Ζούμε στην εποχή της τεχνολογίας και της εικόνας. Πλέον όλα γίνονται ηλεκτρονικά. Γιατί λοιπόν να μην χρησιμοποιήσουμε την τεχνολογία και στην εκπαίδευση;

Πιο συγκεκριμένα, στην βιολογία συχνά οι μαθητές/φοιτητές  πρέπει να κατανοήσουν την δομή και λειτουργία πολύπλοκων μορίων. Η μονοδιάστατη τους απεικόνιση συνήθως δεν αποδίδει σωστά τα στοιχεία που πρέπει να αναλυθούν. Έτσι η επαυξημένη πραγματικότητα (augmented reality, ΑR) και η εικονική πραγματικότητα ( virtual reality, VR) είναι δύο μέσα που μπορούν να γίνουν χρήσιμα εκπαιδευτικά εργαλεία, καθώς προσομοιάζουν την πραγματική μορφή των μορίων και έτσι να κάνουν πιο κατανοητά περίπλοκα βιολογικά στοιχεία, μέσω της οπτικοποίησης τους.  

Με αφορμή λοιπόν, τα παραπάνω και την ερευνητική εργασία A Practical Guide to Developing Virtual and Augmented Reality Exercisew for Teaching Stuctural Biology, του τμήματος Χημείας και Μοριακής Βιολογίας ,στο Gothendurg, της  Σουηδίας, θα πληροφορηθούμε για την χρήση των τεχνικών στην Μοριακή βιολογία.

Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να συγχέουμε τις δύο τεχνικές. Αρχικά στην εικονική πραγματικότητα, χρησιμοποιούνται ειδικές οθόνες-γυαλιά που καλύπτουν όλο το οπτικό μας πεδίο, οπότε βλέπουμε ότι μας προβάλετε, σε αντίθεση με την επαυξημένη πραγματικότητα που χρειαζόμαστε απλά tablet ή smartphone που με συγκεκριμένη εφαρμογή προβάλλονται τροποποιημένες εικόνες των πραγματικών που δείχνει η κάμερα μας.

Στην ερευνητική εργασία που προαναφέραμε, χρησιμοποιήθηκαν ειδικές πλατφόρμες που δημιουργήθηκαν για να χρησιμοποιηθούν στο smartphone Galaxy S8. Για την εικονική πραγματικότητα η Google’s Daydream View system (USD 80) , με τον αντίστοιχό εξοπλισμό ( γυαλιά και χειριστή με κουμπί επιλογής και πλοήγησης) . Για την επαυξημένη πραγματικότητά χρειάστηκε απλά η εφαρμογή Sketchfad Android dy ARCore και ARKit, που μπορούμε και εμείς να κατεβάσουμε πολύ εύκολα από το Play or App Store. Στο πρόγραμμα συμμετείχαν δεκατρία άτομα, επιπέδου από προπτυχιακό μέχρι postdocs. 

Σε αυτό το σημείο να σημειώσουμε ότι οι ερευνητές δεν χρησιμοποιήθηκες κώδικας κατά την χρήση των εφαρμογών, αλλά μόνο οι επιλογές που προσφέρουν οι ίδιες και που θα είχε στην διάθεσή του ο οποιοδήποτε επιθυμούσε να τις χρησιμοποιήσουν. 

Mοντέλο ανάλυσης ήταν η δομή του μορίου bacterioferritin από το Βlastochloris viridis. Χρησιμοποιώντας χαρακτηριστικές σημάνσεις για τους δεσμούς και μόρια. Και στόχος ήταν η κατανόηση της μορφολογίας, της δράσης του ενεργού κέντρου του μορίου και πώς εξηγείται αυτή, ενώ παράλληλα γίνονταν ερωτήσεις περί αυτού και του προγράμματος που χρησιμοποιούσαν.

Τα αποτελέσματα του ερωτηματολογίου έδειξαν ότι δεν υπήρχαν σημαντικές διαφορές ανάμεσα στα δύο προγράμματα, όμως οι συμμετέχοντες έδειχναν προτίμηση σε ένα από τα δύο.

Πιο συγκεκριμένα όσοι προτίμησαν το VR υποστήριξαν ότι η ψηφιακή βύθιση είναι μοναδική εμπειρία σε αντίθεση με το AR που δεν διαφέρει και πολύ με την πραγματικότητα. Αντίθετα όσοι υποστήριξαν το AR δήλωσα ότι μπορούσαν να μοιραστούν την ”εικόνα” με άλλους , και μπορούσαν εύκολα να εστιάσουν και να την γυρίσουν στις κατευθύνσεις που επιθυμούν, όπως επίσης ότι δεν χρειαζόντουσαν τίποτα άλλο από το κινητό τους τηλέφωνο

Αρνητικά κρίθηκε το VR γιατί δεν μπορούσε να μοιραστεί η εικόνα για ανάλυση και συζήτηση με άλλους, και το AR γιατί ήταν πολύ ευαίσθητο στον χειρισμό και ότι το αποτέλεσμα ήταν μη ρεαλιστικό.

Τα παραπάνω προβλήματα μπορούν εύκολα να υπερνικηθούν. Πρώτον όσο αφορά το VR θα μπορούσε να γίνει σύνδεση με δεύτερο διακομιστή (π.χ.οθόνη), ώστε να γίνεται παράλληλη προβολή. Ως προς το AR προτείνονται αλλαγές στο app.

Υπάρχουν όμως και κάποια κοινά περιοριστικά σημεία, όπως η καθυστέριση των ηχητικών εντολών και του συγχρονισμού, η κατανάλωση της μπαταρίας που είναι πολύ μεγάλη κατά την χρήση και των δύο, ότι μειώνουν την απόδοση της συσκευής που εγκαθίστανται. 

Παρόλα αυτά η επαυξημένη και η εικονική πραγματικότητα είναι δύο εργαλεία με πολλές δυνατότητες στον χώρο της εκπαίδευσης, καθώς είναι εύκολα στην χρήση και πρόσβαση. Το AR ίσως χρησιμοποιηθεί πιο εύκολα καθώς δεν έχει περιορισμό ως προς την συσκευή χρήσης. Για όσα προαναφέρονται γίνονται συνέχεια τροποποιήσεις και ανανεώσεις στις εφαρμογές για να γίνουν πιο φιλικές στον εκπαιδευτικό και τον μαθητή.

Εκπαιδευτικές εφαρμογές για ΑR και VR υπάρχουν πολλές, ψάξε το περιεχόμενο που σε ενδιαφέρει και ίσως ανακαλύψεις ένα άλλο τρόπο εκπαίδευσης…..

Καλή τεχνολογία……….ουπς, εννοούσα επιτυχία!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *