Το c – tools είναι ένα πρόγραμμα κατασκευής εννοιολογικών χαρτών. Χρησιμοποιείται για την ταξινόμηση εννοιών σε εννοοιλογικούς χάρτες που περιέχουν πολυάριθμες προτάσεις συμπλήρωσης (σύνδεση 2 φράσεων με μία τρίτη συνδετική).
Το wordnet από την άλλη είναι μια βάση δεδομένων παραγώγων λέξεων. Χρησιμοποιείται για τη δημιουργία επιπλέον προτάσεων συμπλήρωσης εννοιολογικών χαρτών (με νέες φράσεις σύνδεσης). Ο περιορισμός ως προς τη χρήση του wordnet έχει να κάνει με τη γραμματική πίσω από τη σύνδεση των φράσεων.
Σήμερα το πρόγραμμα που χρησιμοποιείται για την κατασκευή εννοιολογικών χαρτών είναι το robograder. To πρόβλημα στη χρήση του αφορά την αποδοχή λανθασμένων επιλογών ως εναλλακτικών. Από την άλλη πλευρά γνωρίζει επιτυχία δεδομένου πως οι χρήστες αποφεύγουν την απόκλιση από τις λέξεις που γνωρίζουν καλά.
Ερευνητικό ερώτημα αυτής της εργασίας είναι πώς η ορθότητα της σύνδεσης μιας πρότασης αλλάζει όταν φτιάχνουμε υποκατάστατά της με συνώνυμα, τροπόνυμα και αντώνυμα. Ως δείγμα επιλέχτηκαν 250 προτάσεις από ένα σύνολο 35.404 της βάσης δεδομένων του c – tools του πανεπιστημίου Michigan, χωρισμένες σε 5 ομάδες των 50. Την κάθε πρόταση αποτελούσαν μία αρχική εννοιολογική φράση, μια συνδετική και μια τελική εννοιολογική φράση. Η σύνδεση των προτάσεων σε εννοιολογικό χάρτη έγινε με το χέρι και με τη βοήθεια του wordnet. Στην πρώτη περίπτωση χρησιμοποιήθηκαν 2 άτομα τα οποία βαθμολόγησαν τις προτάσεις βάσει των παρακάτω στοιχείων:
1 για το σωστό
Χ για το λάθος
Ο για το σωστό ανάλογα με το υπόλοιπο πλαίσιο εννοιών
s για γραμματικά, ορθογραφικά λάθη ή απουσία ρήματος στη συνδετική φράση
Στη δημιουργία εννοιολογικών χαρτών με τη βοήθεια του wordnet, χρησιμοποιήθηκαν 3 κριτήρια:
1.τα παράγωγα να προέρχονται από συνδετικές φράσεις 1 ρήματος
2. ελάχιστο : 3 επιλογές για κάθε σχέση
3.ένα ρήμα συνδετικής φράσης είχε μέχρι και 9 παράγωγα (π.χ. 3 συνώνυμα, 3 τροπόνυμα, 3 αντώνυμα)
Μετά την ανάλυση των δεδομένων καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι η ακρίβεια της ορθότητας (τριπλετών από συνώνυμα και τροπόνυμα) εξαρτάται από γενικούς παράγοντες που σχετίζονται με διαφορά στη σημασία καθώς και στην παρουσία αυξημένης ορθότητας σε κοινές λέξεις και συνδετικά ρήματα παρόμοιας σημασίας.
Κλείνοντας, καταλήγουμε το c – tools δείχνει να ‘δουλεύει’ στην τάξη όσον αφορά εννοιολογικούς χάρτες μεγάλης κλίμακας, καθώς και στο ότι δείχνει να ενισχύει τη διασύνδεση γνώσης / γνωστικών τομέων μεταξύ των μαθητών.
Πρόσφατα σχόλια