Στα πλαίσια του μεταπτυχιακού, δημιούργήσαμε στην πλατφόρμα του moodle ορισμένα μαθήματα.
Τα μαθήματα που δημιούργησα απευθύνονται σε παιδιά νηπιακής ηλικίας, καθώς αφορούν στόχους του αναλυτικού προγράμματος του νηπιαγωγείου με θέμα την βιολογία.
Στο moodle γενικό θέμα ήταν ο μικρόκοσμος, δηλαδή ό,τι αφορά μικρόβια, γονίδια και γενικότερα οργανισμούς που δεν είναι διακριτοί με γυμνό οφθαλμό.
Τα θέματα που ασχολήθηκα ήταν τα μικρόβια, ο τρόπος προφύλαξης απο αυτά, τα γονίδια (με στόχο η διαφορετιότητα των ανθρώπων να κατανοηθεί ως κάτι φυσικό και ωραίο) και ο αέρας.
Όλες οι ενότητες αναφέρονται σε 4-5 εβδομάδες του νηπιαγωγείου, εκ των οποίων κάθε ενότητα μπορεί να είναι 2 φορές την εβδομάδα.
Στην πρώτη ενόντητα ασχολήθηκα γενικά με τα μικρόβια, φτίαχνοντας ένα γλωσσάρι. Στόχος είναι τα παιδιά να κατανοήσουν τι είναι μικρόβιο και την ύπαρξή τους. Μετά απο αυτό μαζί με άλλες δραστηριότητες τα παιδιά θα πρέπει να γνωρίζουν ότι συμβιώνουμε μαζί με πολλά μικρόβια και ότι άλλα είναι παθογόνα, ενώ άλλα μας προστατεύουν. Το συγκεκριμένο γλωσσάρι προτείνεται να χρησιμοποιηθεί με 2 τρόπους. Πρώτα απο τον εκπαιδευτικό στην τάξη, έτσι ώστε να μπορεί να συζητήσει με τα παιδιά στην παρεούλα, να γίνει συζήτηση και τα παιδιά να κατανοήσουν την έννοια αυτή όσο καλύτερα γίνεται. Στη συνέχεια, προτείνεται τα παιδιά με τους γονείς στο σπίτι να ασχοληθούν με το γλωσσάρι, βοηθώντας οι ίδιοι γονείς τα παιδιά τους να κατανοήσουν την ύπαρξη των μικροβίων, πιθανότατα λέγοντας κάποια ιστορία, δείχνοντας εικόνες ή όπως νομίζει ο καθένας.
Στην δεύτερη ενότητα ασχολήθηκα με την προφύλαξη απο τους παθογόνους μικροοργανισμούς. Στην συγκεκριμένη ενότητα παραθέτω ένα βίντεο για παιδιά μικρής ηλικίας στα οποία φαίνεται πως πρέπει να πλένουμε τα χέρια μας. Στα πλαίσια αυτού του βίντεο ζητάμε απο κάποια παιδιά να δείξουν στους συμμαθητές τους πως πρέπει και κάνουμε συζήτηση πάνω σε αυτό, αφού πουν πρώτα όλοι τη γνώμη τους. Επίσης, συζητάμε και την συχνότητα και άλλους πιθανούς τρόπους προφύλαξης.
Στην τρίτη ενότητα συζητάμε για τα γονίδια και την διαφορετικότητα. Αρχικά τους δίνουμε να παίξουν με ένα quiz για να κατανοήσουμε ποιες είναι οι πρότερες γνώσεις/αντιλήψεις για το τι ορίζουμε ως διαφορετικό. Στην συνέχεια μέσα στην τάξη συζητάμε τις απόψεις τους και ρωτάμε αν είναι περίεργο που όλοι διαφέρουμε. Τους εξηγούμε ότι είναι απόλυτα φυσιολογικό και μοναδικό που δεν μοιάζουμε όλοι μεταξύ μας. Πιθανότατα αυτό να το εξηγήσουμε και με ένα παραμύθι όπως είναι “το κομμάτι που λείπει”. Βασιμένοι στο μάθημα για τα μικρόβια, τους εξηγούμε ότι τα γονίδια είναι ακόμα πιο μικρά και προσπαθούμε να τους βοηθήσουμε να κατανοήσουν ότι είναι υπεράριθμα και ότι ο συνδυασμός τους δίνει διαφορετικά αποτελέσματα, μέσω άλλων δραστηριοτήτων που δεν βασίζονται στο moodle, εφόσον μιλάμε για νηπιακή ηλικία.
Στην επόμενη ενότητα ασχολούμαστε με την ύπαρξη του αέρα. Στόχος είναι τα παιδιά να καταοήσουν ότι υπάρχει αέρας ακόμα και αν δεν τον βλέπουμε. Χρησιμοποίησα ένα quiz στο moodle για να εξετάσουμε κατα πόσο τα παιδιά γνωρίζουν ότι υπάρχει αέρας ακόμα και όταν δεν φυσάει ή είναι ένα σκοτεινό δωμάτιο ή οπουδήποτε αλλού. Στην συνέχεια ανάλογα με τις απαντήσεις προσαρμόζουμε και τις δραστηριότητες. Μία πιθανή δραστηριότητα είναι η εξής: να δώσουμε σε κάθε παιδί μια κενή σακούλα και θα τους πούμε να την σηκώσουν ψηλά, να τρέξουν με αυτή και να την κλείσουν γρήορα μόλις σταματήσουν το τρέξιμο. Με κλειστές τις σακούλες τα ρωτάμε τι παρατηρούν και με τι είναι γεμισμένες οι σακούλες. Έπειτα, μαζευόμαστε στην παρεούλα και κάνουμε συζήτηση πάνω στο συγκεκριμένο θέμα. Μία άλλη πιθανή δραστηριότητα είναι η εξής:
Παίρνουμε μπουκάλια πλαστικά, χωρίς νερό κλεισμένα. Θα ζητήσουμε απο τα παιδιά να τα πιέσουν και να προσπαθήσουν να τα συμπιέσουν και στη συνέχεια να επαναλάβουν το ίδιο αλλά χωρίς καπάκι.
Τέλος, στην τελευταία ενότητα ασχοληθήκαμε με την ύπαρξη του αέρα στο νερό. Αφού κάνουμε μία ανακεφαλαίωση για να διαπιστώσουμε τι θυμούνται απο την προηγούμενη ενότητα οργανώνουμε μια δραστηριότητα όπως:
παίρνουμε 5 λεκάνες γεμισμένες με νερό και χωρίζουμε τα παιδιά σε 5 ομάδες των 4-5 ατόμων. Στη συνέχεια παίρνουμε ποτήρια πλαστικά κάνοντας μία μικρή τρύπα στην κορυφή τους. Σε δεύτερη φάση παίρνουμε ποτηράκια και κολλάμε εσωτερικά στην κορυφή τους βαμβάκι, χωρίς να ανοίξουμε τρύπα. Και στις 2 περιπτωσεις τα παιδιά παίρνουν τα ποτήρια και τα βουλιάζουν στη λεκάνη . Μετά το πέρας της δραστηριότητας, υπάρχει ένα quiz στο moodle προκειμένου να αξιολογήσουμε τι κατανόησαν οι μαθητές μας απο την δραστηριότητα. Φυσικά, ακολουθεί συζήτηση στην παρεούλα, προκειμένου να λυθούν όλες οι απορίες ή να δημιουργηθούν νέες, οι οποίες θα βοηθήσουν τους μαθητές μας να κατακτήσουν νέες γνώσεις.
**Κάθε δραστηριότητα μπορεί να επαναληφθεί με διαφορετικούς τρόπους, ανάλογα με το πλαίσιο της τάξης, τις ανάγκες των μαθητών και τις απορίες τους κάθε φορά
Πολύ όμορφο το σταδιακό χτίσιμο της γνώσης στα νήπια. Μπράβο!!
With havin so much content and articles do you ever run into any problems of plagorism or copyright violation? My
blog has a lot of completely unique content I’ve either authored
myself or outsourced but it looks like a lot of it is popping it up all
over the internet without my authorization. Do you know any solutions to help stop content from being ripped off?
I’d certainly appreciate it.