Δομήσαμε ένα μάθημα με θέμα το “Φαινόμενο του Θερμοκηπίου” και επιλέξαμε να ικανοποιήσουμε τον πρώτo και δεύτερο (1,2) στόχο του μαθήματος με τη χρήση του LearnPress (WordPress LMS Plugin), ένα πρόσθετο που θα μας βοηθήσει στη δημιουργία θεωρητικού κομματιού (Lesson) κι ενός Quiz εμπέδωσης στους μαθητές.
Στόχοι:
- Να αναγνωρίζουν το φαινόμενο του θερμοκηπίου.
- Να γνωρίσουν οι μαθητές τα κύρια αέρια του θερμοκηπίου
- Να περιγράφουν τη δηµιουργία του φαινοµένου του θερµοκηπίου.
- Να αναφέρουν τη σηµασία του φαινοµένου για την ύπαρξη της ζωής στον πλανήτη µας.
Διάρκεια: 1 διδακτική ώρα
Διαδικασία:
- Δίνεται στους μαθητές κατάλληλη θεωρία για ανατροφοδότηση της γνώσης
- Σε Ηλεκτρονικό υπολογιστή προσπαθούν να απαντήσουν στο Quiz που δημιουργήσαμε
- Τέλος αναπτύσσουν τις μεταγνωστικές τους δεξιότητες βλέποντας τις σωστές και λάθος απαντήσεις τους με σκοπό να ενσωματώσουν τη νέα που έλαβαν.
Θεωρητικό μέρος :
Ο ήλιος θερμαίνει την γη με τις ακτίνες του, μερικές από αυτές δεν περνούν την ατμόσφαιρα της γης, ανακλώνται και επιστρέφουν στο διάστημα, κάποιες άλλες όμως φτάνουν μέχρι την επιφάνεια της γης. Οι ακτίνες που φτάνουν στη γη είναι αυτές που την θερμαίνουν. Με την σειρά της η θερμή γη εκπέμπει την δική της ακτινοβολία που ονομάζεται υπέρυθρη. Μερικές από τις υπέρυθρες ακτίνες περνούν στο διάστημα. Άλλες όμως απορροφώνται από διάφορα αέρια, που υπάρχουν στην ατμόσφαιρα και λέγονται “αέρια του θερμοκηπίου” , τα οποία εκπέμπουν την υπέρυθρη ακτινοβολία και πάλι προς την επιφάνεια, επιτρέποντας στη γη να έχει την κατάλληλη θερμοκρασία(περίπου 15°C) για την ανάπτυξη και διατήρηση της ζωής. Τα κύρια αέρια, εκτός από το σύστημα νερό-ατμός, που ευθύνονται για την ένταση του φαινομένου του θερμοκηπίου είναι:
- Το διοξείδιο του άνθρακα (CO2)
- Οι χλωροφθοράνθρακες (CFCs)
- Το μεθάνιο (CH4)
- Το όζον (O3)
- Το υποξείδιο του αζώτου (N2O)
Όταν τα “αέρια του θερμοκηπίου” βρίσκονται στις σωστές ποσότητες τότε η γη έχει την κατάλληλη θερμοκρασία για εμάς. Δυστυχώς όμως αυξάνονται οι ποσότητες αυτών των αερίων στην ατμόσφαιρα και όσο αυξάνονται οι ποσότητες τόσο περισσότερη θερμότητα ανακλάται πίσω προς την επιφάνεια της γης. Έτσι δεν πηγαίνει πίσω στο διάστημα και δημιουργείται υπερθέρμανση της γης.
Το διοξείδιο του άνθρακα είναι ένα από τα σημαντικότερα θερμοκηπικά αέρια που παράγονται με το κόψιμο και κάψιμο δασών με την καύση ορυκτών όπως πετρελαίου, λιγνίτη, φυσικού αερίου των εργοστασίων και των μέσων μεταφοράς αλλά και από την αναπνοή των ζώων και των ανθρώπων. Σε μικρό αριθμό είναι επιθυμητό άλλα σε μεγάλες ποσότητες εγκλωβίζει τις ακτίνες του ήλιου και δεν τους επιτρέπει να φύγουν από τη γη γιατί έχει την ιδιότητα να απορροφά την υπέρυθρη ακτινοβολία που εκπέμπεται από τη γη, με αποτέλεσμα να αυξάνει τη μέση θερμοκρασία του πλανήτη.
Αυτό είναι το Φαινόµενο του θερµοκηπίου μια φυσική διαδικασία κατά την οποία η ατµόσφαιρα ενός πλανήτη συµβάλει στην θέρµανσή του. Αν δεν υπήρχε, η μέση θερμοκρασία θα ήταν -20°C και δεν θα αναπτυσσόταν η ζωή όπως την γνωρίζουμε σήμερα. Τα τελευταία χρόνια ο όρος συνδέεται µε την παγκόσµια θέρµανση (global warming), ενώ θεωρείται πως το φαινόµενο έχει ενισχυθεί σηµαντικά από ανθρωπογενείς δραστηριότητες που έχουν επίδραση στις κλίματικες αλλαγές.
Ώρα να παίξουμε το QUIZ !
Δεν φαίνεται η χρήση του προσθέτου, επίσης θα πρέπει να είναι ξεκάθαρος ο στόχος και η χρήση των ΤΠΕ που βοηθούν στην επίτευξή του. Νομίζω υπάρχει ένα κενό μεταξύ δυνατότητας που παρέχει το πρόσθετο και μαθησιακό στόχο που προσπαθεί να επιτύχει.