Τα τελευταία χρόνια ακούμε ολοένα και περισσότερο για τα αυτοάνοσα νοσήματα. Πράγματι, οι στατιστικές σε Ευρώπη και Αμερική δείχνουν μία ραγδαία αύξηση τους την τελευταία δεκαπενταετία, με έναν στους πέντε ανθρώπους να πάσχουν σήμερα από κάποιο αυτοάνοσο νόσημα.

Αναπόφευκτα, τα περισσότερα παιδιά έχουν συναντήσει τον όρο αυτοάνοσο νόσημα στη ζωή τους, χωρίς όμως να γνωρίζουν τι πραγματικά συμβαίνει με αυτή τη “μάστιγα της εποχής”. Οι μόνες πληροφορίες που τους παρέχονται στα πλαίσια του σχολικού μαθήματος της Βιολογίας, περιορίζονται σε μισή σελίδα του κεφαλαίου που αφορά το ανοσοποιητικό σύστημα στο βιβλίο της Γ’ Λυκείου.

Η εποχή λοιπόν επιτασσει εμάς τους Βιολόγους να αφιερώσουμε λίγο χρόνο παραπάνω ώστε να ενημερώσουμε τους μαθητές μας σχετικά με αυτά τα νοσήματα.

Αρχικά, χρειάζεται να ξεκαθαρίσουν και να κατανοήσουν τί είναι ένα αυτοάνοσο νόσημα. Όπως έχουν διδαχθεί, το ανοσοποιητικό μας σύστημα είναι ικανό να μας προστατεύει απέναντι σε οποιοδήποτε ξένο σώμα/μόριο που μπορεί να εισβάλλει στον οργανισμό μας (π.χ. έναν ιό). 

Στην περίπτωση όμως που παρουσιαστεί κάποια βλάβη ή δυσλειτουργία και το ανοσοποητικό σύστημα εκλάβει ένα μόριο του ίδιου του σώματος σαν ξένο, τότε θα επιχειρήσει να το εξουδετερώσει ή να το καταστρέψει (επιτελώντας απλά και μόνο τον εξελικτικό του ρόλο) προκαλώντας μικρή ή μεγάλη βλάβη. 

Αυτοάνοσες ασθένειες (autoimmune diseases) ορίζονται οι ασθένειες που προκαλούνται από υπερβολική και λανθασμένη απόκριση του ανοσοποιητικού συστήματος έναντι στον ίδιο τον οργανισμό. 

Στη συνέχεια, μπορούμε να ρωτήσουμε τους μαθητές αν έχουν ακούσει παραδείγματα αυτοάνοσων νοσημάτων και να συζητήσουμε για κάποια από αυτά.

Τους ενημερώνουμε ότι επίσημα έχουν καταγραφεί περισσότερες από 80 ασθένειες που είναι  αποτέλεσμα της επίθεσης του ανοσοποιητικού συστήματος κατά των συστατικών του ίδιου του σώματος, ενώ υπολογίζεται ότι οι ερευνητές πρόκειται να προσθέσουν τουλάχιστον 40 επιπλέον ασθένειες στα αυτοάνοσα νοσήματα.

Κάποια από τα πιο γνωστά αυτοάνοσα νοσήματα είναι:

  • η Σκλήρυνση κατά πλάκας
  • ο Υποθυρεοειδισμός – Θυρεοειδίτιδα Hashimoto και η Νόσος του Graves του Θυρεοειδούς αδένα
  • η Ελκώδης Κολίτιδα και η Νόσος του Chrohn στο έντερο
  • η Ρευματοειδής Αρθρίτιδα και Συστηματικός Ερυθηματώδης Λύκος (S.L.E.)
  • η Ψωρίαση
  • η Μυασθένεια Gravis
  • ο Σακχαρώδης Διαβήτης τύπου 1

Τα αυτοάνοσα είναι νοσήματα της σύγχρονης εποχής.

Ο σύγχρονος τρόπος ζωής απομακρύνεται συνεχώς από το φυσιολογικό και αυτός είναι ο κύριος λόγος ανάπτυξης χρόνιων και αυτοάνοσων ασθενειών. 

Έχουν αυξηθεί έως και 400% τα τελευταία 50 χρόνια και εμφανίζονται κυρίως στις αναπτυγμένες χώρες. Όσο υψηλότερο το βιοτικό επίπεδο τόσο μεγαλύτερη και η επίπτωση των αυτοάνοσων ασθενειών.

Η Φλεγμονώδης Διατροφή και παράλληλα, η λήψη στη διατροφή μας πολλών και επεξεργασμένων υδατανθράκων, δημιουργεί Χρόνιες Φλεγμονές και απορρύθμιση του Ανοσοποιητικού μας Συστήματος.

Αναφέρουμε ότι προς το παρόν δεν έχει βρεθεί κάποια θεραπεία των αυτοάνοσων νοσημάτων, επομένως ο ασθενής θα πρέπει να λαμβάνει φαρμακευτικές αγωγές εφ’ όρου ζωής για την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων. Συζητάμε σχετικά με αυτές τις φαρμακευτικές αγωγές και καταλήγουμε ότι στοχεύουν στη μείωση της φλεγμονής και στην καταστολή του ανοσοποιητικού συστήματος.

Τέλος, παρακολουθούμε όλοι μαζί το παρακάτω video αναγνωρίζουμε πόσο σημαντική είναι η αποκατάσταση της βιοχημικής ισορροπίας του οργανισμού μας.

5 thoughts on “Ενημερώνοντας τους μαθητές για τα ΑΥΤΟΑΝΟΣΑ ΝΟΣΗΜΑΤΑ”

  1. Πολύ ωραίο άρθρο και εξαιρετικά χρήσιμο στη διδασκαλία του 4ου Κεφαλαίου της Β’ Γυμνασίου αλλά και της Βιολογίας Γενικής της Γ’ Λυκείου! Παίρνω ιδέες!

    1. Χαίρομαι πολύ γιατί αυτός είναι ο σκοπός, να πάρουμε ωραίες ιδέες. Και ακόμα καλύτερα όταν μου το λένε ήδη έμπειροι καθηγητές όπως εσύ!

  2. Όμορφη πρόταση. Απλά σκέφτομαι, πώς θα μπορούσε οργανωμένα να διδαχθεί. Πώς θα οργάνωνες καλύτερα τη σχετική διδασκαλία σε 1 διδακτική ώρα εφαρμόζοντας το μοντέλο 5Ε;

    1. Θα ξεκινούσα ρωτώντας τους μαθητές για ποιό λόγο πιστεύουν ότι έχει αυξηθεί η συχνότητα των αυτοάνοσων νοσημάτων τα τελευταία χρόνια. Λογικά δεν θα μπορούν να απαντήσουν ολοκληρωμένα σε αυτό το ερώτημα. Επομένως, θα εξηγούσαμε τι σημαίνει αυτοάνοσο νόσημα, θα βλέπαμε παραδείγματα και θα συζητούσαμε τις πιθανές αιτίες εμφάνισής τους. Στη συνέχεια, θα ρωτούσα ξανά και θα περίμενα να απαντήσουν ότι ο σύγχρονος τρόπος ζωής απομακρύνεται συνεχώς από το φυσιολογικό και η ισορροπία του οργανισμού διαταράσσεται. Τέλος, θα προχωρούσα στην αξιολόγηση των καινούριων γνώσεων χρησιμοποιώντας ένα φύλλο εργασίας.

Leave a Reply to Maria Mina Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *