Επιστροφή με Moodle

Πέρασε λίγος καιρός από την πρώτη ανάρτηση/εργασία αυτού του ιστολογίου. Δεν είναι ότι το ξέχασα, αλλά δουλεύαμε και προετοιμάζαμε πυρετωδώς το δικό μας διαδικτυακό μάθημα μέσω της πλατφόρμας Moodle.

Εάν δεν το έχετε ξανακούσει, σύμφωνα και με τη σελίδα αυτού του λήμματος στη Wikipedia, το Moodle ορίζεται πιο επίσημα ως ένα ελεύθερο λογισμικό διαχείρισης μαθημάτων (Course Management System), αλλά ουσιαστικά είναι ένα πακέτο λογισμικού για τη διεξαγωγή ηλεκτρονικών μαθημάτων μέσω Διαδικτύου, που προσφέρει ολοκληρωμένες υπηρεσίες ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης.

Κληθήκαμε λοιπόν, στα πλαίσια του μαθήματος, να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες που μας προσφέρονται μέσω της πλατφόρμας. Στη διπλανή εικόνα, μπορείτε να δείτε τους πόρους/πηγές πληροφοριών (μπλε πλαίσια με υπογραμμισμένο τίτλο) και τις δραστηριότητες που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε, ώστε αφενός να καθοδηγήσουμε τα παιδιά με κάποιο βίντεο, κείμενο ή οδηγίες και αφετέρου να αξιολογήσουμε, εάν έχουν κατανοήσει τα περιεχόμενα του μαθήματος, με ποικίλους τρόπους. Είναι σημαντικό να προσεγγίζουμε το εκπαιδευτικό υλικό με διάφορα μέσα, ώστε κάθε παιδί να αποκτήσει ενδιαφέρον για το περιεχόμενο του μαθήματος.

Προσωπικά, επέλεξα να ασχοληθώ με ένα κομμάτι της ύλης, με το οποίο δεν είχα πολλή επαφή και συγκεκριμένα το πρώτο μισό του πρώτου κεφαλαίου “Κεφάλαιο 5: Στήριξη και κίνηση“, της ύλης της Βιολογίας Β’ Γυμνασίου. Παρακάτω, φαίνεται η περιγραφή του μαθήματος και τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα, όπως αναγράφονται μέσα στην πλατφόρμα.

Η ποικιλία του περιεχομένου σταματάει, εκεί που σταματάει και η φαντασία μας. Τόσα βίντεο και προσομοιώσεις, τόσες δυνατότητες στα κουίζ, τόσες πηγές στο Διαδίκτυο, που άπαξ και αρχίσουμε και βρίσκουμε εργαλεία που συμβαδίζουν με αυτό που θέλουμε να πούμε, ποιος μας σταματάει… Για παράδειγμα, τα φυτά κινούνται, κάτι που δεν είναι εύκολα αντιληπτό. Γιατί να μη βάλω ένα βίντεο, από το Instagram κιόλας που τόσο ξέρουν τα παιδιά, που δείχνει ακριβώς αυτό; Ή γιατί να μην προτιμήσω έτοιμα παιχνίδια αντιστοίχησης για τους βασικούς όρους της ενότητας;

Αλλά ας πάρω τα πράγματα με τη σειρά. Μετά από την εισαγωγή και το καλωσόρισμα στο μάθημα, ακολουθούν χωρισμένες οι επιμέρους ενότητες, σύμφωνα και με τη διπλανή εικόνα. Κάθε ενότητα ξεκινάει με μια μικρή περιγραφή και επαναδιατύπωση του εκάστοτε προσδοκώμενου μαθησιακού αποτελέσματος, πριν από το σχετικό απόσπασμα του σχολικού βιβλίου. Αν έχετε περιέργεια, μπορείτε να πατήσετε στο σύνδεσμο κάθε ενότητας για το απόσπασμα από το Διαδραστικό Σχολικό Βιβλίο.

Πριν την Ενότητα 5.1, προηγείται ένα εισαγωγικό κείμενο για τις έννοιες της κίνησης και της μετακίνησης, όπου τα παιδιά είναι σημαντικό να διακρίνουν τις δύο αυτές έννοιες. Εδώ επέλεξα το βιντεάκι που ανέφερα παραπάνω και αντί για αξιολόγηση, τη δυνατότητα ανατροφοδότησης, οπότε με αφορμή ένα πλαίσιο του βιβλίου, μπορούν να δώσουν απαντήσεις και θα είναι κατά κάποιον τρόπο σαν να γίνεται συζήτηση μέσα στην τάξη, όπου ακούγονται διάφορες απόψεις. Για την Ενότητα 5.1, εξακολουθώ να μην αξιολογώ σε βάθος τα παιδιά, αλλά να δουν σε ένα βίντεο μια αμοιβάδα που κινείται και να θυμηθούν πως λέγεται ένας χαρακτηριστικός τρόπος κίνησης αυτού του μονοκύτταρου οργανισμού.

Η μικρής έκτασης Ενότητα 5.2 θίγει το ζήτημα της στήριξης των φυτών, ένα θέμα ίσως όχι τόσο ξεκάθαρο για τα παιδιά από το περιορισμένο κείμενο. Συνεπώς, εδώ έκρινα χρήσιμο ένα βίντεο ενός συναδέλφου, όπου επεξηγείται το συγκεκριμένο κομμάτι, με κάποιες προσθήκες περί φυτικού κυττάρου, που μπορούν να βοηθήσουν στην καλύτερη κατανόηση. Και για να βάζουμε και κάτι σαν εργασία που και που, προσέθεσα και μια ερώτηση κατανόησης προς υποβολή, σχετικά με το ρόλο του ξυλώματος.

Η εκτενέστερη Ενότητα 5.3 έχει περισσότερες εικόνες στο σχολικό βιβλίο, τις οποίες μπορούν να ανατρέξουν τα παιδιά για να δουν διάφορα παραδείγματα οργανισμών που παρουσιάζουν διαφορές ματαξύ τους. Αυτά ήρθαν να συνδυαστούν με μια σύντομη παρουσίαση για τους βασικούς ορισμούς και σημεία της ενότητας κι ένα πιο διαδραστικό παιχνίδι ομαδοποίησης οργανισμών, ανάλογα με το αν διαθέτουν ενδοσκελετό ή εξωσκελετό, ενώ ένα σύντομο κουίζ ήταν χρήσιμο για να διασφαλιστεί η κατανόηση και η μνήμη των βασικών πληροφοριών της ενότητας.

Τέλος, το συνολικό κουίζ αξιολόγησης του μαθήματος έρχεται μετά από ένα προαιρετικό βίντεο επανάληψης των διδαχθείσων ενοτήτων και περιλαμβάνει ερωτήσεις αντιστοίχησης, πολλαπλής επιλογής, συμπλήρωσης κενού και σωστού-λάθους που αφορούν όλες τις ενότητες, με κάποιες να έχουν αντληθεί από το σχολικό βιβλίο. Ενδεικτικά, μπορείτε να δείτε δύο ερωτήσεις του κουίζ, με την πλατφόρμα να παρέχει γενικότερα πολλές επιλογές είδους ερωτήσεων.

Είναι γεγονός πως μια πλατφόρμα σαν το Moodle έχει τόσες πολλές δυνατότητες που απαιτεί σίγουρα αρκετό χρόνο, όχι μόνο για την απλή εξερεύνηση αυτών των δυνατοτήτων από τον εκάστοτε εκπαιδευτικό, αλλά και για την πληρέστερη προετοιμασία ενός διαδικτυακού μαθήματος. Ωστόσο, έχοντας στο μυαλό μας την ποικιλομορφία των παιδιών και το αυξημένο ενδιαφέρον που θα προκαλούσε μια τέτοια γκάμα εργαλείων, πολυμέσων και αλληλεπίδρασης από τον προσωπικό τους υπολογιστή ή κινητό, αποτελεί μια πολύ ενδιαφέρουσα προοπτική στη διδακτική μας φαρέτρα.

Αλλά και πέρα από αυτό, τα παιδιά έχουν σίγουρα το σχολικό βιβλίο. Δεν είναι μια ενδιαφέρουσα πρόκληση για εμάς, να τους δείξουμε και το κάτι παραπάνω; Μήπως και καταφέρουμε να τα εμπνεύσουμε και ίσως να αγαπήσουν λίγο παραπάνω την επιστήμη που υπηρετούμε;

6 responses to “Επιστροφή με Moodle”

  1. Ο/Η ΓΕΩΡΓΙΑ ΤΖΑΦΑ λέει:

    Πολύ ωραία προσέγγιση, συγκροτημένο μάθημα στο Moodle και καλογραμμένο άρθρo συνολικά!
    Καλή συνέχεια!

  2. Ο/Η ΕΛΕΝΑ ΜΠΟΥΛΙΩΝΗ λέει:

    Μας δίνεις έμπνευση!!

  3. Ο/Η pkais λέει:

    Έχεις πολύ ωραία αισθητική! Και στο μάθημα που δημιούργησες αλλά και στις δημοσιεύσεις σου εδώ!

    • Ο/Η ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΠΑΠΠΑΣ λέει:

      Ευχαριστώ πάρα πολύ βρε Πένυ, προσπαθώ να έχει ένα ενδιαφέρον και για όποιο άλλο άτομο ρίξει μια ματιά!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *