Moodleάρωντας

Τι είναι το Moodle;

To Moodle (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment είναι ένα σύγχρονο σύστημα διαχείρισης μάθησης. Αποτελεί ένα εργαλείο διαχείρισης μαθημάτων ή ένα σύστημα εικονικής μάθησης που συνεχώς εξελίσσεται και ενσωματώνει νέα χαρακτηριστικά. Χαρακτηρίζεται από την παρουσίαση της γνώσης με πολλές μορφές (κείμενο, ήχο, video κλπ), την συνεργατικότητα, και την ανάληψη εκ’ μέρους των μαθητών ποικίλων ρόλων που φτάνουν μέχρι και αυτό του εκπαιδευτή.

Πρόκειται για μία πλατφόρμα, πάνω στην οποία ο εκπαιδευτικός μπορεί να στήσει το δικό του μάθημα. Χρησιμοποιεί μια γκάμα εργαλείων και οπτικοακουστικών μέσων, που επιτρέπουν την κατανόηση της διδακτέας ύλης. Αφετέρου την επικοινωνία, επεξήγηση και τη συνεργασία των μαθητών.

Κάθε μάθημα περιέχει δραστηριότητες με τις οποίες ένας μαθητής εμπλέκεται ενεργητικά (με ασκήσεις ανοιχτού ή κλειστού τύπου, παιχνίδια κ.α) και πόρους (παραπομπές σ’ άλλους ιστοτόπους, video, ή και απλό κείμενο κλπ) που αποτελούν υλικό που πρέπει να εμπεδωθεί. Αποτέλεσμα είναι ο πιο διασκεδαστικός τρόπος μάθησης, ο οποίος ανεξαρτητοποιείται από τις οδηγίες του καθηγητή. Όλα αυτά στο ζεστό κλίμα και την άνεση του σπιτιού σου, την ώρα που εσύ νιώθεις δημιουργικός και αποδοτικός!

Εικόνα 1: Moodle: To No1 σύστημα ηλεκτρονικής μάθησης στον κόσμο.

Δημιουργώντας στο Moodle

Τι λέτε; Ας δούμε πώς είναι στην πράξη η δημιουργία ενός μαθήματος στο Moodle; Έναυσμα για την αρχή αυτού του εγχειρήματος αποτέλεσε το μάθημα της Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας – Πολυμέσα στη Διδασκαλία της Βιολογίας, με εμπνευστή τον καθηγητή μας κ. Στασινάκη.

Το μάθημα, που σχεδίασα, στηρίζεται στο βιβλίο της Βιολογίας Α΄ λυκείου και συγκεκριμένα στο 9ο κεφάλαιο που αφορά το Νευρικό Σύστημα, στο οποίο επικεντρώθηκα στις ενότητες «Τα κύτταρα του νευρικού συστήματος», «Ταξινόμηση των νευρώνων», «Νευρική ώση» και «Συνάψεις». Η υλοποίηση του μαθήματος θα ολοκληρωθεί μέσα σε 4 διδακτικές ώρες, με τη χρήση του μοντέλου 5Ε.

Δημιούργησα 4 διδακτικούς στόχους. Συγκεκριμένα, οι μαθητές μετά το πέρας των μαθημάτων θα είναι σε θέση:

  • Να ονομάζουν τα κύτταρα που δομούν το Νευρικό Σύστημα.
  • Να ταξινομούν τους νευρώνες σε αισθητικούς, κινητικούς και ενδιάμεσους.
  • Να εξηγούν τη λειτουργία των δενδριτών και του νευράξονα, κατασκευάζοντας δυναμικά ενεργείας.
  • Να διερωτηθούν πως σχετίζονται οι νευροεκφυλιστικές ασθένειες με τον τρόπο επικοινωνίας των νευρικών κυττάρων και να υιοθετήσουν ένα τρόπο ζωής που θα οδηγήσει στην αποφυγή εκδήλωση τους.
Εικόνα 2: Το εικονίδιο του μαθήματος μου “Νευρικό Σύστημα” στο Moodle

Εισαγωγή

Για την εξοικείωση των μαθητών με την πλατφόρμα δόθηκαν αναλυτικές οδηγίες για τη ροή του μαθήματος, ένα σύντομο σχεδιάγραμμα με τα βασικά σημεία των ενοτήτων και τα στοιχεία επικοινωνίας μου, για την επίλυση αποριών.

Εικόνα 3: Ανακοινώσεις, οδηγίες και σχεδιάγραμμα του μαθήματος.

1η Ενότητα: Τα κύτταρα του νευρικού συστήματος

Για να γνωρίσουν οι μαθητές τα κύτταρα του νευρικού συστήματος τους, έπρεπε να ακολουθήσουν 5 βήματα.

Πρώτον, να μελετήσουν ένα αρχείο pdf για το Κεντρικό Νευρικό Σύστημα.

Εικόνα 4: Αρχείο pdf για το Κεντρικό Νευρικό Σύστημα

Δεύτερον, να γράψουν μια εργασία 1.000 λέξεων , με τις ακόλουθες ενότητες:

  • Τι είναι η πλάγια μυατροφική σκλήρυνση (αίτια, επιδημιολογικά δεδομένα).
  • Συμπτώματα και διάγνωση.
  • Θεραπεία και τρόπος ζωής.
Εικόνα 5: Εργασία για την σκλήρυνση κατά πλάκας

Τρίτον, να παρακολουθήσουν ένα βίντεο σχετικό με την τυπική δομή ενός νευρώνα για το χρονικό διάστημα: 2:163:00.

Εικόνα 6: Βίντεο για την τυπική δομή ενός νευρώνα

Τέταρτον, να παίξουν ένα διαδραστικό παιχνίδι “Build a Neuron”, που στόχο είχε την κατασκευή ενός νευρώνα.

Εικόνα 7: Διαδραστικό παιχνίδι “Build a Neuron” (πριν και μετά την ολοκλήρωση του).

Πέμπτον, να αξιολογήσουν τις γνώσεις τους, απαντώντας σε ένα κουιζ

Εικόνα 8: Κουΐζ αξιολόγησης

Με αντίστοιχο τρόπο, δομήθηκαν και οι ακόλουθες ενότητες.

2η Ενότητα: Ταξινόμηση των νευρώνων

Εικόνα 9: Η δεύτερη ενότητα (ταξινόμηση νευρώνων) στο Moodle.

3η Ενότητα: Νευρική ώση

Εικόνα 10: Η τρίτη ενότητα (νευρική ώση) στο Moodle.

4η Ενότητα: Συνάψεις

Εικόνα 11: Η τέταρτη ενότητα (συνάψεις) στο Moodle.

Για να παρακολουθήσεις αναλυτικά το μάθημα μου δεν έχεις παρά να πατήσεις εδώ.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *