The ROSE project and more…

The ROSE project and more…

H περίφημη έρευνα με το όνομα ROSE (The Relevance Of Science Education) διεξήχθη σε παιδιά ηλικίας 15 ετών με τον ίδιο τρόπο σε πολλές χώρες του αναπτυσσόμενου και του ανεπτυγμένου κόσμου (Αυστρία, Μπαγκλαντές, Μποτσουάνα, Τσεχία, Δανία, Αγγλία, Εσθονία, Φινλανδία, Γερμανία, Γκάνα, Ελλάδα, Ισλανδία, Ινδία, Ιρλανδία, Ιαπωνία, Λετονία, Μαλαισία, Νορβηγία, Φιλιππίνες, Πολωνία, Πορτογαλία, Ρωσία, Σκωτία, Σλοβενία, Ισπανία, Σουηδία, Τρινιντάντ, Τουρκία, Ουγκάντα και Ζιμπάμπουε) και εκτός άλλων καταγράφει το μειωμένο ενδιαφέρον των παιδιών των ανεπτυγμένων χωρών , κυρίως των κοριτσιών, για τις φυσικές επιστήμες και τα αντίστοιχα μαθήματα που διδάσκονται στο σχολείο, σε αντίθεση με τα παιδιά των αναπτυσσόμενων χωρών. Ανάλογες είναι και οι απαντήσεις για τις προθέσεις των μαθητών να ακολουθήσουν επιστημονική καριέρα. Είναι επίσης αξιοσημείωτο ότι, την πιο αρνητική στάση απέναντι στις φυσικές επιστήμες και την τεχνολογία διατηρούν τα παιδιά από την Ιαπωνία και τη Νορβηγία (Sjoberg & Schreiner, 2010).

Πιο αναλυτικά τα αποτελέσματα της έρευνας για τους μαθητές της Αγγλίας αναφέρονται στην εργασία των E.W.Jenkins &R.G.Pell (2006).

Galton, M., Braund, M. & Diack, A. (2009). Perspectives on education. Primary - secondary transfer. London : Welcome trust

Galton, M., Braund, M. & Diack, A. (2009). Perspectives on education. Primary – secondary transfer. London : Welcome trust

Παρόμοιες έρευνες έχουν πραγματοποιηθεί μεμονωμένα σε διάφορες χώρες. Έτσι λοιπόν, oι Speering&Rennie (1996) καταγράφουν δραματική μείωση του ενδιαφέροντος των μαθητών στην Αυστραλία για τις φυσικές επιστήμες κατά τη μετάβασή τους από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, ιδίως των κοριτσιών, παρότι οι επιδόσεις στα υπόλοιπα μαθήματα είναι καλές. Το γεγονός αποδίδεται κυρίως στη διαφορετική σχέση δασκάλου-μαθητή, αντίθετα από τη σχέση καθηγητή-μαθητή (ας σημειωθεί ότι τα παιδιά στην Αυστραλία πηγαίνουν Γυμνάσιο σε ηλικία 7 ετών και όχι στην ηλικία των 12). Όμοια αποτελέσματα και για τους επίσης Αυστραλούς Logon&Skamp (2007). Ανάλογη μείωση στις επιδόσεις των μαθητών της Ουαλίας κατά τη μετάβασή τους από την πρωτοβάθμια στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση βρίσκουν στα αποτελέσματα της έρευνάς τους και οι Beauchamp&Parcinson (2008), κάτι που στην περίπτωση αυτή αποδίδεται κυρίως στην έλλειψη κατάλληλων πρακτικών και τεχνολογικών μέσων για τη διδασκαλία των θετικών μαθημάτων και στο περιεχόμενο του αναλυτικού προγράμματος. Χαμηλό ενδιαφέρον για τη Φυσική, τη Χημεία και τη Βιολογία καταγράφουν και οι Murphy&Beggs (2009) σε αγόρια και κορίτσια της Ιρλανδίας, ηλικιών 9-14 ετών. Το βασικό πρόβλημα των παιδιών εδώ φαίνεται να είναι η έλλειψη πειράματος και η πίεση που δέχονται από τις εισαγωγικές εξετάσεις που πρέπει να δώσουν για τη μετάβαση τους από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο. Στο ίδιο πλαίσιο, τα παιδιά του Γυμνασίου στο Χονγκ Κονγκ , σύμφωνα με τον Wong Ho Yan Joyce (2010), δε συμπαθούν ιδιαίτερα τις φυσικές επιστήμες, κυρίως λόγω έλλειψης δραστηριοτήτων. Και στη Γερμανία η κατάσταση δε φαίνεται να είναι διαφορετική καθώς οι Randler, Osti& Hummel (2012) αναφέρουν μειωμένο ενδιαφέρον των μαθητών από το Δημοτικό ακόμα και κυρίως για το μάθημα της Βιολογίας και μάλιστα πολύ μειωμένο σε σχέση με μερικές δεκαετίες πριν. Οι Blanco,Guerrero,Caballero,Brigido&Mellado(2010) παρατηρούν στους δασκάλους της Ισπανία χαμηλό επίπεδο γνώσεων σε θέματα Μαθηματικών και Φυσικής κάτι που όπως υποστηρίζουν σαφώς και επηρεάζει τις επιδόσεις και το ενδιαφέρον των μαθητών για τα μαθήματα αυτά. Τέλος, ο Braund (2009) παρατηρεί μειωμένες αποδόσεις των μαθητών στις ΗΠΑ από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και κυρίως κατά τη μετάβαση από την 2η στην 3η τάξη του Γυμνασίου.


6 Comments

Παναγιώτης Στασινάκης

16 March 2016 at 9:05 pm

Σε μία σχετική έρευνα, νομίζω την έχει κάνει η κ. Μαυρικάκη, καταγράφεται πως όσο οι μαθητές μεταβαίνουν από το Γυμνάσιο στο Λύκειο δυσκολεύονται περισσότερο με τη Βιολογία. Νομίζω πως έχει να κάνει με το γεγονός πως στο Λύκειο η Βιολογία είναι περισσότερο αφαιρετική. Αν θυμάμαι επίσης, σε αυτή την έρευνα δεν υπήρχαν διαφορές ανάλογα με το φύλο. Όμορφη ανάρτηση, μάθαμε πράγματα…

Ίσως το όνομα της κατηγορίας, να ήταν με λιγότερες λέξεις, πιο αφαιρετικό…

    gpas9

    17 March 2016 at 10:24 am

    Η αλήθεια είναι πως το συγκεκριμένο θέμα το είχαμε συζητήσει με την κ. Μαυρικάκη. Εκείνη μου πρότεινε να διαβάσω την έρευνα ROSE.

epetr

22 March 2016 at 9:20 pm

Πολύ ενδιαφέρον άθρο για κάτι που δεν ήξερα!

esbio

24 March 2016 at 5:40 pm

Πόσο δύσκολο για εμάς τους λάτρεις των φυσικών επιστημών να φανταστούμε αυτή την κατάσταση!

AmiYiann

24 March 2016 at 7:13 pm

Ωραία δουλειά Γιώτα!! Πολύ ενδιαφέροντα τα αποτελέσματα των παραπάνω ερευνών!! Μας δίνουν το κίνητρο και μας προκαλούν να αναζητήσουμε τρόπους, ώστε να παρακινήσουμε όλους τους μαθητές να αγαπήσουν τις Φυσικές Επιστήμες..

nmant

29 March 2016 at 9:25 pm

Πολύ καλή δουλειά Γιώτα! Κάτι που σίγουρα μας αφορά και οφείλουμε όλοι να το λάβουμε υπ’ όψιν!

Leave a Reply

Skip to toolbar