Είχαμε μιλήσει σε προηγούμενη ανάρτηση μας για τη χρήση του Moodle σαν ένα χρήσιμο διαδικτυακό σύστημα διαχείρισης και υποστήριξης της μάθησης. Σε αυτή μας την ανάρτηση θα ασχοληθούμε με ένα εξίσου σημαντικό και χρήσιμο αντίστοιχο σύστημα, το LAMS (Learning Activity Management System). Μέσω του LAMS μας δίνεται η δυνατότητα ανάπτυξης ποικίλων δραστηριοτήτων ατομικών και ομαδικών. Ένα σενάριο ή σχέδιο διδασκαλίας μπορεί να οργανωθεί και να υποστηριχθεί μέσα από ακολουθίες μαθησιακών δραστηριοτήτων οι οποίες παρέχουν το κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό. Αντίγραφα των ακολουθιών ανατίθενται σε ομάδες εκπαιδευόμενων για εκπόνηση κατά της διάρκεια της οποίας τροφοδοτείται ψηφιακός φάκελος εργασιών. Παράλληλα ο εκπαιδευτικός είναι επιφορτισμένος με την εποπτία, υποστήριξη, αξιολόγηση και ανατροφοδότηση των εκπαιδευόμενων.
Έτσι, λοιπόν, αξιοποιώντας εργαλεία πληροφόρησης, αξιολόγησης, συνεργασίας, ανατροφοδότησης και ομαδικές δραστηριότητες διαμορφώσαμε μια ακολουθία για τη διδασκαλία του εισαγωγικού τμήματος του κεφαλαίου 9 της Βιολογία Α’ Λυκείου. Το τμήμα αυτό μπορείτε να βρείτε εδώ.
Το σύνολο της ακολουθίας που διαμορφώσαμε έχει αυτή τη μορφή:
Θα προχωρήσουμε σε περιγραφή όλων των δραστηριοτήτων που επιλέξαμε να πραγματοποιήσουμε.
Αρχικά, ξεκινάμε με μια δραστηριότητα που φέρει τον τίτλο “Έχω νεύρα”, όπου προσπαθούμε με τη χρήση μιας συνηθισμένης φράσης της καθημερινότητας μας, να αναγνωρίσουμε την υπάρχουσα γνώση των μαθητών, τις στάσεις και τις απόψεις τους γύρω από το θέμα που θα εξετάσουμε στη συνέχεια. Μέσα από κάτι καθημερινό αλλά και από διάλογο μεταξύ των μαθητών, επιδιώκουμε να γίνει εποικοδομητικά μια εισαγωγή στο μάθημα. Έτσι, οι μαθητές καλούνται να συζητήσουν γύρω από τη φράση αυτή και να σκεφτούν τυχόν σχέση που μπορεί να έχει με τον ανθρώπινο οργανισμό. Τέλος, ζητάμε να συντάξουν ένα κείμενο 50-70 λέξεων με τα πρώτα συμπεράσματα που αποκόμισαν από αυτή τη συζήτηση.
Στη συνέχεια ακολουθεί δραστηριότητα με τίτλο “Καθημερινές δραστηριότητες και νευρικό σύστημα”. Αυτή περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός φόρουμ συζήτησης γύρω από το ζήτημα αυτό και στη συνέχεια την κατάθεση γραπτού κειμένου 50-70 λέξεων γύρω από τα συμπεράσματα των μαθητών. Η περιγραφή του εν λόγω θέματος στο forum είναι η εξής: “Πίνω καφέ”, “Νυστάζω”, “Κοιμάμαι”, “Βαριέμαι”… Αναζητήστε και με τη βοήθεια του διαδικτύου ανθρώπινες δραστηριότητες που συνδέονται με τη λειτουργία του νευρικού συστήματος. Συζητήστε τα ευρήματα σας και καταγράψτε τα αποτελέσματα της συζήτησης σας σε γραπτή εργασία 50-70 λέξεων.
Στην επόμενη δραστηριότητα, μέσω της χρήσης ενός Πίνακα Ανακοινώσεων οι μαθητές έχουν πρόσβαση στο παρακάτω βίντεο που τους εισάγει πλέον στις βασικές έννοιες του μαθήματος.
Στη συνέχεια, μέσω της Διαμοίρασης Πόρων παρέχουμε στους μαθητές ένα αρχείο που παρέχει τις πληροφορίες για όλες τις έννοιες της ενότητας, ενισχυτικά προς το βίντεο που προηγήθηκε.
Αξιοποιώντας ξανά τη Διαμοίραση Πόρων δίνουμε στους μαθητές τη δυνατότητα πρόσβασης στο παρακάτω βίντεο που παρέχει πληροφορίες για τις διάφορες κατηγορίες νευρώνων. Με αφορμή αυτό το ερέθισμα, τους ζητάμε να συζητήσουν μεταξύ τους για τις διάφορες κατηγορίες νευρώνων, τις λειτουργίες, τη μορφολογία τους και τις διαφορές τους.
Η επόμενη δραστηριότητα πραγματοποιείται με τη χρήση του Νοητικού Χάρτη, παρέχουμε στους μαθητές τις λέξεις ΚΝΣ, ΠΝΣ, νωτιαίος μυελός, εγκέφαλος, νεύρα, νευρώνες, νευρογλοιακά κύτταρα, κυτταρικό σώμα, αποφυάδες, δενδρίτες, νευράξονας, αισθητικοί, κινητικοί, ενδιάμεσοι αλλά και τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν όποια άλλη λέξη θέλουν προκειμένου να παρουσιάσουν τις έννοιες του μαθήματος που έχουν διδαχθεί και τις συνδέσεις μεταξύ τους. Τους παρέχουμε τις ανάλογες οδηγίες χρήσης της εν λόγω δραστηριότητας:
Αφού οι μαθητές κατασκευάσουν τους χάρτες τους, πραγματοποιείται ψηφοφορία σχετικά με τον χάρτη που απέδωσε με επαρκέστερο τρόπο τη σύνεση των εννοιών που διδάχθηκαν οι μαθητές στην εν λόγω ενότητα. Έτσι επιδιώκουμε, να αναπτύξουν οι μαθητές δυνατότητες αξιολόγησης, αυτοαξιολόγησης και αναστοχασμού.
Ακολουθεί μια ακόμα δραστηριότητα όπου εξετάζεται αλλά και αναπτύσσεται το κριτικό πνεύμα των μαθητών, ξεφεύγοντας από τα όρια της ύλης του συγγράμματος. Δημιουργούμε ένα φόρουμ, όπου οι μαθητές καλούνται να διεξάγουν μια τελευταία συζήτηση με θέμα τη σημασία του νευρικού συστήματος για τον άνθρωπο.
Τελευταία δραστηριότητα που εισάγουμε πριν την αξιολόγηση είναι η δημιουργία συνομιλίας προκειμένου να συζητηθούν τυχόν απορίες και προβληματισμοί των μαθητών από το μάθημα που πραγματοποιήθηκε.
Tέλος, δημιουργήσαμε ένα τελικό quiz αξιολόγησης με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και Σωστό/Λάθος.
Αξιολόγηση στο LAMS
Κεντρικό Νευρικό Σύστημα
Το Κεντρικό Νευρικό Σύστημα αποτελείται από τον εγκέφαλο και τον νωτιαίο μυελό
Νευρώνας
Οι νευρώνες είναι περισσότεροι από τα νευρογλοιακά κύτταρα και έχουν την ιδιότητα να αντιδρούν σε μεταβολές του περιβάλλοντος, όπως η αύξηση της θερμοκρασίας.
Δενδρίτης
Ο δενδρίτης έχει μήκος που σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνει το ένα μέτρο και καταλήγει στο τελικό κομβίο.
Κεντρικό Νευρικό Σύστημα
Το Κεντρικό Νευρικό Σύστημα αποτελείται από τον εγκέφαλο και τον νωτιαίο μυελό
Νευράξονας
Ο νευράξονας διακλαδίζεται σε πολλές μικρές απολήξεις, κάθε μια από τις οποίες καταλήγει σε ένα ειδικό άκρο, το τελικό κομβίο.
Νευρώνας
Οι νευρώνες είναι περισσότεροι από τα νευρογλοιακά κύτταρα και έχουν την ιδιότητα να αντιδρούν σε μεταβολές του περιβάλλοντος, όπως η αύξηση της θερμοκρασίας.
Δενδρίτης
Ο δενδρίτης έχει μήκος που σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνει το ένα μέτρο και καταλήγει στο τελικό κομβίο.
Νευρογλοιακά κύτταρα
Τα νευρογλοιακά κύτταρα προμηθεύουν με θρεπτικά συστατικά το νευρώνα και χρησιμεύουν στην απορρόφηση και απομάκρυνση των άχρηστων ουσιών από αυτούς.
Νευράξονας
Ο νευράξονας διακλαδίζεται σε πολλές μικρές απολήξεις, κάθε μια από τις οποίες καταλήγει σε ένα ειδικό άκρο, το τελικό κομβίο.
Για τους μαθητές το περιβάλλον έχει την παρακάτω μορφή:
Περιβάλλον μαθητή
Έχω νεύρα...
Συζητήστε μεταξύ σας τι πιστεύετε ότι σημαίνει αυτή φράση. Τι σχέση πιστεύετε ότι μπορεί να έχει με τον ανθρώπινο οργανισμό και τα κύτταρα του;
Καθημερινές δραστηριότητες και νευρικό σύστημα
"Πίνω καφέ", "Νυστάζω", "Κοιμάμαι", "Βαριέμαι"... Αναζητήστε και με τη βοήθεια του διαδικτύου ανθρώπινες δραστηριότητες που συνδέονται με τη λειτουργία του νευρικού συστήματος. Συζητήστε τα ευρήματα σας και καταγράψτε τα αποτελέσματα της συζήτησης σας σε γραπτή εργασία 50-70 λέξεων.
Έχω νεύρα...
Συζητήστε μεταξύ σας τι πιστεύετε ότι σημαίνει αυτή φράση. Τι σχέση πιστεύετε ότι μπορεί να έχει με τον ανθρώπινο οργανισμό και τα κύτταρα του;
Βίντεο για το νευρικό σύστημα
Παρακολουθείστε το βίντεο προσεκτικά. Παρέχει όλες τις βασικές πληροφορίες σε σχέση με την ενότητα του μαθήματος που θα διδαχθείτε.
Καθημερινές δραστηριότητες και νευρικό σύστημα
"Πίνω καφέ", "Νυστάζω", "Κοιμάμαι", "Βαριέμαι"... Αναζητήστε και με τη βοήθεια του διαδικτύου ανθρώπινες δραστηριότητες που συνδέονται με τη λειτουργία του νευρικού συστήματος. Συζητήστε τα ευρήματα σας και καταγράψτε τα αποτελέσματα της συζήτησης σας σε γραπτή εργασία 50-70 λέξεων.
Βασικές έννοιες για το νευρικό σύστημα
Μελετήστε προσεκτικά το αρχείο που παρατίθεται παρακάτω. Περιλαμβάνει έννοιες σε συνέχεια του προηγούμενου βίντεο, που αφορούν την ενότητα του μαθήματος.
Βίντεο για το νευρικό σύστημα
Παρακολουθείστε το βίντεο προσεκτικά. Παρέχει όλες τις βασικές πληροφορίες σε σχέση με την ενότητα του μαθήματος που θα διδαχθείτε.
Βασικές έννοιες για το νευρικό σύστημα
Μία εικόνα του αρχείου όπως εμφανίζεται στην οθόνη του μαθητή.
Βασικές έννοιες για το νευρικό σύστημα
Μελετήστε προσεκτικά το αρχείο που παρατίθεται παρακάτω. Περιλαμβάνει έννοιες σε συνέχεια του προηγούμενου βίντεο, που αφορούν την ενότητα του μαθήματος.
Νευρώνες
Παρακολουθείστε το βίντεο που υπάρχει στον παρακάτω σύνδεσμο. Στη συνέχεια θα ακολουθήσει συζήτηση στο forum που έχει δημιουργηθεί.
Βασικές έννοιες για το νευρικό σύστημα
Μία εικόνα του αρχείου όπως εμφανίζεται στην οθόνη του μαθητή.
Νευρώνες
Παρακολουθείστε το βίντεο που υπάρχει στον παρακάτω σύνδεσμο. Στη συνέχεια θα ακολουθήσει συζήτηση στο forum που έχει δημιουργηθεί.
Ψηφίζουμε τον καλύτερο χάρτη
Ψηφίστε ποιος χάρτης θεωρείτε ότι αποδίδει με επαρκέστερο τρόπο τη σύνδεση των εννοιών που διδαχθήκαμε στη συγκεκριμένη ενότητα.
Συζήτηση για το νευρικό σύστημα
Μετά από όλες αυτές τις δραστηριότητες, συζητήστε ποια πιστεύετε ότι είναι η σημασία του νευρικού συστήματος για τον άνθρωπο.
Ψηφίζουμε τον καλύτερο χάρτη
Ψηφίστε ποιος χάρτης θεωρείτε ότι αποδίδει με επαρκέστερο τρόπο τη σύνδεση των εννοιών που διδαχθήκαμε στη συγκεκριμένη ενότητα.
Συζήτηση και απορίες
Εδώ συζητάμε μαζί τις απορίες σας και τους προβληματισμούς σας σε σχέση με όσα έχουμε συζητήσει μέχρι τώρα.
Συζήτηση για το νευρικό σύστημα
Μετά από όλες αυτές τις δραστηριότητες, συζητήστε ποια πιστεύετε ότι είναι η σημασία του νευρικού συστήματος για τον άνθρωπο.
Συμπερασματικά, το LAMS μπορεί να αποτελέσει ένα εξαιρετικό εργαλείο για την οργάνωση και διεξαγωγή ενός μαθήματος. Είναι εύκολο στη χρήση και την αξιοποίηση του και μπορεί να διαμορφώσει ένα οικείο περιβάλλον για το μαθητή προκειμένου να εργαστεί με ευχάριστη διάθεση και εσωτερικά κίνητρα. Μπορεί να συμβάλλει, επίσης, στην ανάπτυξη όχι μόνο του γνωστικού επιπέδου των μαθητών αλλά και στις κοινωνικοπολιτισμικές του δεξιότητες, με τη χρήση συζητήσεων και συνεργασίας.
Αφήστε μια απάντηση