Skip to toolbar

Ποιά είμαι

Λέγομαι Αναστασία Μελαγωνίτου και γεννήθηκα το 1983 στην Αθήνα. Αποφοίτησα από το 1ο Λύκειο Αχαρνών και αποφάσισα να γίνω Βιολόγος όταν διάβασα το βιβλίο The Andromeda Strain του Michael Crichton. Σπούδασα Βιολογία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και εκπόνησα την πτυχιακή μου εργασία με θέμα “Στοιχεία Εμβρυϊκής Ανάπτυξης του Καρκινοειδούς Δεκάποδου Pachygrapsus marmoratus σε σχέση με την Επίδραση της Θερμοκρασίας” υπό τον Καθ. Γ. Βερροιόπουλο. Παράλληλα σπούδασα Σκηνοθεσία Κινηματογράφου στο Ι.Ε.Κ. ΑΚΜΗ και συμμετείχα ενεργά στις δραστηριότητες του Πολιτιστικού Ομίλου Φοιτητών Πανεπιστημίου Αθηνών.

Το 2005 συμμετείχα ως μέλος της ελληνικής πολιτιστικής ομάδας φοιτητών στο Eskapady Film Seminary στην Πράγα. Εργάστηκα σε βραβευμένες ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους: Κύβος (Αλ. Σκούρας, 2016), Ειμαρμένη (Ανδρ. Μαριανός, 2015), 807 (Αλ. Σκούρας, 2012), Σφιχταγκάλιασμα (Αλ. Σκούρας, 2013), SONYC (Αντ. Γλαρός, 2006) και άλλες. Έχω συμμετάσχει στο 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Νάουσας με την stop-motion animation ταινία ” Ένα Ζευγάρι Χωρίζει” (2012). Από το 2013 ασχολούμαι με την Εκπαίδευση Ενηλίκων στο Κυριακάτικο Σχολείο Μεταναστών και από το 2019 φοιτώ στο Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΔΠΜΣ) του ΕΚΠΑ με τίτλο «Διδακτική της Βιολογίας».

Drew Berry , Science Education

Οι εφαρμογές οπτικοακουστικών μέσων στη Διδακτική της Βιολογίας είναι πολυάριθμες. Η χρήση μοριακών animation βίντεο κατά την διάρκεια του μαθήματος που βοηθούν στην κατανόηση δύσκολων βιολογικών διαδικασιών (π.χ. πρωτεϊνοσύνθεση) μπορούν να κάνουν την Βιολογία ελκυστική και διασκεδαστική για τους μαθητές ενώ η προβολή ντοκυμαντέρ με βιολογική και περιβαλλοντική θεματολογία τους ευαισθητοποιούν σε σημαντικά προβλήματα όπως η κλιματική αλλαγή, η προστασία απειλούμενων οικοτόπων, οι επιδημίες κ.λ.π.

Στα πλαίσια της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και μέσω της μεθόδου project μπορούμε με λίγα και προσιτά πλέον τεχνολογικά μέσα (ακόμη και με ένα smartphone) να εμπλέξουμε τους ίδιους τους μαθητές στην παραγωγή των δικών τους ταινιών, είτε πρόκειται για κλασσική κινηματογράφηση, computer ή stop-motion animation και να τους υποστηρίξουμε να αναλάβουν την παραγωγή μιας ταινίας από το αρχικό στάδιο της έρευνας και του σεναρίου μέχρι το τελικό μοντάζ και post-production στάδιο επιλέγοντας από μία τεράστια δεξαμενή θεμάτων που προσφέρει το πεδίο της Βιολογίας. Είτε ως κύρια δράση είτε ως παράλληλη δραστηριότητα η παραγωγή μιας ταινίας θα είναι πάντα μια διασκεδαστική ενασχόληση που εμπλέκει πολλά άτομα με διαφορετικές δεξιότητες και προωθεί το πνεύμα συνεργασίας και ομαδικότητας όσων συμμετέχουν ενώ θα γίνει αφορμή να αποκτήσουν οι μαθητές νέες γνώσεις μέσω βιωματικής μάθησης.

Wikitext ή πώς να τρομάξεις έναν Βιολόγο.

Αν θέλετε να βρείτε δύο λέξεις που κάνουν τους Βιολόγους να τρέχουν γύρω γύρω σαν αποκεφαλισμένα κοτόπουλα δεν είναι “επιδημία Έμπολα” αλλά “ΓΡΑΨΕ ΚΩΔΙΚΑ”. Κι όμως, στα πλαίσια της μεταπτυχιακής μας Εκπαίδευσης στην Διδακτική της Βιολογίας κληθήκαμε να γράψουμε σε ένα λήμμα της Βικιπαίδειας τα θέματα των Πανελληνίων Εξετάσεων προηγούμενων ετών σε wikitext ή αλλιώς Κώδικα wiki (<u>”’!!!”'</u>).

Τα θέματα μας δώθηκαν σε αρχείο pdf και έπρεπε να τα μεταφέρουμε στην Βικιπαίδεια διατηρώντας την δομή και μορφοποίηση του αρχικού κειμένου χρησιμοποιώντας τον κώδικα wiki. Ομολογώ ότι είναι ένας κώδικας που δημιουργήθηκε για να χρησιμοποιείται από άτομα με μικρή εξοικείωση με την Επιστήμη της Πληροφορικής και όλες οι οδηγίες σου δίνονται απλόχερα από τις σελίδες Βοήθειας της Βικιπαίδειας.

Το τελικό αποτέλεσμα φαίνεται αρκετά ικανοποιητικό για κάποιον που δεν ξέρει να κάνει format στον υπολογιστή του. Η εξάσκηση με τον κώδικα της wiki προσφέρει μια νέα εμπειρία σε μαθητές ή φοιτητές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τον προγραμματισμό και δίνει σε κάποιον την ευκαιρία να επεκτείνει τις γνώσεις του και τις δραστηριότητές του σε νέα πεδία!

Οδηγός επεξεργασίας κειμένου με χρήση Κώδικα wiki.

Wiki Education ή πώς να δώσεις γνώση σε όλο τον πλανήτη.

Η Wiki Εκπαίδευση συνδέει την ανώτερη εκπαίδευση με την Wikipedia εξασφαλίζοντας ότι η πιο διαβασμένη πηγή πληροφόρησης στον κόσμο είναι πιο αντιπροσωπευτική, ακριβής και ολοκληρωμένη.

Υπηρεσίες της Wiki Education

Όταν αναθέτεις στους μαθητές σου να συντάξουν λήμματα στην Wikipedia, τους κινητοποιείς να μοιραστούν γνώση με τον κόσμο. Οι μαθητές, ατομικά ή σε ομάδες, θα αναλάβουν να κάνουν έρευνα και να γράψουν ένα λήμμα από το μηδέν ή να επεκτείνουν ένα ελλιπές λήμμα. Παράλληλα θα μάθουν να διορθώνουν υπάρχοντα λήμματα, να μεταφράζουν υψηλής ποιότητας λήμματα από μία άλλη γλώσσα στη μητρική τους και να παράγουν αυθεντικό οπτικοακουστικό υλικό που θα φορτώσουν στο Wikimedia Commons.

Πιθανές αναθέσεις μαθητών

Κατά τη διαδικασία έρευνας ενός θέματος, οι μαθητές μαθαίνουν να κρίνουν μία πηγή και να αντιλαμβάνονται την αξιοπιστία της. Μαθαίνουν να συνεργάζονται με τους συνομηλίκους τους, να δίνουν μια γενική περιγραφή της ακαδημαϊκής έρευνας στο κοινό και να μεταφέρουν δεδομένα σε μη εξειδικευμένους αναγνώστες. Βοηθούν στην καταπολέμηση της διάδοσης ψευδών ειδήσεων μέσω του Διαδικτύου και ταυτόχρονα καλλιεργούν δεξιότητες χρήσιμες για την ακαδημαϊκή και επαγγελματική τους καριέρα. Ο δάσκαλος παύει να είναι αυθεντία και αναλαμβάνει το ρόλο του εμψυχωτή και καθοδηγητή. Ο μαθητής μπαίνει ο ίδιος στη θέση του εκπαιδευτή αφού διαδίδει γνώση σε ένα ευρύ κοινό και αντιλαμβάνεται την ευθύνη που αυτός ο ρόλος έχει.

Ο στόχος του ιδρυτή της Wikipedia, Jimmy Wales, είναι ένας κόσμος όπου κάθε ξεχωριστό άτομο στον πλανήτη θα έχει ελεύθερη πρόσβαση στο σύνολο της ανθρώπινης γνώσης. Η γνώση που συγκεντρώνεται στην Wikipedia θα πρέπει να είναι ουδέτερα γραμμένη, με δίκαιο και ακριβή τρόπο, παρουσιάζοντας μόνο τα γεγονότα που μπορούν να επαληθευτούν και χωρίς προκατάληψη ή επιχειρηματολογία.

Στα πλαίσια της μεταπτυχιακής μου εκπαίδευσης μου ανατέθηκε να δημιουργήσω λογαριασμό στην Ελληνική Βικιπαίδεια και να αναρτήσω ένα νέο λήμμα.

Αφού αναζήτησα τον όρο “Περιβαλλοντικός Ρατσισμός” και διαπίστωσα ότι δεν υπήρχε αντίστοιχο λήμμα ακολούθησα τις οδηγίες της Βικιπαίδειας για να δημιουργήσω νέο λήμμα και μετά από έρευνα και συλλογή επιστημονικών δημοσιεύσεων έγραψα το κείμενο μου και παρέθεσα τις πηγές που είχα συλλέξει. Προσέθεσα μία φωτογραφία που ανέσυρα από τη μηχανή αναζήτησης της ίδιας της Βικιπαίδειας και το λήμμα ανέβηκε άμεσα.

Κάθε αναγνώστης ή εγγεγραμμένο μέλος της Βικιπαίδειας μπορεί να διορθώσει, να επεκτείνει ή να αλλάξει με κάποιο τρόπο το λήμμα, έτσι λοιπόν όλοι μπορούν να είναι εθελοντές συντάκτες της μεγαλύτερης εγκυκλοπαίδειας στον πλανήτη και μέλη αυτής της Κοινότητας που πάνω και πρώτα από όλα αγαπάει την ελεύθερη και χωρίς περιορισμούς γνώση.

Πηγές:

Διδασκαλία με την Wikipedia εδώ

Ο στόχος της Wikipedia εδώ

Το κανάλι της Wikimedia Foundation εδώ

Η εκπαίδευση είναι η βάση για να κάνεις τον κόσμο καλύτερο.

Το Moodle είναι μια ισχυρή πλατφόρμα μάθησης ανοιχτού κώδικα με αποστολή να ενδυναμώνει τους εκπαιδευτικούς για να βελτιώσουν τον κόσμο μας. Ο Dr. Martin Dougiamas, ιδρυτής και CEO του Moodle, είναι ένας οραματιστής και το 2002 η ερευνητική του δουλειά τον οδήγησε στην ανάπτυξη αυτής της πλατφόρμας. “Πάντα μαθαίνουμε, βελτιώνουμε τον τρόπο που μαθαίνουμε και βοηθάμε τους ανθρώπους γύρω μας να μάθουν και να διδάξουν” λέει ο Martin που έφερε επανάσταση στα Μέσα Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση και προσέφερε την δυνατότητα δημιουργίας εκπαιδευτικού περιβάλλοντος σε δομές σε όλο τον κόσμο, από το μικρό σχολείο ενός χωριού έως τα μεγαλύτερα πανεπιστήμια.

Σε έναν καταυλισμό προσφύγων στην Κένυα, 12000 km μακρυά από το Πανεπιστήμιό του, ο Σομαλός πρόσφυγας Abdikadir Abikar σπουδάζει για να ολοκληρώσει ένα Μεταπτυχιακό στην Εκπαίδευση από το Πανεπιστήμιο York του Καναδά. Η πλατφόρμα Moodle το έκανε αυτό εφικτό. Το Moodle προσφέρει πλήθος χαρακτηριστικών και plugin, επέκταση μέσω ενοποίησης με άλλα συστήματα και δυνατότητες εξατομίκευσης, κάθε θεσμός μπορεί να το “κόψει και ράψει” στα μέτρα του για να δημιουργήσει το εκπαιδευτικό περιβάλλον που θέλει.

Στο πλαίσιο του Διατμηματικού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΔΠΜΣ) με τίτλο «Διδακτική της Βιολογίας» έκανα κι εγώ τα πρώτα μου βήματα στο Moodle. Σχεδίασα τρεις θεματικές ενότητες που βασίζονται στην ύλη του σχολικού εγχειριδίου “Βιολογία Β’ Λυκείου” και αναφέρονται στην Ενέργεια, το Μεταβολισμό και τα Ένζυμα.

Στόχος του σχεδιασμού που έκανα ήταν να καταλάβει ο μαθητής βασικές έννοιες και διαδικασίες μέσω πολλών και διαφορετικών πηγών πληροφόρησης και δραστηριοτήτων.

Στο τέλος κάθε ενότητας υπάρχει μία εργασία ή ένα κουίζ που επιτρέπει στον μαθητή και τον σχεδιαστή του μαθήματος να πάρει ανατροφοδότηση σχετικά με την επίτευξη των στόχων κάθε θέματος. Σε κάθε εργασία ή κουίζ που σχεδίασα είχα την δυνατότητα να ορίσω το χρονικό διάστημα μέσα στο οποίο θα γίνονται δεκτές οι εργασίες ή οι απαντήσεις των μαθητών.

Μετά τις τρεις θεματικές ενότητες που αποτελούν το κυρίως μάθημα προσέθεσα μία ακόμη ενότητα που είναι μια προσπάθεια γεφύρωσης των γνώσεων που απέκτησε ο μαθητής με εμπειρίες και καταστάσεις από την καθημερινή ζωή. Η ενότητα περιλαμβάνει άρθρα από ένα site ιατρικού περιεχομένου που σχετίζονται με θέματα μεταβολισμού και διατροφής. Με αυτό τον τρόπο θα έρθει σε επάφη με την ρεαλιστική διάσταση της επιστήμης και θα αποκτήσει κίνητρο να ψάξει μόνος του για περαιτέρω γνώσεις και εφαρμογές αυτών που διδάχθηκε.

Μία ακόμη δυνατότητα του Moodle που ενέταξα στο μάθημά μου ειναι το φόρουμ. Οι μαθητές μπορούν μέσω του φόρουμ να μοιράζονται ερωτοαπαντήσεις, σκέψεις και προβληματισμούς και ο διαχειριστής του φόρουμ μπορεί να παρεμβαίνει όπου είναι απαραίτητο.

Οι δυνατότητες της πλατφόρμας είναι πολυάριθμες και άκρως ευέλικτες και λειτουργικές. Στις 28 και 29 Νοεμβρίου 2019 πραγματοποιήθηκε το 3ο Πανελλήνιο MoodleMoot. Σκοπός του ήταν να προωθήσει το γόνιμο και δημιουργικό διάλογο στην εκπαιδευτική κοινότητα για τη χρήση του Moodle, να αναδείξει καλές πρακτικές χρήσης του στην Ελλάδα, καθώς και να παρουσιαστούν καινοτόμες χρήσεις λειτουργιών του Moodle στην Ελλάδα και διεθνώς.

Το Moodle LMS χρησιμοποιείται παγκοσμίως και το 60% των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων στον πλανήτη το χρησιμοποιούν για διδασκαλία και μάθηση. “Δεν έχουμε κίνητρο το κέρδος, εστιάζουμε στη δημιουργία μιας πλατφόρμας που μπορεί να ενδυναμώνει τους εκπαιδευτές και να υποστηρίζει το εκπαιδευτικό σύστημα. Το Moodle είναι σαν το Linux των Συστημάτων Διαχείρησης Μάθησης (LMS).” Το μέλλον της εκπαίδευσης μέσω απόστασης είναι εδώ και το μόνο που πρέπει να κάνουμε είναι να το ζήσουμε!

Moodle: Empowering Education with Open source Technology εδώ

Moodle Twitter εδώ

Το μάθημά μου εδώ

Ο κ. Landsteiner και οι φίλοι του

Διαβάζοντας για τις ομάδες αίματος, τα αντιγόνα, τα αντισώματα, τους συμβατούς δότες και δέκτες μου δημιουργήθηκε η εντύπωση ότι τα πράγματα σχετικά με το αίμα είναι πολύπλοκα. Πως θα ήταν άραγε η ιατρική χωρίς τις ομάδες αίματος; Και γιατί έχουμε ομάδες αίματος;

Η ανθρωπότητα χρησιμοποιούσε την αφαίμαξη ως ιατρική πρακτική από την αρχαιότητα έως και τα τέλη του 19ου αιώνα. Πίστευαν ότι αφαιρώντας αίμα από τον ασθενή επανέφεραν την ισορροπία στον οργανισμό και έδιωχναν την ασθένεια μακρυά. Συχνά οι ασθενείς πέθαιναν λόγω αδυναμίας. Το 1492 έγινε όμως η πρώτη μετάγγιση αίματος από τρία αγόρια που θυσιάστηκαν για τον ετοιμοθάνατο Πάπα Ιννοκέντιο VI ενώ το 1665 ο Richard Lower μετάγγισε αίμα μεταξύ ζώων. Η απώλειες ασθενών μετά από μεταγγίσεις σε ανθρώπους και οι προκαταλήψεις έφεραν την απαγόρευση των μεταγγίσεων τον 17ο αιώνα και μόλις το 1825 έγινε η πρώτη ανθρώπινη μετάγγιση στην οποία ο ασθενής έζησε. Μας πήρε περίπου 2000 χρόνια για να καταλάβουμε ότι είναι προτιμότερο να παρέχουμε αίμα στους ασθενείς αντί να το αφαιρούμε.

Ο Karl Landsteiner γεννήθηκε στην Βιέννη το 1868. Σπούδασε Ιατρική και ασχολήθηκε με την παθολογοανατομία και την ανοσολογία. Παρατήρησε ότι τα ερυθροκύτταρα κάποιων ανθρώπων πάθαιναν συγκόλληση όταν αναμιγνύονταν με το αίμα άλλων ανθρώπων ή ζώων. Χρησιμοποιώντας το αίμα του και το αίμα των συναδέλφων του διέκρινε τις ομάδες ερυθροκυττάρων A, B και C με βάση τα πρότυπα συγκόλλησης. Η ομάδα C μετονομάστηκε σε ομάδα 0. Τα ερυθροκύτταρα της ομάδας Α ήταν συμβατά με ορό που περιείχε αντί-Β αντισώματα, τα ερυθροκύτταρα της ομάδας Β ήταν συμβατά με ορό που περιείχε αντί-Α αντισώματα ενώ τα ερυθροκύτταρα της ομάδας 0 ήταν συμβατά με ορό από όλες τις ομάδες. Έτσι διαπίστωσε την ύπαρξη αντιγόνων και αντισωμάτων στο αίμα τα οποία καθορίζουν την συμβατότητα μεταξύ δότη και δέκτη στις μεταγγίσεις.

Χάρη στον Karl Landsteiner σήμερα πραγματοποιούνται ασφαλείς μεταγγίσεις και σώζονται εκατομμύρια ανθρώπινες ζωές. Κέρδισε το Νόμπελ Φυσιολογίας και Ιατρικής το 1930 και συνέχισε την έρευνά του στο αίμα ανακαλύπτοντας τον παράγοντα Rhesus το 1940. Συχνά θεωρούμε τις σύγχρονες ιατρικές πρακτικές δεδομένες και δεν αντιλαμβανόμαστε πόσες χιλιάδες χρόνια μας πήρε να φτάσουμε ως εδώ. Η ιστορία πίσω από κάθε επιστημονική ανακάλυψη έχει την δική της αξία στην εκπαιδευτική διαδικασία και μας φέρνει λίγο πιο κοντά στην κατανόηση της ζωής.

Στα πλαίσια του μαθήματος Βιολογίας Β’ Λυκείου διδάσκονται στους μαθητές οι ομάδες αίματος, ο παράγοντας Ρέζους και τα αντιγόνα ιστοσυμβατότητας. Ξεκινώντας το μάθημα με το ερώτημα “Τι θα γινόταν εάν δεν υπήρχαν οι ομάδες αίματος;” μπορούμε να διερευνήσουμε τι γνωρίζουν οι μαθητές για το αίμα και τις μεταγγίσεις καθώς και τυχόν παρανοήσεις που τους έχουν δημιουργηθεί. “Στον Μεσαίωνα γίνονταν μεταγγίσεις αίματος;” “Ήταν πάντα η μετάγγιση μία ασφαλής πρακτική;” “Η αφαίμαξη ή η μετάγγιση έχει δοκιμαστεί περισσότερο;” Στη συνέχεια θα δείξουμε εικόνες από παλιές ιατρικές πρακτικές και αποσπάσματα από το παρακάτω βίντεο όπου παρουσιάζεται η ιστορία και τα πειράματα του Karl Landsteiner. Θα ακολουθήσει συζήτηση για το πως κατέληξε στο σύστημα των ομάδων ΑΒ0 και την ιατρική επανάσταση που έφεραν τα συμπεράσματά του στην σύγχρονη ιατρική και αυτό θα συνδεθεί με την ύλη του σχολικού εγχειριδίου. Μετά την παράδοση του μαθήματος θα δοθεί στους μαθητές ένας πίνακας για να συμπληρώσουν οι ίδιοι τα σταγονίδια αίματος ανάλογα με την συμβατότητα δότη-δέκτη.

Πηγές

Karl Landsteiner and the Discovery of the Major Blood Types εδώ

Blood transfusion εδώ

The Surprising Story of the First Blood Transfusion εδώ

Karl Landsteiner Biographical εδώ

Bloodletting εδώ

10 Scientists Who Were Their Own Guinea Pigs εδώ

Who came up with blood types and what do they mean? εδώ

« Older posts