1η εργασία του μαθήματος “Εκπαιδευτική Τεχνολογία – Πολυμέσα στη Διδασκαλία της Βιολογίας”
Υπεύθυνος Καθηγητής: Παναγιώτης Στασινάκης
Εφαρμόστηκε το Μοντέλο 5Ε προκειμένου να διδαχθεί η ενότητα “1.1 Τα χαρακτηριστικά των οργανισμών” της Α’ Γυμνασίου σε μία διδακτική ώρα (45′).
Στο τέλος της διδασκαλίας αυτής της ενότητας ο μαθητής θα πρέπει:
Α. Να μπορεί να διακρίνει στο περιβάλλον του τους ζωντανούς οργανισμούς από τα άβια αντικείμενα.
Β. Να αντιλαμβάνεται τη βασική διαφορά μεταξύ των έμβιων από τα νεκρά σώματα.
Γ. Να προσδιορίζει χαρακτηριστικές ιδιότητες της ζωής.
ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΣΗ
Σε πρώτη φάση δείχνουμε στους μαθητές μια εικόνα από τη φύση ρωτώντας τους:
Τι παρατηρείτε στην εικόνα;

Στόχος είναι η ενεργοποίησή τους, εστιάζοντας σε γνώσεις και εμπειρίες οι οποίες υπάρχουν ήδη. Αναμένουμε να μπορέσουν να αναγνωρίσουν τον γάιδαρο ως ζωντανό οργανισμό, τα πεσμένα φύλλα ως σώματα τα οποία κάποτε είχαν ζωή, καθώς και τις πλαστικές σακούλες ως σώματα τα οποία δεν είχαν ποτέ ζωή.
ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗ
Σε επόμενο στάδιο, εστιάζουμε σε τρεις εικόνες προκειμένου οι μαθητές να τις διερευνήσουν ενεργά. Η πρώτη εικόνα απεικονίζει φλαμίνγκο, η δεύτερη καλαμάκια και η τρίτη πεσμένα φύλλα. Τίθεται το ερώτημα:
Ποιες διαφορές παρατηρείτε ανάμεσα στις εικόνες;



Σκοπός είναι οι μαθητές να εμπεδώσουν τη βασική διαφορά μεταξύ των τριών αυτών εικόνων, η οποία έγκειται στην ύπαρξη ή μη ζωής μέσα από συζήτηση και αλληλεπίδραση.
ΕΞΗΓΗΣΗ
Σε αυτό το στάδιο εισάγουμε νέους ορισμούς, χρησιμοποιώντας την επιστημονική ορολογία, όπως φαίνεται παρακάτω:
Έμβια είναι τα σώματα που έχουν ζωή (ζωντανοί οργανισμοί).
Άβια είναι τα σώματα που δεν έχουν και δεν είχαν ποτέ ζωή.
Νεκρά είναι τα σώματα που τώρα δεν έχουν ζωή, αλλά κάποτε είχαν.
ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ
Σε αυτή τη φάση του διδακτικού μοντέλου προκαλούμε και επεκτείνουμε την κατανόηση των μαθητών. Παρουσιάζοντας το παρακάτω βίντεο, οι μαθητές προσλαμβάνουν περισσότερες πληροφορίες και επεκτείνουν τις γνώσεις τους.
Παρατηρήστε τους ζωντανούς οργανισμούς στο βίντεο. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά τους;
Το βίντεο προβάλλεται από το 1:30 έως το 2:30.
Μετά την παρακολούθηση του βίντεο αναμένουμε οι μαθητές να παρατηρήσουν ότι οι ζωντανοί οργανισμοί αναπτύσσονται, κινούνται, ανταποκρίνονται σε ερεθίσματα, τρώνε, αναπαράγονται.
Έπειτα από συζήτηση παρουσιάζουμε και αναλύουμε στους μαθητές τα χαρακτηριστικά των ζωντανών οργανισμών με επιστημονική ορολογία, επεκτείνοντας έτσι τις γνώσεις τους.
α. Κίνηση
β. Τροφή
γ. Αναπνοή
δ. Απέκκριση
ε. Αναπαραγωγή
στ. Ανάπτυξη
ζ. Ερεθιστικότητα
η. Κοινή καταγωγή
ΕΞΕΤΑΣΗ
Στην τελική φάση του μοντέλου ενθαρρύνουμε τους μαθητές μας να αξιολογήσουν αυτά που έμαθαν μέσα από ένα σύντομο τεστ αξιολόγησης. Το τεστ περιλαμβάνει μια άσκηση με εικόνες, ζητώντας από τους μαθητές να τις κατατάξουν σε ομάδες έμβιων, άβιων ή νεκρών σωμάτων και μία άσκηση αντιστοίχισης μικρών φράσεων με το αντίστοιχο χαρακτηριστικό των ζωντανών οργανισμών.

Πολύ όμορφη δουλειά, μπράβο.
Τέλεια Γιώτα!!
Ωραία η οργάνωση, “κεντρίζει” το ενδιαφέρον! Συγχαρητήρια!
Ευχαριστώ πολύ!
Πολύ όμορφη εργασία! Μπράβο σου!
Ευχαριστώ πολύ!
Μπράβο!!
Πάρα πολύ ωραία παρουσίαση!!!!
Πολύ ενδιαφέρον!