www.o-klooun.com

Φύλλο Εργασίας: Σύγχρονη Σύνθεση

Ενεργοποίηση: Συζήτηση για το σύγχρονο είδος Ανθρωποειδών (Homo sapiens) και για ανατομικές διαφορές του από προηγούμενα είδη. Πρόκληση καταιγισμού ιδεών για το πως έγιναν αυτές οι αλλαγές και εισαγωγή στο προς πραγμάτευση αντικείμενο που είναι η ειδογένεση. 
Εξερεύνηση: Προβολή στους μαθητές της εικόνας 3.23 στη σελίδα 148 του σχολικού βιβλίου και  διατύπωση ερωτήσεων πάνω στο πως μπορεί να «έσπασε η γραμμή εξέλιξης του  Australopethicus afarensis και πως μπορεί αυτός να εξελίχθηκε από τη μια σε A. boisei, (και πως η γραμμή της εξέλιξής του σταματά), και από την άλλη σε Homo erectus, και στη συνέχεια πως αυτός εξελίχθηκε στον σύγχρονο άνθρωπο. Αναμένεται οι μαθητές  1) να μην μπορουν να ερμηνεύσουν την ποικιλομορφία ως απότοκο της μετάλλαξης, καταφεύγοντας ίσως και σε λαμαρκισμό.  2) ακόμα και να φτάσουν στην έννοια της μετάλλαξης είναι πιθανό να θεωρούν ότι μια και μόνο μετάλλαξη μπορεί να οδηγήσει στην εμφάνιση ενός νέου είδους ή και η μετάλλαξη να έρχεται ως απάντηση στις αλλαγές του περιβάλλοντος.  3) αν και έχουν διδαχθεί την Φυσική Επιλογή να προσπαθούν να την εφαρμόσουν μηχανιστικά ή σε επίπεδο ατόμου 4) να μην αναφέρουν και να μη γνωρίζουν την έννοια της γενετικής απομόνωσης 5)να μην συνειδητοποιούν το χρόνο που απαιτείται για να σχηματιστεί ένα νέο είδος
Εξήγηση: Εισάγονται οι έννοιες που απαρτίζουν τη σύγχρονη σύνθεση και θα μπορούσαν να απαντήσουν πιο σωστά, ολοκληρωμένα ή και στις σωστές διαστάσεις στο ερώτημα της ειδογένεσης.  Καλούμε τώρα ξανά τους μαθητές 1) Να εξηγήσουν πως «έσπασε» η γραμμή που από τον A. afarensis έδωσε από τη μια τον A. boisiei και από την άλλη το H. Sapiens (εδώ θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν με σωστό τρόπο την έννοια της ποικιλομορφίας, της φυσικής επιλογής και της γενετικής απομόνωσης) 2) Να εξηγήσουν πως και διακόπτεται η γραμμή που έδωσε τον A. boisiei ενώ από την άλλη η δίκη μας γραμμή συνεχίστηκε μέχρι σήμερα.
Επεξεργασία: Καλούνται οι μαθητές να ερμηνεύσουν με τη σύγχρονη σύνθεση την εικόνα 3.11 του σχολικού βιβλίου που περιγράφει την αξία της γενετικής απομόνωσης στην ειδογένεση
Εξέταση: Αποτιμάται η αφομοίωση της θεωρίας παραδίδοντας στους μαθητές ένα φύλλο εργασίας με ερωτήσεις κλειστού τύπου ή και σύντομης ανάπτυξης πάνω στην ερμηνεία της ύπαρξης 13 διαφορετικών ειδών σπίνων στα νησιά Galapagos. 
Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

2 thoughts on “Σχέδιο μαθήματος με τη μέθοδο 5Ε”

Leave a Reply

Your email address will not be published.