H αλκοόλη και η επίδρασή της στον άνθρωπο

H αλκοόλη και η επίδρασή της στον άνθρωπο
http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-6786
Στα πλαίσια του μαθήματος Βιολογίας Β γυμνασίου ,αλλά και στη Γ λυκείου Γενικής Παιδείας στην ενότητα που αναφέρεται στις ουσίες που προκαλούν εθισμό μπορεί να χρησιμοποιηθεί το παραπάνω λογισμικό του Φωτόδεντρου. Αναλογα με την ηλικία των μαθητών, τις ανάγκες και το χρόνο, μπορούν ναχρησιμοποιηθούν λιγότερες ή περισσότερες δραστηριότητες
Αυτή η εργασία χρησιμοποιήθηκε στην Γ Γυμνασίου.
Στόχοι
- Να μπορούν οι μαθητές/τριες να διακρίνουν την επίδραση της αλκοόλης στα διάφορα άτομα ανάλογα με το φύλο, το σωματικό βάρος κ.λπ.
- Να μπορούν οι μαθητές/τριες να προσδιορίζουν και να σχολιάσουν την επίδραση της ποσότητας του ποτού αλλά και την επίδραση του φύλου στο χρόνο που πρέπει να παρέλθει για ασφαλή (και νόμιμη) οδήγηση μετά από κατανάλωση αλκοολούχου ποτού.
- Οι ίδιοι οι μαθητές να λάβουν υπόψιν τους τις πληροφορίες που πήραν, να προβληματιστούν και να μην εξαρτηθούν ποτέ από το ποτό.
Σύμφωνα με τους δημιουργούς του λογισμικού: «το σενάριο βασίζεται σε ένα εξειδικευμένο λογισμικό το οποίο καλύπτει την θεωρία αλλά και τους υπολογισμούς που αφορούν την επίδραση της αιθανόλης στον άνθρωπο. Το λογισμικό δημιουργήθηκε για αυτόν ακριβώς τον σκοπό και η επιλογή αυτή έγινε γιατί πιστεύουμε ότι σε τέτοιου είδους δραστηριότητες πρέπει να χρησιμοποιούνται απόλυτα εξειδικευμένα εκπαιδευτικά λογισμικά».
ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ (ΑΝ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΑΙΘΟΥΣΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Ή ΑΝ ΤΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΔΕΝ ΑΝΟΙΓΕΙ) ΤΟΥΣ ΔΙΝΟΥΜΕ ΤΥΠΩΜΕΝΟΥΣ ΤΟΥΣ ΠΙΝΑΚΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΔΙΑΓΡΆΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΕΡΓΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΩ ΣΕ ΑΥΤΑ.
Δραστηριότητες :
Τα παιδιά σε ομάδες στην αίθουσα πληροφορικής, ανοίγουν το λογισμικό του φωτόδεντρου: H αλκοόλη και η επίδρασή της στον άνθρωπο και χρησιμοποιούν το εξής: (7) η εφαρμογή αλκοτέστ.
Α. Επίδραση της σωματικής μάζας και του φύλου στο επίπεδο της αλκοόλης στο αίμα μετά από κατανάλωση αλκοολούχου ποτού.
- Οι μαθητές υπολογίζουν το επίπεδο αλκοόλης στο αίμα υπολογίζοντας πέντε τιμές για άνδρες και πέντε για γυναίκες. Μεταβάλουν τα κιλά του ατόμου από 50 σε 60, 70, 80 και 90, ενώ κρατούν σταθερή τη σχέση του ατόμου με το ποτό σε «Πίνω λίγο, 1-2 ποτά την εβδομάδα», την ποσότητα της αλκοόλης (79 g, δηλ. 4 ποτήρια μπύρας του ½ L) και τον χρόνο κατανάλωσης σε πριν 1 ώρα.
- Συμπληρώνουν με την βοήθεια του λογισμικού τον παρακάτω πίνακα (στο φυλλο εργασίας που θα τους δώσουμε)
- Στο σενάριο δίνεται η δυνατότητα οι μαθητες να φτιάξουν με το excel, διάγραμμα που να δείχνει τη σχέση μαζας σώματος με τα επίπεδα αλκοόλης στο αίμα στον άνδρα και στη γυναίκα. Επειδή όμως στη β γυμνασίου τα παιδιά ίσως να μην ξέρουν να χρησιμοποιούν το excel, τους δείχνουμε έτοιμο το διάγραμμα από το φωτόδεντρο και τους ζητάμε να το σχολιάσουν.Στην Α γυμνασίου στο μάθημα της Φυσικής έχουν σχεδιάσει αναλογα διαγράμματα , άρα μπορούν να τα σχολιάσουν. Εναλλακτικά μπορούν να τα φτιάξουν και χειρόγραφα εφ’ ‘οσων έχουν τις τιμές.
- Καλούνται με τη βοήθεια του διαγράμματος (περίπου) να εκτιμήσουν τα επίπεδα αλκοόλης στο αίμα ενός άνδρα και μιας γυναίκας με σωματική μάζα 75 κιλά και να συμπληρώσουν τον πίνακα
Ο πίνακας δίνεται λευκός στο φύλλο εργασίας, τον συμπληρώνουν, σχολιάζουν και καταλήγουν σε συμπεράσματα
.
Β.Επίδραση της ποσότητας του ποτού και του φύλου στο χρόνο που πρέπει να παρέλθει για ασφαλή (και νόμιμη) οδήγηση μετά από κατανάλωση αλκοολούχου ποτού
- Οι μαθητές υπολογίζουν με την βοήθεια του λογισμικού τον χρόνο νόμιμης οδήγησης υπολογίζοντας πέντε τιμές για άνδρες και πέντε για γυναίκες. Διατηρούν σταθερά τα κιλά σωματικής μάζας, τον τύπο του πότη και τον χρόνο κατανάλωσης, ενώ μεταβάλλουν τα ποτήρια μπύρας από 2 σε 3, 4, 5 και τέλος 6. Η μπύρα είναι ποτό 5 αλκοολικών βαθμών και στην μέτρηση αυτή το ποτήρι έχει όγκο 1/3 L
- Συμπληρώνουν με την βοήθεια του λογισμικού τον παρακάτω πίνακα (ο οποίος υπαρχει λευκός στο φύλλο εργασίας)
- Τους δείχνουμε το διάγραμμα που παρουσιάζει τη σχέση του αριθμό ποτηριών μπύρας που ήπιε κάποιος και το χρόνο που απαιτείται για νόμιμη οδήγηση, αλλά και πως αυτό διαφέρει στα δυο φύλα. Συζητούν με τους συμμαθητές τους τα συμπεράσματα που προκύπτουν από το διάγραμμα αυτό.
Γίνεται παρουσίαση και συζητούνται τα αποτελέσματα στην τάξη.
Πολύ καλή συσχέτιση στόχων και χρήσης της εφαρμογής. Θα επιθυμούσα να υπάρχει και ένας στόχος αλλαγής συμπεριφοράς, καθώς η κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να συσχετιστεί με τέτοια ζητήματα αλλαγής στάσεων.