Σχέδιο Μαθήματος : “Η εξέλιξη του Ανθρώπου”

Μάθημα : Βιολογία Γ ‘Γυμνασίου

Ενότητα : Εξέλιξη (Κεφάλαιο 7.2)

Διδακτικοί Σκοποί:

  1. Κατανόηση των αλλαγών στο περιβάλλον που επηρέασαν τους Ανθρωποειδείς Πιθήκους.
  2. Δημιουργία αντίληψης της χρήσης φωτιάς και εργαλείων, ως εξελικτικός παράγοντας.
  3. Παρατήρηση και εξοικείωση με τα διάφορα είδη του γένους Australopithecus και του γένους Homo, χρονολογική εμφάνιση/εξαφάνιση αυτών.
  4. Πως τελικά επιβίωσε και εξαπλώθηκε μόνο το είδος Homo sapiens sapiens.

Διδακτικές Μέθοδοι:

Όπως όλοι έχουμε ακούσει μια εικόνα ισούται με χιλιάδες λέξεις, έτσι ώστε να διευκολυνθεί η εκπαιδευτική διαδικασία, στο παρόν μάθημα θα χρησιμοποιήσουμε το πρόσθετο Gallery Bank. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα επιτρέπει τη δημιουργία φωτογραφιών και παράλληλα με την προβολή της φωτογραφίας κειμένου. Συνεπώς, ο στοχοθετημένος σχολιασμός θα καθοδηγήσει τους μαθητές να παρατηρήσουν τα απαραίτητα στοιχεία των εικόνων και να κατανοήσουν τις βασικές έννοιες που θέλουμε να αποδώσουμε. Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η προφορική επεξήγηση που θα δίνει ο εκπαιδευτικός θα συμβάλει στην βέλτιστα αντιληπτή απόδοση της πληροφορίας. 

Προφορική εισαγωγή:

Ερωτήσεις παρακίνησης προς του μαθητές:

-Παιδιά έχετε σκεφτεί ποτέ πόσο αρχαίος είναι ο άνθρωπος και από πού προήλθε;

-Σε ποιο μέρος του πλανήτη να εμφανίστηκαν οι πρώτοι άνθρωποι; Αυτό το μέρος θα ήταν ίδιο τότε με τώρα;

-Αναρωτηθήκατε πώς μπορεί να μοιάζανε οι προγονοί μας; Ποία θα ήταν τα ευρήματα που θα μας βοηθούσαν να τους απεικονίσουμε;

Ακολουθεί σύντομη συζήτηση στην τάξη ανάλογα με τις απόψεις που θα ακουστούν. Τα νοήματα που θα πρέπει να αποδοθούν είναι:

  1. Η κοινή προέλευση με τον Χιμπατζή ( θεωρία του Δαρβίνου, Η καταγωγή των ειδών), παρατήρηση διαφορών μας με αυτόν (δίποδη βάδιση, μέγεθος σώματος και εγκεφάλου, διαφορά χρήσης και κατασκευής εργαλείων, κοινωνική οργάνωση).
  2. Τοποθέτηση του Ανθρώπου στον εξελικτικό χρόνο, πριν 200.000 χρόνια εμφάνιση των πρώτων Homo sapiens και πριν 4.000.000 των πρώτων Αυστραλοπίθηκων.
  3. Χωρική τοποθέτηση εξελικτικής γραμμής στην Αφρική ,που τότε καλυπτόταν από  ζούγκλα.
  4. Η χρήση απολιθωμάτων και σκελετικών στοιχείων, αναλύσεων DNA για την απόδοση των προγονικών μορφών. ( έμφαση στον κρανίο, καρνιακή χωρητικότητα και δόντια)

Προβολή και σχολιασμός Φωτογραφιών:

Σημείωση* : Στις φωτογραφίες θα προβληθούν τα είδη των προγονικών μορφών που αναφέρονται στο σχολικό βιβλίο και όχι όλοι οι ενδιάμεσοι πρόγονοι της εξελικτικής γραμμής.

Πηγές φωτογραφιών:

1 , 2, 34,5, 6 789101112, 1314 , 151718

 

Συζήτηση των αποριών που μπορεί να γεννήθηκαν στους μαθητές.

Δείτε ακόμα:

 

 

4 thoughts on “Πόσο αρχαίος είναι ο άνθρωπος;”

  1. Μου έκανες μια ωραία, τσακ-μπαμ επανάληψη στην Ανθρωπολογία!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *