Διδακτέα ύλη: Βιβλίο Βιολογία γενικής παιδειας Γ’ Λυκείου, Κεφάλαιο 3, Παραγραφος 3.2.1. ‘’Η σύγχρονη σύνθεση’’. Σκοπός μας είναι να εισάγουμε στους μαθητές τους παράγοντες που διαμορφώνουν την εξελικτική πορεία. Η μέθοδος διδασκαλίας που χρησιμοποιήθηκε είναι η μέθοδος 5Ε
- Eνεργοποίηση: προκειμένου να τους διεγείρουμε το ενδιαφέρον, θα ξεκινησουμε εφαρμόζοντας ένα brainstorm γύρω από τη λέξη ”Εξέλιξη”
- Eξερεύνηση: Στη συνέχεια θα παίξουμε ένα παιχνίδι σαν το χαλασμένο τηλέφωνο όπου θα πούμε σε έναν μαθητή την φράση ”είμαι μία γάτα με κοντά πόδια, μακρύ τρίχωμα και μπλέ μάτια” και θα το πει σε δύο συμμαθητές του. Συνεχίζοντας το παιχνίδι οι δύο αλυσίδες θα καταλήξουν σε διαφορετική γάτα (πχ η μία θα έχει μακρυά πόδια/κοντό τρίχωμα/μπλε μάτια και η άλλη μακριά πόδια, μακρύ τρίχωμα, καφέ μάτια). Στη συνέχεια θα τους πούμε πως έστω οτι αυτά είναι δύο διαφορετικά είδη που προέρχονται από τον κοινό πρόγονο και θα τους ζητήσουμε να ερμηνεύσουν με βάση τη θεωρία του Δαρβίνου το πως έγινε αυτό. Θα καταλάβουν οτι τους λείπουν γνώσεις και δεν μπορούν να το ερμηνεύσουν.
- Εξήγηση: Στην εξήγηση θα προσθέσουμε τους νέους όρους , δηλαδή την ποικιλομορφία, την κληρονομικότητα, την φυσική επιλογή και την γενετική απομόνωση
- Επεξεργασία: Έχοντας εισάγει τους νέους όρους θα τους ζητήσουμε να ερμηνεύσουν το πως προέκυψαν ο λύκος και ο σκύλος από έναν κοινό πρόγονο.
- Εξέταση: Tέλος θα πρέπει να εξετάσουμε την κατανόηση των νέων όρων και θα τους ζητήσουμε να σχολιάσουν την φράση ” ο άνθρωπος κατάγεται από τον πίθηκο” και επιπλέον να βρουν το λάθος στην εικόνα του άρθρου
Ωραία πρόταση για διδασκαλία!
Μια λεζάντα θα ήταν περισσότερο κατατοπιστική. Οι αναγνώστες πρέπει γρήγορα να πιάνουν το νόημα..
Κυρία Δήμητρα, αν είχατε διαβάσει το άρθρο, νομίζω δε θα είχατε κάποια απορία…
Με εκτίμηση
Παπαναστάσης Δημήτριος