλαίσια και έχει εφαρμοστεί σε πολλές ειδικότητες, π.χ., στη βιολογία στην ιστορία, στις πολιτικές επιστήμες, και στα μαθηματικά.

Έρευνες σχετικά με την Εννοιολογική Αλλαγή, έχουν αναδείξει, ότι ακόμη και οι εκπαιδευτικοί έχουν επιστημονικά ακατάλληλες προϋπάρχουσες εναλλακτικές αντιλήψεις και κατά συνέπεια χρειάζεται επίσης να υποβληθούν σε μια διαδικασία Εννοιολογικής Αλλαγής, κατά τη διάρκεια της επαγγελματοποίησής τους.

Εφαρμόζοντας το πλαίσιο των Kunter et al. και Shulman, αυτά τα προγράμματα επιμόρφωσης επιδιώκουν την οικοδόμηση γνώσεων περιεχομένου (CK), παιδαγωγικής γνώσης περιεχομένου (PCK) και ψυχολογικής-παιδαγωγικής διαδικαστικής γνώσης (PPK), όπως και την επαγγελματοποίηση των πεποιθήσεών τους σχετικά με το μαθησιακό περιεχόμενο και την διδακτική πρακτική.

Μέχρι στιγμής έχουν γίνει ελάχιστες μόνο προσπάθειες ενσωμάτωσης του μοντέλου της Εννοιολογικής Αλλαγής στην εκπαίδευση και επαγγελματική κατάρτιση των εκπαιδευτικών, παρά το γεγονός ότι η πανεπιστημιακή/ακαδημαϊκή εκπαίδευση θεωρείται κρίσιμο σημείο καμπής για την ενίσχυση των επιστημονικών εννοιών.

2.Θεωρητικό υπόβαθρο
2.1. Παρανοήσεις σχετικά με τη μάθηση και τον εγκέφαλο

Μια πρόσφατη έρευνα διαπίστωσε ότι οι αντιλήψεις των διδασκόντων του μαθήματος της βιολογίας, σχετικά με τη μάθηση και τον εγκέφαλο χαρακτηρίζονται σε μεγάλο βαθμό από «Νευρομύθους», παρόλο που μπορεί να ολοκληρώνουν το περιεχόμενο των νευροεπιστημικών μαθημάτων στο πλαίσιο των σπουδών τους . Οι Νευρομύθοι συνιστούν παρανοήσεις, που δημιουργούνται από παρεξηγήσεις, λανθασμένες ερμηνείες ή αλλοιώσεις δεδομένων που έχουν τεκμηριωθεί επιστημονικά (μέσω των νευροεπιστημών) σχετικά με την εφαρμογή της έρευνας γύρω από την λειτουργία του εγκεφάλου στην εκπαίδευση, αλλά και σε άλλους τομείς.

Οι καθηγητές βιολογίας που έλαβαν ακαδημαϊκό γνωστικό υπόβαθρο σχετικά με τις νευροεπιστήμες στις πανεπιστημιακές σπουδές τους έχει διαπιστωθεί ότι υιοθετούν 11 κύριους νευρομύθους: Την ύπαρξη μαθησιακών στυλ, την αποτελεσματικότητα της εκγύμνασης του εγκεφάλου (Brain Gym), την αποθήκευση πληροφοριών σε συγκεκριμένες θέσεις στον εγκέφαλο (μοντέλο σκληρού δίσκου), το ότι οι μαθησιακές διαφορές οφείλονται στην χρήση διαφορετικών ημισφαιρίων, το ότι αποτελεσματικότερη ηλικία για μάθηση βρίσκεται πριν από την ηλικία των τριών, το ότι η Λογική ενεδρεύει στο αριστερό ημισφαίριο / και η Δημιουργικότητα στο δεξί, στο ότι υφίστανται Κρίσιμες Περίοδοι της παιδικής ανάπτυξης με μαθηματική ακρίβεια, στο ότι χρησιμοποιούμε μόνο το 10% του εγκεφάλου μας, στο ο,τι μπορεί κανείς να μάθει και κατά τη διάρκεια του ύπνου (υπνοπαιδεία), στο ότι η αποκλεισμένη/αποκλειστική μάθηση είναι καλύτερη από τη διεμπλοκή και στο ότι ο γενετικά προσδιορισμένος αριθμός των νευρικών κυττάρων καθορίζει αυστηρά την ικανότητα μάθησης.

Oι δάσκαλοι με ακριβείς γνώσεις σχετικά με τη λειτουργία του εγκεφάλου και τη μακροπρόθεσμη μνήμη (π.χ. ότι ο εγκέφαλος αποθηκεύει πληροφορίες σε ένα δίκτυο και δεν διαθέτει ειδικές θέσεις αποθήκευσης) θα πρέπει να είναι σε θέση να αξιοποιήσει και να υποστηρίξει αποτελεσματικά την ανθρώπινη μάθηση.

2.2. Εννοιολογική Αλλαγή στην Κατάρτιση των Εκπαιδευτικών/Διδασκάλων του μαθήματος της Βιολογίας

Σε σχολικό πλαίσιο, υπάρχουν πολλές θεωρίες περί εννοιολογικής αλλαγής, οι οποίες ποικίλλουν ευρέως όσον αφορά τόσο την ορολογία όσο και την σύλληψη τους.

Ο Stark διαχώρισε τις θεωρίες Εννοιολογικής Αλλαγής σε γνωσιακές (π.χ., τη θεωρία πλαισίου της Βοσνιάδου και την προσέγγιση κατηγοριοποίησης του Chi) και θέσης (π.χ. Säljö). Αντίθετα, οι Duit et al. τις κατηγοριοποιούν σε επιστημολογικές, οντολογικές και συναισθηματικές/συγκινησιακές προσεγγίσεις.

Συνοπτικά, από αυτά τα θεωρητικά στοιχεία μπορούν να προκύψουν τρία εννοιολογικά στοιχεία για την πανεπιστημιακή εκπαίδευση: Πρώτον, η βαθύτερη σύνδεση/συνοχή της επαγγελματικής γνώσης. δεύτερον, η δημιουργία περισσότερου χώρο για νέες προσωπικές/βιωματικές μαθησιακές εμπειρίες που βασίζονται πάνω σε πεποιθήσεις επιστημονικών θεωριών, που διαθέτουν περισσότερη επιστημονική βαρύτητα από τις καθιερωμένες αυτοβιογραφικές πεποιθήσεις και τρίτον, η αντίκρουση και διάψευση ψευδών πεποιθήσεων.

Grospietsch, Finja & Mayer, Jurgen. (2018). Professionalizing Pre-Service Biology Teachers’ Misconceptions about Learning and the Brain through Conceptual Change. Education Sciences. 8. 120. 10.3390/educsci8030120.

Διδακτικό Μοντέλο 5Ε – 3.2 Θεωρία της Σύνθεσης

1.Ενεργοποίηση (Engage)

1.1  Χρήση Μαιευτικής Μεθόδου

Ερωτήσεις προς τους μαθητές για την ανάσυρση των Εναλλακτικών τους Αντιλήψεων¨ «Τι σημαίνει για σας ποικιλομορφία?», «Τι σημαίνει η λέξη ετυμολογικά? Ποιες μορφές ποικίλουν?», «Τι γνωρίζετε για τις αρκούδες;» «Πόσες διαφορετικές (μορφές) αρκούδες ξέρετε;»,

1.2  Εστιάζουμε στην πολική αρκούδα:, «Τι ξέρετε για την πολική αρκούδα; ,«Σε τι διαφέρει από τις υπόλοιπες? (σε μορφή-συμπεριφορά)», Τι τρώει η πολική αρκούδα; Πώς βρίσκει την τροφή της?»

2.Εξερεύνηση (Explore)

2.1 Βίντεο Αρκούδα vs Φώκια

2.2 «Τι γνωρίζετε για το περιβάλλον που ζούνε;» (Αναφορά σε κλιματική αλλαγή).

«Πώς βρέθηκαν εκεί?» «Πόσο καιρό βρίσκονται εκεί?»

«Ποια η σχέση τους με τις άλλες μορφές αρκούδων (διαφορές-ομοιότητες)?»

«Συνυπάρχουν ή όχι?» «Συνυπήρξαν?»  «Με τι τρέφονται οι άλλες μορφές αρκούδας?»

2.3 Βίντεο Πολικής Αρκούδας Τρεφόμενης απ’τα σκουπίδια:

2.4 «Γιατί πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό;»

3.Εξήγηση (Explain)

3.1 Επιστημονική Εξήγηση Φαινομένου:

•«Οι πολικές αρκούδες πιστεύεται πως διαφοροποιήθηκαν και απομονώθηκαν από έναν πληθυσμό καφέ αρκούδων, κατά την περίοδο των παγετώνων στην Πλειστόκαινο, από το ανατολικό άκρο της Σιβηρίας (150.000-400.000 χρόνια, βάσει μελετών πάνω σε μιτοχονδριακό DNA, αλλά και σε ολόκληρο το γονιδίωμα πολικών και καφέ αρκούδων»).

•Εξήγηση Γενετικής (Γεωγραφικής και Αναπαραγωγικής) Απομόνωσης με παραδείγματα ειδών αρκούδας που πάράγουν ή όχι γόνιμους απογόνους-υβρίδια και γιατί.

•Έξήγηση Φυσικής Επιλογής (επιλογής αλληλομόρφου-φαινοτύπου «λευκού» (διάφανου) χρώματος τριχώματος, εξαιτίας της βιωσιμότητας των ατόμων που το έφεραν).

•Διασπορά στον Αρκτικό Κύκλο:




•Το κατεξοχήν σαρκοβόρο μέλος της οικογένειας των αρκούδων.

•Αναφορά σε μορφολογικά χαρακτηριστικά (νύχια, δόντια, άκρα κατάλληλα για κολύμπι και για βάδιση στον πάγο), διαιτολόγιο, εύρος διαιτολογίου (τρέφονται ΚΑΙ με φυτά, καρκινοειδή, τρωκτικά, αλλά και με άλλες αρκούδες), συμπεριφορά (κυνηγετική) και πώς αυτή τροποποιείται αναλόγως την οικοθέση.

•Απλή αναφορά στον οικολογικό τους ρόλο, ως κορυφαίος θηρευτής- είδος κλειδί.

4.Επεξεργασία (Elaborate)

4.1  «Τι πιστεύετε οτι θα γίνει;»

•Σχολιασμός πρόσφατων μελετών από μαθητές, σε ομάδες και παρουσίαση ΔΙΚΩΝ τους θεωριών για το τι μέλλει γενέσθαι, με βάσει το πώς λειτουργεί η Φυσική Επιλογή.

A new development is that polar bears have begun ranging to new territory. While not unheard of but still uncommon, polar bears have been sighted increasingly in larger numbers ashore, staying on the mainland for longer periods of time during the summer months, particularly in North Canada, traveling farther inland (άρθρο Washington Post 2015).

This may cause an increased reliance on terrestrial diets, such as goose eggs, waterfowl and caribou ( Άρθρο National Geographic 2018).

5.Εξέταση (Evaluation)

•Παρουσίαση θεωριών των μαθητών (με μετέπειτα Q&A), σε μορφή μικρής διάλεξης με PowerPoint για το τι πιστεύουν (με βάσει τα επιστημονικά θεωρητικά εργαλεία και δεδομένα μου διαθέτουν) ότι θα συμβεί στο μέλλον.

•Αξιολόγηση της χρήσης των όρων Φυσική Επιλογή, Απομόνωση, Ποικιλομορφία, Ειδογένεση κτλ, από τους μαθητές.

Δημήτριος Κατσιδονιώτης : Απόφοιτος του τμήματος Βιολογίας του ΕΚΠΑ και Απόφοιτος της Ανώτατης Δραματικής Σχολής: “Μοντέρνοι Καιροί”

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΓΕΝΝΗΣΗΣ:  8/8/1979

1986/1994 : Σπουδές Κλασσικού Πιάνου, έως 1η Ανωτέρα τάξη, ταυτόχρονα με ολοκληρωμένες σπουδές Θεωρίας της Μουσικής (3 έτη), Σολφέζ (4 έτη), Αρμονίας (2 έτη), Ιστορίας της Μουσικής, Χορωδίας κτλ στο «Απολλώνειο Ωδείο» – Βασίλης Δέλλιος

1996/97 : Απόφοιτος του Ιδιωτικού Εκπαιδευτηρίου : «Σχολή Ι.Μ.Παναγιωτόπουλος». Βαθμός 17 και 3/11

2009-12 : Επιτυχών στις εξετάσεις του Υπουργείου Πολιτισμού για Δραματικές σχολές. Φοίτηση στο Εργαστήρι Ελευθέρων Σπουδών «Το Θέατρο των Αλλαγών», Ανώτερη Δραματική Σχολή Αγ. Βαρβάρας «Ιάκωβου Καμπανέλλη», Ανώτερη Δραματική Σχολή « Μοντέρνοι Καιροί».

2012 : Απόφοιτoς της Ανώτερης Δραματικής Σχολής «Μοντέρνοι Καιροί» μετά από τριετή φοίτηση και αριστούχος στις εξαγωγικές/πτυχιακές εξετάσεις του Υπουργείου Πολιτισμού.

2016-17 : Εκπόνηση πτυχιακής εργασίας στο τμήμα Βιολογίας του ΕΚΠΑ και στον τομέα «Φυσιολογίας Ζώων και Ανθρώπου» που αφορά τις Νευροεπιστήμες, το Θέατρο και την Εκπαίδευση με επιβλέποντες την κ.Ζαχαρούλα Σμυρναίου (Επίκουρη Καθηγήτρια με γνωστικό αντικείμενο «Διδακτική Θετικών Επιστημών» Ερευνήτρια του Εργαστηρίου Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας, Τομέας Παιδαγωγικής, Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής, Ψυχολογίας, Φιλοσοφική Σχολή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών) και τον κ, Σπύρο Ευθυμιόπουλο (Αναπληρωτής Καθηγητής, Ε.Κ.Π.Α., Τμήμα Βιολογίας, Τομέας Φυσιολογίας Ζώων και Ανθρώπου, καθηγητής Νευροβιολογίας)

Τίτλος Εργασίας : «Εξέταση των παραγόντων που επηρεάζουν το ενδιαφέρον των μαθητών για τις φυσικές επιστήμες όταν απασχολούνται με ερευνητικές ή δημιουργικές δραστηριότητες. Η αξιοποίηση / συνεισφορά των Νευροεπιστημών στον τομέα «Εκμάθηση Επιστημονικών Θεμάτων/εννοιών»

2018-19 : Απόφοιτος του τμήματος Βιολογίας του ΕΚΠΑ.

Ιούνιος 2019 : Εισήγηση και παρουσίαση της επιστημονικής μου μελέτης και έρευνας, με τίτλο: “Trauma, Drama and Katharsis“, σχετικά με το Combat PTSD ανά τους αιώνες, στο 2nd IAGP International Research Congress on: Trauma & Crisis στο Mediterranean Palace Hotel – Thessaloniki.

Οκτώβριος του 2019 : Φοίτηση ως μεταπτυχιακός φοιτητή στο Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΔΠΜΣ) με τίτλο «Διδακτική της Βιολογίας και Νέες Τεχνολογίες» στο ΕΚΠΑ και στο ΤΜΗΜΑ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ & ΠΤΔΕ.

ΣΥΝΕΧΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ/ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ:

Εντατική και συχνή παρακολούθηση σεμιναρίων φωνητικής, υποκριτικής, χορού, κίνησης, ορθοφωνίας κτλ από το 2002 και μετά

Οκτώβριος 2004 – Συμμετοχή σε εκπαιδευτική ανταλλαγή, μέσω προγράμματος του Υπ. Νέας Γενιάς, με μέλη φοιτητές του τμήματος μουσικολογίας του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, που αφορούσε ανταλλαγή διαπολιτισμικών στοιχείων μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των χωρών υπό ένταξη. Έλαβε χώρα στην Εσθονία στην σχολή καλών τεχνών του Viljandi .

Μέλος του SEEP project (Science Education European Platform) as a biologist researcher. Παρακολούθηση σεμιναρίων σχετιζόμενων με το SEEP (Rome:  November 2009)

Παρακολούθηση ολοκληρωμένων και εξειδικευμένων εργαστηρίων στην Φωνητική Τέχνη και στο λυρικό τραγούδι του Σπυρου Σακκά, με συνεργάτες τους Ταξιάρχη Χάνο – Τεχνικές της Αναπνοής και Νατάσσα Ζούκα – Κίνηση, Ουδέτερη Μάσκα, Yoga

Μαθήματα φωνητικής, τοποθέτησης φωνής και λυρικού τραγουδιού-μονωδίας, από την Μαρία Μαρκέτου (Μονωδός, Μεσόφωνος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής)

Συμμετοχή ως 2οετής σπουδαστής της δραματικής σχολής «Μοντέρνοι Καιροί» σε φεστιβάλ αρχαίου δράματος στον πολυχώρο «Άννα Καλουτά» με συνσυμμετέχουσες τις δραματικές σχολές του Εθνικού Θεάτρου και της Βεάκη

Συμμετοχή και παρακολούθηση πλήθους συνεδρίων και διαλέξεων με αντίστοιχες πιστοποιήσεις, που αφορούν τις Νευροεπιστήμες (Αλλά και Θεωρητική Φυσική, Φιλοσοφία, Τέχνες κ.α). Ενδεικτικά:

  1. «Εγκέφαλος και Γλώσσα: Λόγος, Συνείδηση, Αφασίες» Δευτέρα, 10 Μαρτίου 2014 στο Ευγενίδειο Ίδρυμα

2. Jean-Pierre Changeux: «Πειραματικές και θεωρητικές προσεγγίσεις της πρόσβασης στη συνείδηση» 22 Μαΐου 2014 Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

3. 1ο Διεθνές Φόρουμ «Το Αρχαίο Δράμα στην Εκπαίδευση: σκέψεις, θέσεις, αντιθέσεις», 31 Ιανουαρίου 2015, Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.  Ομιλητές: Λυδία Κονιόρδου, Δήμητρα Χατούπη, Dr. Peter W. Meineck κ.α

4. «Μυστήρια του Εγκεφάλου» Δρ Γιώργος Παξινός, Πέμπτη 10 Δεκεμβρίου 2015, στο Αμφιθέατρο του Aegean College

5. «Είμαστε κάτι περισσότερο από τα γονίδιά μας; Ο ρόλος της επιγενετικής στην ανάπτυξη των οργανισμών και τη φυσιοπαθολογία», Edith Heard, 9 Ιουνίου 2015, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

6. «Η κατάθλιψη στη ζωή και την τέχνη» Στο πλαίσιο της «Εβδομάδας Ενημέρωσης για τον Εγκέφαλο» 15 Μαρτίου 2016 Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

7. «Επιστήμη, Συνειδητότητα και Άνθρωπος: πώς η σύγχρονη επιστήμη συναντά την αρχαία φιλοσοφία» , Μάνος Δανέζης, Μηνάς Καφάτος, 9 Ιουνίου 2016

κ.α

Συμμετοχή και παρακολούθηση μετά πιστοποίησης, σε όλη την έως τώρα σειρά ημερίδων «Νευροβιολογία της Μάθησης» Ι, ΙΙ και ΙΙΙ, στο Ίδρυμα Ευγενίδου στην Αθήνα, Οργάνωση: Μοριακής Ιατρικής & Βιοϊατρικής Έρευνας. Από το 2014, έως το 2018.

Επιλογή ως Multiplier από την ΜΚΟ, Interalia, για συμμετοχή στο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα “USING THEATRE TO MAKE POLITICS” με kick off meeting το: LONG TERM TRAINING COURSE IN THEATRE OF THE OPPRESSED 10TH – 19TH MAY 2019 (MADEIRA, PORTUGAL), το οποίο συνεχίζεται εντός του 2019-20, με στόχο το ανέβασμα παραστάσεων Θεάτρου του Καταπιεσμένου και Legislative Theatre. Ήδη έχουν πραγματοποιηθεί 3 παραστάσεις με θέμα την Καθολική Προσβασιμότητα των ΑΜΕΑ (Άτομα ΜΕ Αναπηρία) και τίτλο : “Βάση στην Πρόσβαση”, 2 στο Μύρτιλλο Καφέ. Τo Myrtillo αποτελεί μια Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση (Κοιν.Σ.Επ.) Ειδικού Σκοπού (Ένταξης ευπαθών ομάδων στην αγορά εργασίας). Το 90% των εργαζομένων στο Myrtillo ανήκει στις ευάλωτες ομάδες (άτομα με αναπηρίες), και μία στην Στέγη Πολιτισμού Χαϊδαρίου (Πρώην ΝΕΛΕ), υπό την αιγίδα του Δήμου Χαϊδαρίου.

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ/EΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ-ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ:

  • 10ετής και πλέον εμπειρία ως DJ σε ποικίλου μουσικού περιεχομένου νυχτερινά μαγαζιά (εργάζομαι από το 1996 )
  • Συμμετοχή σε 2 ταινίες μικρού μήκους υπό την σκηνοθεσία του Στέφανου Σιταρά
  • Πρωταγωνιστής σε διαφήμιση της εταιρίας κινητής τηλέφωνίας Vodafone που προβλήθηκε πανελλαδικά το καλοκάιρι του 2011
  • Συμμετοχή ως πιανίστας – μαέστρος στην θεατρική παράσταση «…εξ αιτίας της αναταραχής» σε σκηνοθεσία Κώστα Νταλιάνη που ανέβηκε στο θέατρο OLVIO την χειμερινή περίοδο 2011-2012
  • Αφιλοκερδής βοήθεια μέσω μαθημάτων φωνητικής σε υποψηφίους των εξετάσεων του Υπ.Πολιτισμού για την εισαγωγή σε δραματικές σχολές
  • Mέλος της θεατρικής ομάδας Μπουλούκι. Συμμετοχή στην παράσταση «Γιατρός με το στανιό» του Μολιέρου από 19 Δεκεμβρίου 2012 έως και 5 Απριλιου 2013 στο θέατρο Άλεκτον (Σφακτηρίας 23 και Πλαταιών, Κεραμεικός), με το διπλό ρόλο Βαλέρης-Λέανδρος, σε Σκηνοθεσία-μουσική: Χρήστου Συρμακέζη
  • Μέλος της συντονιστικής γραμματείας της οργάνωσης,2011-2017 και Project Manager της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης O.C.E.A.N NGO (www.oceanorg.gr) που έχει σαν κύριο σκοπό της την διάδοση εκπαιδευτικών και συμβουλευτικών παροχών σε ομάδες, φορείς, οργανισμούς και φυσικά πρόσωπα που δραστηριοποιούνται στους τομείς της εκπαίδευσης, της αλληλεγγύης, του πολιτισμού, σε όλη την Ελλάδα με στόχο την υποστήριξη και διάδοση καινοτόμων δράσεων στην εκπαιδευτική διαδικασία (διαπολιτισμική εκπαίδευση, βιώσιμη ανάπτυξη) και την προώθηση πράσινων τεχνολογιών.
  • Εκπαιδευτής, σύμβουλος μεθοδολογικής συγγραφής Manuals και μεταφραστής στα Ευρωπαικά προγράμματα που εκπονούνται και εκπονήθηκαν από την Ο.C.E.A.N NGO : http://www.oceanorg.gr/
  • Rick’s cafe, 2011-2013 ,η διαπολιτισμική προσέγγιση
  • SCENE – training in PBL (Problem Based Learning) method, 2012-2014
  • ΤΟΟL – Grundving .Theatre of Organic Learning – το θέατρο στη δια βίου εκπαίδευση σαν βιωματικό εκαπιδευτικό εργαλείο. 2013-2015
  • ELEEN Erasmus +, 2014-2016, Η ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας των νέων- ανέργων μέσω της διαπολιτισμικής και καθοδηγητικής τους (mentoring) εκπαίδευσης
  • GREEEN, 2014-2017, Η ευαισθητοποίηση των μαθητών στα σχολεία για το περιβάλλον και τη κλιματική αλλαγή.
  • EDUCATHE+, ERASMUS+, 2015-2017, με στόχο την ανάπτυξη δεξιοτήτων στα άτομα με αναπηρία μέσω του θεάτρου, ώστε να αποκτήσουν επαγγελματικές δεξιότητες.
  • The Pitch (Theatre Pitching for Employment) (2018-2020) is an international partnership of seven partner organizations, financed from Erasmus+ (EU), and focused on educators who use non-formal education when working with adults from marginalized groups.

Κάτοχος 7 Euro-passes από τις Ευρωπαϊκές κινητικότητες και τη συμμετοχή στα 8 εργαστήρια του προγράμματος EDUCATHE+ σε 5 διαφορετικές χώρες (ΤΟΥΡΚΙΑ,ΒΕΛΓΙΟ,ΚΡΟΑΤΙΑ,ΕΛΛΑΔΑ,ΙΤΑΛΙΑ,ΛΕΤΟΝΙΑ).

  • Πληκτράς-Κιμπορντίστας-Πιανίστας στην Melodic Power-Heavy Metal Μπάντα “Keado Mores”
  • Σκηνοθεσία, Φωτισμοί και Μουσική επιμέλεια στην δραματοποιημένη μεταφορά του Βιβλίου της Άννας Ραζή «Ελίφ» που έλαβε χώρα στον πολυχώρο του Κόμη (Λασκαράτου 20 – Άνω Πατήσια), με πλειάδα ηθοποιών (Θεατρική Ομάδα Destinee) το Το Σάββατο 3 Οκτωβρίου του 2015
  • Καλλιτεχνική επιμέλεια και φώτα στην θεατρική παράσταση του χοροθεατρικού δρώμενου : «…ΣΑΝ ΑΫΛΟ ΠΕΤΟΥΜΕΝΟ…» ΣΤΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ για τη θέση της γυναίκας στον πόλεμο και στην πρόσφατη Ελληνική ιστορία την Δευτέρα, 25 Μαϊου 2015.Σκηνοθεσία και επιμέλεια ‘Ορχησης: ΑΝΝΑ ΛΑΖΟΥ (Επίκουρη Καθηγήτρια Φιλοσοφικής ανθρωπολογίας, ΕΚΠΑ, τμήμα ΦΠΨ, Τομέας Φιλοσοφίας)
  • Eκπαιδευτής του 5ου εργαστηρίου “Mirroring”που οργάνωσε η Ο.C.E.A.N NGO στο Χαιδάρι από 30 Ιανουαρίου 2017-3 Φεβρουαρίου 2017, με τη συμμετοχή της επαγγελματικής ομάδας ΘΕ.ΑΜ.Α.(Θέατρο Ατόμων με Αναπηρία) σε αγαστή συνεργασία με τον εμπνευστή και ιδρυτή της Βασίλη Οικονόμου και μέλος της παράστασης “Reflections”, ως πιανίστας και ηθοποιός. Η παράσταση έλαβε χώρα στα πλαίσια του Erasmus+ προγράμματος KA2: C5 WORKSHOP, EDUCATHE+, ΑΤΗΕNS 30 Ιανουαρίου-3 Φεβρουαρίου 2017 : EDUCAtional THEatre as the place of raising inclusion and employability of People with Disability
  • Συμμετοχή ως ηθοποιός και μουσικός σε όλες τις παραστάσεις των αντίστοιχων Workshop που έλαβαν χώρα σε 7 διαφορετικές πόλεις της Ευρώπης κατά τη διάρκεια του EDUCATHE+ προγράμματος (2015-2017)
  • C1 Workshop: 16-12 Νοεμ. 2015 Ζάγρεμπ-Κροάτία (Centar za kulturu Trešnjevka), τίτλος παράστασης ανοικτής για το κοινό: “Invisible Ability”
  • C2 Workshop: 13-17 Ιαν. 2016 Θεσαλλονίκη-Ελλάδα (Θέατρο Άρατος), τίλος παράστασης ανοιχτής για το κοινό: Faces on stage, faces on camera
  • C3 Workshop: 14-19 Μαρ. 2016 Βρυξέλλες-Βέλγιο (GC De Zeyp), τίλος παράστασης ανοιχτής για το κοινό: “FRAMES”
  • C4 Workshop: 19-23 Σεπτεμβρίου Αττάλεια- Τουρκία (AKDENİZ UNIVERSITY), τίτλος παράστασης ανοιχτής για το κοινό: «Limitless Drama in Different Colours»
  • C5 Workshop Athens – Αναφέρθηκα λεπτομερώς άνωθι
  • C6 Workshop: Συρακούσες- Ιταλία, 21-15 Μαρ. 2017 (Ex-Convento del Ritiro), τίτλος παράστασης ανοιχτής για το κοινό: “In Deep Water-Borders”
  • C7 Workshop: Σόφια-Βουλγαρία, 12-16 Ιουν. 2017 (ΜΙΜ-ART Τheatre) ), τίτλος παράστασης ανοιχτής για το κοινό: “Life With Masks”
  • C8 Workshop: Βένσπιλς-Λετονία, 2-7 Ιουλ. 2017 (Outdoors Performance) ), τίτλος παράστασης ανοιχτής για το κοινό: “I am FREE”
  • Ανοιξη του 2017: Φιλική συμμετοχή στην μεγάλου μήκους Κινηματογραφική Ταινία-Παραγωγή : “Lily Black” της συγγραφέα και σκηνοθέτη Γεωργίας Χιόνη
  • Πρωταγωνιστικός ρόλος ως “Έξαρχος” στο Θεσπιικό Δράμα: «Προμηθέας-Εφτά αρχές στο να είναι κανείς ανίκητος» σε σκηνοθεσία, πρωτότυπο κείμενο και μουσική του Κοινωνικού Ανθρωπολόγου, Ιστορικού, Μουσικού και Συγγραφέα Γιώργου Βορέα Μελά, βασισμένη στον τρίτο δίσκο του γνωστού folk σχήματος «Aherusia», με τίτλο «Prometheus-Seven Principles On How To Be Invincible», που ανέβηκε για 2 σεζόν παραστάσεων, από τις 5 Μαΐου 2017 έως τον Οκτώβρη του 2018, στο  Θέατρο της Ημέρας, Γεννηματά 20, Αμπελόκηποι, (Μετρό Πανόρμου)
  • Πρωταγωνιστικός ρόλος ως Κύριος Στενός στην παράσταση «Βεγγέρα» του Καπετανάκη σε σκηνοθεσία Γιώργου Βορέα Μελά, την θεατρική περίοδο του Φθινοπώρου-Χειμώνα 2018-19, στο  Θέατρο της Ημέρας, Γεννηματά 20, Αμπελόκηποι, (Μετρό Πανόρμου)
  • Παρακολούθηση, μετά πιστοποιήσεως, του σεμιναριακού κύκλου των θεατρικών εργαστηρίων/masterclass υπό τη διοργάνωση του Αττικού Σχολείου Αρχαίου Δράματος και της Μάρθας Φριτζήλα τον Ιούλιο του 2018
  • Δευτεραγωνιστικός ρόλος ως Γκιόκας ο Αρβανίτης, στην ιστορική ταινία μεγάλου μήκους «Πολιορκία», σε σενάριο-σκηνοθεσία Βασίλη Τσικάρα και παραγωγής Aratos Films, που προβλήθηκε σε κινηματογραφικές αίθουσες σε όλη την Ελλάδας το 2019 και αναμένεται και δεύτερη διανομή, με την χορηγία του ΑΝΤ1 και της εταιρίας HEAVEN LIVE, το 2020.

  • Συμμετοχή ως βοηθητικός ηθοποιός με γνώσεις ξιφασκίας-οπλομαχίας, στην όπερα «Σιμόν Μποκανέγκρα» του Βέρντι, που ανέβασε η Εθνική Λυρική Σκηνή για έξι παραστάσεις (από 19/1/2019) στην αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος» του ΚΠΙΣΝ.
  • Πρωταγωνιστικός ρόλος ως «Έξαρχος» στο Θεσπιικό Δράμα: «Προμηθέας-Εφτά αρχές στο να είναι κανείς ανίκητος» σε σκηνοθεσία, πρωτότυπο κείμενο και μουσική του Κοινωνικού Ανθρωπολόγου, Ιστορικού, Μουσικού και Συγγραφέα Γιώργου Βορέα Μελά, βασισμένη στον τρίτο δίσκο του γνωστού folk σχήματος «Aherusia», με τίτλο «Prometheus-Seven Principles On How To Be Invincible», που ανέβηκε στο Φεστιβάλ «Στη Σκιά των Βράχων», στο Θέατρο Βράχων Βύρωνα, στις 20/6/2019.
  • Μέλος και συνεργάτης της Πανεπιστημιακής Ομάδας Μελέτης Αρχαίας Όρχησης του Θεάτρου «Δόρα Στράτου» με την επίβλεψη της Καθηγήτριας Άννας Λάζου
  • Πολύχρονη Εμπειρία ως δάσκαλος της αγγλικής γλώσσας, τόσο σε αρχάριους όσο και σε υποψήφιους για Proficiency, σε συνεργασία με φροντιστήρια ξένων γλωσσών.
  • Project Manager της O.C.E.A.N n.g.o στη διακρατική συνεργασία KA2 2017-1-TR01-KA202-046431 ERASMUS + PROJECT, Viva Cuisine, που ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο του 2019
  • Συγγραφή υπό δημοσίευσης επιστημονικού άρθρου/ διεπιστημονικής μελέτης με τίτλο:

«Η προσπάθεια ερμηνείας της έννοιας «Κάθαρση», όπως αυτή αναφέρεται στον ορισμό της τραγωδίας στο έργο «Περί Ποιητικής» του Αριστοτέλη, μέσα από το πρίσμα των Νευροεπιστημών και η συνδεσή της με τις σύγχρονες θεωρίες μάθησης.»

και παρουσίασή/εισήγηση της σε ημερίδα του Τμήματος Φιλοσοφίας – Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας (ΦΠΨ) του ΕΚΠΑ, με θέμα “Φιλοσοφία και Τέχνη” στην Πανεπιστημιακή Λέσχη του Πανεπιστημίου Αθηνών τον Απρίλιο του 2014.

  • 2018-2019 : Πραγματοποίηση workshop θεατρικού παιχνιδιού και σωματικής έκφρασης-ενσωμάτωσης σε παιδιά και έφηβους μετανάστες και πρόσφυγες, στο Κέντρο Φιλοξενίας Σκαραμαγκά.
  • 2019-2020 : Εργασία ως Apple Sales Specialist στο τμήμα τηλεπωλήσεων του Apple Online Store UΚ, μέσω της εταιρίας Teleperformance,. 

ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ:

Αγγλικά                        :       Άριστη γνώση: Certificate of Proficiency in English με Επάρκεια διδακτική από το Υπουργείο Παιδείας ως καθηγητής Αγγλικής γλώσσας,

Γερμανικά                      :      Zertifikat : Deutsch als Fremdsprache

Skip to toolbar