Η πρωτεϊνοσύνθεση μέσα από επιτραπέζιο παιχνίδι!!

Στην δημοσίευση που θα σας παρουσιάσω οι ερευνητές θέλουν να διερευνήσουν πώς η χρήση ενός επιτραπέζιου παιχνιδιού που ονομάζεται “Synthesizing Proteins”, του ερευνητή Carvalho 2014 ,συνεισφέρει στην κατανόηση της σύνθετης και πολύπλοκης διαδικασίας της μετάφρασης, της σύνθεσης δηλαδή των πρωτεϊνων. Η έρευνα αυτή διεξάχθηκε σε μαθητές Λυκείου (δημόσιου και ιδιωτικού σχολείου) ηλικίας 15-16 χρονών, στο Sao Carlos της Βραζιλίας.

Παιχνίδι και Μάθηση

Lev Vygotsky (πηγή φωτογραφίας:WIKIPEDIA)

Η έρευνα βασίζεται στην Θεωρία του Lev Vygotsky.

Ο Lev Vygotsky κατά την μελέτη της σχέσης μεταξύ μάθησης και ανάπτυξης του παιδιού ταξινόμησε την γνωστική ανάπτυξη σε δύο επιπεδα στο «πραγματικό επίπεδο ανάπτυξης», που επιτυγχάνεται από τον μαθητή χωρίς
βοήθεια ή συνεργασία και στο «επίπεδο δυναμικής ανάπτυξης», που επιτυγχάνεται με τη βοήθεια ή τη συνεργασία με έναν πιο “ικανό” συνομήλικο Το χάσμα μεταξύ αυτών των δύο επιπέδων ονομάζεται Ζώνη Επικείμενης Ανάπτυξης. Με γνώμονα τη συνεργατική, ευχάριστη και διευκολυντική πτυχή της μάθησης που βασίζεται στο παιχνίδι έχει προταθεί ότι μια κατάλληλη μέθοδος διδασκαλίας μπορεί να συντελέσει στην άνοδο του επιπέδου γνωστικής ανάπτυξης με βάση την δυναμική του κάθε ατόμου.

Οι βιοχημικές διεργασίες είναι συχνά πολύ αφηρημένες και δυσνόητες και η κατασκευή τους από τους μαθητές μπορεί να υποστηριχθεί με τη χρήση μοντέλων και δραστηριοτήτων σε μια συνεργατική κατάσταση όπως ένα επιτραπέζιο παιχνίδι.

Η όλη διερεύνηση αφορά πως οι αλληλεπιδράσεις μεταξύ των μαθητών αλλά και του εισηγητή του παιχνιδιού επηρεάζει την γνωστική ανάπτυξη των μαθητών στην κατασκευή του πολύπλοκου μοντέλου που αφορά το γνωστικό αντικείμενο της πρωτεϊνοσύνθεσης απαντώντας στα παρακάτω ερωτήματα:

  1. Δείχνουν οι μαθητές στις συνεντεύξεις τους έπειτα από το παιχνίδι βελτίωση όσον αφορά την κατανόηση της διαδικασίας σύνθεσης των πρωτεϊνών;
  2. Ποιοι τύποι αλληλεπιδράσεων παρατηρούνται κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού;

Το Παιχνίδι

Το παιχνίδι περιέχει κάρτες και έναν πίνακα με την εικόνα της διατομής ενός ευκαρυωτικού ζωικού κυττάρου, που δείχνει οργανίδια και άλλες δομές που προσδιορίζονται με τα ονόματά τους. Το παιχνίδι αποτελείται από πέντε στάδια, αριθμημένα στον πίνακα, μέσα στα οποία ταξιδεύουν μέσω της χρήσης των καρτών. Οι κάρτες χωρίζονται σε δυο κατηγορίες: «Στόχος» που περιέχουν μια κατάσταση προβλήματος που σχετίζεται με την πρωτεΐνη που πρέπει να συντεθεί από τον συμμετέχοντα, «Δράση» που υπαγορεύουν τη δυναμική του παιχνιδιού και ένα σύνολο κομματιών αντιπροσωπεύει τα συστατικά του παιχνιδιού (αγγελιοφόρος RNA -mRNA, δομή πρωτογενούς πρωτεΐνης και επεξεργασμένη πρωτεΐνη). Σε κάθε γύρο, οι παίκτες μπορούν να αγοράσουν νέες κάρτες και να εκτελέσουν μια ενέργεια, εφόσον έχουν την κάρτα που απαιτείται για το εν λόγω στάδιο. Ωστόσο, στο τέλος της κίνησης, ο παίκτης πρέπει πετάξει ένα από τα φύλλα του. Το παιχνίδι τελειώνει μόλις ο πρώτος συμμετέχων (ή όλοι οι συμμετέχοντες) ολοκληρώσουν τα πέντε στάδια, με αποκορύφωμα τον καθένα να διαβάζει φωναχτά την κάρτα στόχου του. Στο τέλος κάθε αγώνα, ο δάσκαλος μπορεί να μεσολαβήσει σε μια συζήτηση για τα ακόλουθα θέματα: συνέπειες στον οργανισμό εάν κάποια από τις πρωτεΐνες δεν εκφραστεί,ταυτόχρονες πρωτεϊνικές συνθέσεις στον οργανισμό μας. ποικιλομορφία λειτουργιών και τη σημασία των πρωτεϊνών για το σώμα μας.

Οι μαθητές που έχουν επιλεχθεί δίνουν δυο συνεντεύξεις σχετικά με τις γνώσεις τους για τις πρωτεϊνες μια πριν το παιχνίδι και μια μετά το παιχνίδι έτσι ώστε να μπορούν να συγκρίνουν τα λεγόμενα (δεδομένα) πριν και μετά την συνέντευξη και να μπορέσει να διαπιστωθεί η ανάπτυξη και κατασκευή του γνωστικού αντικειμένου της πρωτεϊνοσύνθεσης στους μαθητές μετά την διαδικασία του παιχνιδιού.

Αποτελέσματα

Στη δημοσίευση παρατίθενται αποσπάσματα των 2 συνεντεύξεων(πριν και μετά) 2 μαθητών του James PuS και του Breno PrS

Οι απαντήσεις του Τζέιμς και του Μπρένο στην συνέντευξη έπειτα από το παιχνίδι δείχνουν ότι είχαν κάνει χρήση στοιχείων ή σταδίων του παιχνιδιού για τον ορισμό της πρωτεΐνης ή την περιγραφή της πρωτεϊνοσύνθεσης. Αυτό δείχνει ότι το παιχνίδι, προσομοιώνοντας μια πραγματική διαδικασία, συνέβαλε στην οργάνωση ιδεών και νοητικών μοντέλων σχετικά με τη σύνθεση πρωτεϊνών σε ζωικά ευκαρυωτικά κύτταρα. Η αφηρημένη και μικροσκοπική φύση της έννοιας και της διαδικασίας μπορεί να δυσκολέψει τους μαθητές να κατανοήσουν. Επομένως, το παιχνίδι μπορεί να προσφέρει μια εμπειρία μιας ιδέας που είναι απρόσιτη, παρέχοντας μια ευκαιρία για αυτό που ο Vygotsky ονόμασε «ZΕΑ», που είναι μια σημαντική πτυχή της οικοδόμησης γνώσης.

Με βάση τη θεωρία του Vygotsky , οι έφηβοι τείνουν να διατηρούν τις πιο απλές στοιχειώδεις μορφές σκέψης, ακόμη και αφού μάθουν να σχηματίζουν έννοιες που είναι πιο πολύπλοκες. Υποστηρίζεται επίσης ότι η απόκτηση γνώσης δεν συμβαίνει με την ρήξη μεταξύ των τρόπων σκέψης, αλλά μέσω της επίγνωσης των διαφορετικών τρόπων σκέψης και τα επιχειρήματα που δικαιολογούν τη χρήση τους ανάλογα με το πλαίσιο. Για τον Vygotsky, λαμβάνει χώρα μια μετάβαση στην εφηβεία μεταξύ δύο φάσεων σκέψης. από τη φάση «σκέψης σε συμπλέγματα», στην οποία η σχέση που εκχωρείται σε αντικείμενα μπορεί να είναι τόσο διαφορετική όσο και οι σχέσεις που υπάρχουν πραγματικά μεταξύ τους, στη φάση της «σκέψης σε έννοιες», στην οποία οι σχέσεις βασίζονται σε απλά χαρακτηριστικά των αντικειμένων. Σε ορισμένες περιπτώσεις, η «σύνθετη σκέψη» υπερισχύει της «εννοιολογικής σκέψης».

Η κύρια δυσκολία που συναντήθηκε από τους εφήβους, σύμφωνα με τον Vygotsky, δεν είναι η διατύπωση των εννοιών, αλλά ο ορισμός τους και η εφαρμογή. Στη μελέτη αυτή, παρά την κυριαρχία της σύνθετης σκέψης που καταδεικνύεται από απλοϊκές απαντήσεις των μαθητών, διαπιστώθηκε ότι η αλληλεπίδραση με το παιχνίδι, λόγω της συμβολικής φύσης του, επέτρεψε στους μαθητές να αντιληφθούν αφηρημένες έννοιες, συμβάλλοντας στη γνωστική διαδικασία,και την οικοδόμηση της γνώσης όπως ορίζεται από τον Vygotsky.

Για να δείτε την δημοσίευση πατήστε εδώ: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00219266.2018.1469532

Για να δείτε αναλυτικά το παιχνίδι μπορείτε να δείτε το αρχείο των ερευνητών:

Παιχνίδι στο διαδίκτυο για έναν παίκτη: http://eic.ifsc.usp.br/playercbme/interatividade/jogosintese/sintetizando.html

παρουσίαση της δημοσίευσης:

πηγή φωτογραφίων: pinterest

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

1 Response

  1. Εξαιρετική παρουσίαση, μπράβο. Μας δείχνετε μία όμορφη εφαρμογή του κοινωνικού εποικοδομητισμού, δλδ αυτό που ο Vygotsky παρουσίασε ως Ζώνη Επικείμενης Ανάπτυξης (ΖΕΑ), συνδυάζοντάς το με μία αγαπημένη παιδική δραστηριότητα, το παιχνίδι.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *